0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon gång emellanåt, typ en gång i månaden, damsuger jag av eller sköljer av "nätet" på baksidan. Där brukar det fastna rätt mycket damm, speciellt på min ena avfuktare som står i tvättstugan. Framsidan torkar jag av med fuktig trasa.Har hittils aldrig gjort något mer.// Jarl
Rapport: tryckluft "works like a charm", nu jäklar blev det blås i den igen!Jag är litet mesig så jag lät min maskin stå 12 timmar innan jag gav mig på det, tänkte att det kanske finns stora kondensatorer och skit som kan ge luriga stötar i onödan (tänkte litet på rengöring av tv...?). Kanske det inte behövs kommentera gärna ni som vet.Frontgallret tar man bort genom att lossa två skruv i nerkant, dra bort rattarna (eller ratten) rakt ut, sedan trycker man gallret nedåt så lossar det snyggt och prydligt.Innanför var det rätt dammigt så jag tog en första dust med dammsugaren. Sedan var jag förutseende nog att ta ut maskinen utomhus för renblåsningen. Jag blåste från fläktsidan genom fläktbladen, blåste rent propellern, motorn, kompressorn, hela rasket. Blåsningen genom kondensorn gjorde snön rejält skitig kan jag säga... ojsan vad med damm den samlat på sig! Jag skulle gissa att detta är något man borde göra varannat år eller så.Som sagt, resultatet blev lysande. Försämringen kommer ju smygande så man kanske inte reagerar på den minskade avfuktningskapaciteten efterhand. Nu är den som ny! Man kan ju försöka vara litet försiktig så man inte blåser sönder något men det verkade inte vara några speciellt ömtåliga prylar vad jag kunde se.
Har ni tryckluften igång så låt gärna datorn och baksida av kyl och frys bli rena, inte helt ovanlig källa till villabränder. Sparar lite el på kyl och frys samtidigt.