Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med intrimning av värmesystem. Fjärrvärme. 70-talsinstallation.  (läst 1956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snowracern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Mitt första inlägg på forumet. Jag hoppas att det finns någon som kan förklara hur detta system fungerar och hur man trimmar in det.
I bilden är det några hyllor i vägen men man får nog en bra bild av läget ändå.

Scenario
3-vånings radhus (sutteräng) byggt 1972 med fjärrvärme (vattenradiatorer). Ettrörssystem på våning ett och två. Tredje våningen påbyggd 1974, då utrustad med el-radiatorer.
Vi flyttade in 2012 och byggde direkt om värmesystemet så att vi fick vattenburen värme till tredje våningen också. El-radiatorerna kastades ut:
  • Ny cirkpump, Grundfos i autoläge, ligger mellan 5W-7W generellt, lägre under vintern än under sommaren
  • Ny shunt
  • Nya vattenrör upp till vÃ¥ning tre (med vred D och E, se bild) frÃ¥n "värmecentralen" pÃ¥ vÃ¥ning ett. TvÃ¥rörssystem pÃ¥ vÃ¥ning tre
  • 6 nya vattenradiatorer pÃ¥ vÃ¥ning tre i sovrum, hall och toalett (ett element frostskyddar ett vindsutrymme)
  • Bytte frÃ¥n vred till termostater pÃ¥ alla element pÃ¥ vÃ¥ning ett och tvÃ¥
Problem
Problemet är att radiatorer i sovrum (våning två) och vardagsrum (våning ett) verkar gå kallare än övriga, trots full ös på termostaterna. På våning tre är det bra fart om man vill. Helst skulle jag vilja brassa på mer på våning 1 där en grad till eller två inte skulle skada.
Andra i området (tvåvåningsradhus) verkar ha varmare än oss inne (för varmt tycker jag nästan :))

Frågor
I bilden har jag märkt ut de vred som finns i systemet. GÃ¥r det att trimma systemet pÃ¥ nÃ¥got sätt tro? Nu är alla kranar helöppna och shunten (F) gÃ¥r pÃ¥ varmaste läget. Jag har lite halvhjärtat isolerat nÃ¥gra rör  :P
En tredje våning delar nu på samma inkommande värmemängd som två våningar fick tidigare så det lite kallare får man nog räkna med. Å andra sidan så har vi nya fönster.

NÃ¥gra tips?
  • Vredet B, vad gör den? Helt onödig dÃ¥ A sitter där?
  • Ska man begränsa flödet tro för tredjevÃ¥ningen som det verkar vara bäst fart i? VÃ¥gar man strypa lite med D och E? Vilken i sÃ¥ fall?
  • Samma för A/B och C. Finns det andledning att strypa nÃ¥gon ventil här?
  • Om man stryper nÃ¥gra vred lite, finns risk för för högt tryck i systemet? Risk för läckage i kopplingar etc?

Tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Blandar man ettrörs och tvårörsystem på detta viset är det inte ovanligt att det blir så här.
Ventilerna till våning 3 ser ut att vara avstängningsventiler så de är svåra att reglera flöde på.
Men på dina nya radiatorer på våning 3 sitter där säkert bra ventiler under termostaterna där man kan strypa ner grundflödet.
Kolla hur de ser ut, och om det enkelt går att strypa ner dom, gör så.
Känn på radiatorerna nertill (på våning 3), de som är varmast nertill är de du främst ska strypa in.

Det finns ingen risk för läckage om man stryper lite, däremot bör cirkpumpen inte gå mot stängda ventiler, men är det öppet åt nått håll är det OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snowracern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Tack för svaret. Bifogar två bilder till från våning tre med nya radiatorerna.
Det jag undrar över om jag börjar strypa på G (på alla radiatorer på våning tre) då forsätter varmvattnet direkt förbi radiatorn och drar vidare mot nästa radiator tills den kommer till sista radiatorn i slingan och åker rätt ner i returvattnet. Så jag tänker att om jag stryper G-skruvarna så minskar motståndet i våning tre-slingan ännu mer istället för att öka. Då tar ännu mer vatten vägen upp till våning tre. Eller tänker jag fel?

Alla radiatorer på våning tre har ungefär likadan värmeyta med varmt i topp och kallare nedåt.

Så kanske man ska försöka strypa lite på D eller E, om det nu ens funkar med avstängningsventiler, för att ta ned flödet på hela våning tre-slingan?

Vad tror ni?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du har väl 2-rörskoppel på samtliga radiatorer på bilderna så stryper du in dom så kommer inte vattnet passera på samma sätt som med ettrörskoppel.
Stryp på alla på våning 3 och se hur det förändrar läget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snowracern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, tack, värt att testa. Jag som inte är insatt förstår dock inte varför tillvattnet inte åker rakt fram förbi i tillvattenledningen när man stryper G. Vad är det som är motståndet/motstånden i systemet? Både när alla ventiler är öppna som nu, och om jag stryper G.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Egentligen är det i ventilen under termostaten som flödesbegränsningen är.
Om du har MMA-grejer så är det där man ställer in grundflödet med en förinställningsnyckel, kolla punkt 7.

http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/11/4828040-rev-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snowracern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, tack för tipset.
Några rekommendationer på antal varv att börja med? Känns som man kan finlira det där i oändlighet om man har flera radiatorer att labba med samtidigt :)
Det ser ut som om man behöver ett speciellt verktyg, eller kan man klara sig utan?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Till MMA är det specialverktyg som gäller.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Snowracern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack. Får köpa in ett sånt verktyg ser det ut som.
Annars, frågan om vreden A/B/C, är det någon som har någon input på om man ska justera dessa? De finns där av en anledning tänker jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!