0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hittade detta, kanske det är användbart? kommer inte ihåg källan men återkommer om jag hittar den.
Mitt råd är att inte räkna för snålt på värmebehovet. Har du plats för lite större radiatorer så kan du antingen sänka framledningstempen eller strypa ner flödet över dem.
Hej hellgun!Tvivlar inte på att dina antaganden är korrekta. Bara svårt att tänka mig att dem duger som beräkningsunderlag för konvertering till vattenburet som helhet. Troligen har jag missuppfattat dina strävanden.Om man ska referera till dina uppgifter, så utgår dem från aktuellt uppvärmningsinstallation, som du önskar att ändra på, med enbart LVVP?Årsmedelförbrukning totalt 9550 KWhvarav luft/luft-pump 1594 KWhvarav elektrisk golvvärme 1277 KWhvarav varmvatten 2924 KWhKanske att tilläga 3-4m3 ved- motsvarar ca 10000kWh bara för myseldning?Konvertering handlar om helhet med beräknat uppvärmningsbehov vid DUT.Jiri
Kaminen har heller inte 100 % verkningsgrsd och sidan i länken anger fast m3 men en gissning är att man kanske får ca 1000 kwh per travad m3 ved.
Enbart 5795kWh i uppvärmning + hushållsel till totalt årsförbrukning på 9550kWh,med den storleken på huset.Det är väl bara att rulla tummarna och njuta av tillvaron? Varför ska man behöva investera massa kluring i konvertering, om det inte ligger en hund begraven någonstans?
Lite beroende av vilken vp och hur den kopplas in. Om du väljer att installera en vp som jobbar direkt mot radiatorerna utan shunt eller extra tank vilket ger störst besparing men då är det ibland inte så bra med för många termostater som stryper bort flöde samt vatten volym men annars tycker jag du tänker rätt termostater och rumsgivare vid eldning så man slipper få allt för mycket övertemp.