Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate? (läst 1577 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4425
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate?
«
skrivet:
21 oktober 2016, 14:40:49 »
Citera
En granne, som är gammal åkare, berättade över lunchen i onsdags att han varit in med sin Mazda 6 diesel för någon "kampanj" de hade där de uppgraderade mjukvaran i bilen. Efter det drar den ca 20% mera bränsle.
Han har stenkoll på bränsleförbrukningen, antagligen hans åkarhjärna. När han köpte bilen ny drog den 0,58/mil, och det har gradvis sjunkit till 0,52, och legat där i ett par år. Nu, efter uppdateringen, drar den väl över 0,6/mil.
När han klagade hos verkstaden misstrodde de hans mätningar.
Han kommer att gå vidare med detta, men jag undrar om det är någon annan som hört nåt om detta eller kanske själv råkat ut för det?
Eftersom han inte fick reda på vad uppdateringen skulle fixa misstänker jag att det är nåt i spåren av VW:s dieselgate.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Mekaniker
Expert på värmepump
Stad/land: Södra Finland
Antal inlägg: 640
Karma +0/-0
Kön:
Mekaniker
SV: Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate?
«
Svar #1 skrivet:
21 oktober 2016, 14:58:34 »
Citera
Undrar om inte han har rätt, uppgraderingen har säkert påverkat inställningarna för motorn?
Om bilen har en katalysator som skall hållas ren med jämna mellanrum??
Loggat
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland
Håkke
Expert på värmepump
Antal inlägg: 556
Karma +0/-0
Håkke
SV: Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate?
«
Svar #2 skrivet:
21 oktober 2016, 15:06:28 »
Citera
Ofta bildas snittvärdet under rätt många mil innan det blir stabilt, kan det vara så att mätningen nollställdes i samband med uppdateringen och att grannen inte kört så långt än ? Oftast när jag gjort service med kontroll av progamvara brukar snittet vara nollat samt klockan går lite fel.
Det är kallare väder nu och då drar speciellt dieslar rätt mycket mer innan motorn blivit varm. Min Volvo brukar stiga från runt 0.52 till runt 0,56 under vintern och då ingår byte till dubbdäck i det snittet. Innan jag byter till dubbdäck brukar dock snittet stiga 0,01 - 0,02 i oktober-november.
(Sen tillkommer förbrukningen som dieselvärmaren gör av med, men den syns inte i färddatorns snitt, vilket kan stiga till över 0,7 totlat vid sträng kyla och uppmätt vid tankning kontra tripmätare)
Kanske det går att göra fallback på mjukvaran och se om det blir bättre då ?
Står iofs lite om Mazda och dieselgate här
https://www.theguardian.com/environment/2015/oct/09/mercedes-honda-mazda-mitsubishi-diesel-emissions-row
så det kanske är en ändring med hänsyn till det?
«
Senast ändrad: 21 oktober 2016, 15:08:17 av Håkke
»
Loggat
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan. Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor
Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.
VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar
(Snitt 1780 timmar/år)
(54h 3kW tillsats sedan start.)
Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar
(Snitt 1770 timmar=år)
(54h 3kW tillsats sedan start.)
Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.
Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.
Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta
Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4425
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
SV: Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate?
«
Svar #3 skrivet:
21 oktober 2016, 15:45:57 »
Citera
Han har nog hunnit åka åtminstone 100 mil. De har en stuga i Jämtland och sist de åkte fick han lov att tanka mycket tidigare än vad han brukar göra.
Nu vet jag inte hur det funkar på dieslar, men bensinare brukar väl hinna trimma in sig på 10 mil eller så.
Och han kollar både färddatorn och räknar själv ut förbrukningen när han tankar.
Tack för länken! Har skickat den till honom.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Mazda 6 diesel drar 20% mera efter mjukvaruuppdatering, dieselgate?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 950
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
rocas
Ewald
oldfarm
Zebrano
tipo874
svenske kocken
TS Comfort AB
tyke
Josth
lars
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info