0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Är något av en nybörjare men tänkte försöka skapa mig en helhetsbild av diskutionen om skillnader mellan Sverigepumpen och "medelhavspumpar, fulpump, icke föranpassade för svenskt klimat-pumpar"..Som jag har förstått det hela kan man göra följande sätt om man ska satsa på en värmepump:Vill man hitta det billigaste på marklanden och få samma standard som ex. Sverigepumpen nu säger att de har, kan man köpa via mindre företag och eller internet baserade återförsäljare. Dock ska man ha i åtanke att dessa enligt flera tidningsartiklar och om man har tillgång till statistik på reklamationer osv (ex. Råd & Rön, ARN) se att det finns en klar och tydlig röd tråd här.Mindre företag/ÅF är billigare och man kan få samma prestanda (exkl. installation) men när priset sjunker tar du också en större riskpå garantin och vad du egentligen får ut av affären.Säg till alla de som blivit rakt av blåsta och lurade av dessa oseriösa företag som är så "billiga" när saker och ting börjar gå sönder eller behöver servas. Vill man köpa en "trisslott" ska man naturligvis vara införstådd med att det kan leda till ett dåligt köp och inte ge någon "vinst". Likaså att det kan vara en bra affär, chansen är väl något man får leva med då.Säkra köp gör man fortfarande av seriösa företag som ger den service och garanti du betalar för.Om man köpt en värmepump med samma prestanda som Sverigepumpen fast till ett lägre pris och är nöjd med detta är det bara att gratulera. Vad jag fått erfara är då baksidan genom några vänner och bekanta då mindre företag gått i konkurs osvJag betalar gladeligen 2-3000kr mer för att vara säker då detta är en långtidsinvestering.MvhReas
Ursäkta mig, vad har ditt inlägg att göra med mitt. Först och främst avsåg jag inte en NE och vad är AVT pumpen i sammanhanget. Sedan avsågs ej heller att man skulle betala 5000 kr för installation, men har man tummen mitt i handen så var så god. Kom du till Norrbotten och försök få någon som säljer och monterar en NE för 19900 kr eller tipsa mig.Man kan fortfarande som företag köpa en pump hos Citcoop för 7500 kr + frakt./alli