0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok. Jag utgick från siffrorna för Purmos radiatorer. Stämmer inte 1114 W vid 30 grader?
Det verkar har ramlat bort ett 'DT' i tabellen... DT30 betyder att radiatorn är 30 grader varmare än rumstemperaturen.
Hej hellgun!Nu får du ta det från början med dimensionering med vettigt program. Hur får du till behov av avgiven effekt för varje rum(meter slinga,flöde) vid DUT(dimensionerat ute temperatur),där har du max framledningstemp. Uppvärmning klaras av varefter med rätt framledningstemp efter behov beroende på utomhustemp. som styrs av systemet.Jiri
Har använd mig av ThermoWin(Retig) på gammalt dator Win XP. Det var nån blänkare på forumet att Purmo har tagit över TP(ThermoPanel) och har motsvarande program. Med din svågers hjälp borde det inte vara svårt att få tag i det(enbart för proffs).Jiri
Men vad händer med er uppvärmning vid t ex -10? Har ni högre framledning än 31 då eller hur räcker värmen till? Trägolv mår väl inte så bra av mer än runt 27 grader på ytan (iallafall de golv vi har från Kährs).
Har 37°C fram vid -10 ute. Det betyder inte att golvytan blir särskilt mycket varmare. Framledning o yttemp är långt från samma sak, speciellt när det börjar bli riktigt kallt ute.
Jag hittade detta, kanske det är användbart? kommer inte ihåg källan men återkommer om jag hittar den.