Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vägar med ett körfält  (läst 1360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7721
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vägar med ett körfält
« skrivet: 20 oktober 2016, 19:31:56 »
Man kan undra från vilken planet dom kommer som slår upp den stora nyheten om vägar med ett körfällt. Ett körfält är väl det som vi på landsbygden nästan alltid har på våra vägar,  om man undantar som "stora" genomfartslederna. För er som inte har en aning, så kan jag bara tala om att det inte vållar mer olyckor än vägar med flera körfält. Lösningen är att man anpassar hastigheten efter vägens beskaffenhet  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29873
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2016, 20:45:05 »
Håller med, såg idiotin i AB för ett tag sen.
Man vill måla dit sidlinjer på vägarna i landsbygden med breda vägrener så att fordornstrafiken håller sig i ett fält i mitten.
Det kan bara vara korkade stadsbor som kommer på nått sånt, jag är själv uppvuxen i "bushen" och det funkade alldeles utmärkt för de få trafikanterna att samsas på vägarna utan några linjer alls.
Det handlar bara om att köra med vanligt bondförnuft, men sånt föstår sig inte asfaltsbarn på.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2016, 21:00:08 »
Funkar bättre när bilarna saknar förare. Se Teslas senaste släpp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2016, 21:38:05 »
Det måste vara hyfsat breda asfalterade vägar som ska göras enfilig annars finns inte platsen för en vägren, det är inga skitvägar vi pratar om.

Fast jag tror inte det är något korkad stadsbo som kommit på detta, jag tror att det är önskemål från någon bonde som försöker få deras barn säkrare i trafiken.

Det är ju ändå inte 1 April Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2016, 21:40:51 »
För väldigt länge sen (1960-talet) så körde jag bil i Schweiz. Där var det inte ett körfält men tre, det mittersta avsett för omkörningar. (Filen kallades av nån anledning för der Totesfeil (dödsfilen)).. en aning bättre än ett körfält, i varje fall vid möten och omkörningar, men jag känner mig av nån anledning betydligt tryggare på smala svenska landsvägar, har väl med hemkänslan och kanske hastigheten att göra!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2016, 21:53:40 »
Finns i Sverige också "3 filer" där det mittersta körfältet ska användas för rusningstrafiken, övrig tid får båda hållen använda filen. Jag som inte åker där så ofta vågar ALDRIG använda den mittersta filen. 

Men det verkar fungera eftersom dom haft det i många år.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29873
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2016, 22:23:56 »
Fast jag tror inte det är något korkad stadsbo som kommit på detta, jag tror att det är önskemål från någon bonde som försöker få deras barn säkrare i trafiken.

Det måste vara en skogstokig bonde som verkligen tror på den där idén i så fall.

Det kommer inte bli nån större skillnad hur folk kör på landet.
Kommer ihåg att man fick passa sig för äldre herrar i keps som kunde köra både i mitten och till vänster beroende på hur vägen svängde.
De som har lite mer självbevarelsedrift kommer hålla till höger oavsett hur linjerna är målade.

Sen fick man också passa sig för bönder som hade ställt in frontskopan i lagom halshuggningshöjd på sina traktorer, det kunde också sitta ett par gafflar i samma höjd framtill.
Man har många anledningar till att köra försiktigt på vischan.
« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 22:28:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7721
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2016, 22:49:57 »
Det fungerar naturligtvis bättre utan linjer, för så fort det blir markeringar börjar en massa mindre begåvade att anse att dom har RÄTT till en del av vägen. Och i trafiken har man inte "rätt" till saker och ting utan bara "skyldigheter".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2016, 07:57:36 »
Utanför Piteå (Roknäs/Sjulnäs/Stockbäcken) har vi haft en sån där väg redan i typ 5 år.
Rena nippran naturligvis, "körfältet" är så smalt att det inte går mötas, så man MÅSTE passera den heldragna linjen in på vägrenen/gångvägen/cykelbanan.
Man tror ju inte att det är sant första gången man ser det, men som med så många andra idiotiska lagar så struntar de flesta i de där linjerna.
Det värsta är väl som jag ser det risken just vid denna årstid när man är mer eller mindre "blind" vid möten (Dimma, våt asfalt och totalt mörker i kombination av bländande halvljus från Xenonhalvjus på mötande fordon) och de extra breda vägrenarna kan inbjuda gående att ta "mer plats" på vägen än de gjorde innan när vägrenen var ett par dm.
Nu har de ju typ en meter att breda ut sig på, så att någon som håller ut lite väl långt vid ett möta kan köra över en gående ter sig vara en avsevärt större risk nu än som det var innan.

Rena nippran förstås.

Samma sak med alla avsmalningar som byggts (kring piteå) på senare år, refuger in i körbanan som skall ta ned farten...
Reflexstolparna som markerar dessa får bytas ut typ varannan vecka för att de mejas ned, har väntat länge nu på första dödsolyckan som beror på dessa avsmalningar, men än så länge har det inte hänt.
Men det kommer, var så säker.
En förare som kör in i de där refugerna blir väl dels helt paralyserad av det som plötsligt händer, och dessutom så är risken stor att bilan kastas in i mötande körfält, med frontalkrock som resultat den dagen det sker i samband med möte.

Hur många miljoner kronor i mekaniska skador på bilarna som kört in i refugkanten vill jag inte ens tänka på.

Sänks hastigheten?
Nja, jag är i alla fall typen som blir så förbannad på sånt där så jag kör lite fortare än jag annars skulle gjort - så det funkar bevisligen inte på alla trafikanter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vägar med ett körfält
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2016, 09:24:23 »
Utanför Piteå (Roknäs/Sjulnäs/Stockbäcken) har vi haft en sån där väg redan i typ 5 år.
Rena nippran naturligvis, "körfältet" är så smalt att det inte går mötas, så man MÅSTE passera den heldragna linjen in på vägrenen/gångvägen/cykelbanan.

Poängen med de nya vägarna är ju att man SKA passera linjen och köra på 'vägrenen' när man får möte. Problemet bli ju, precis som Kocken är inne på, att en del trafikanter kommer att hävda sin rätt till olika delar av körbanan vilket snarare ökar olycksrisken.
Vad hände med det sunda förnuftet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!