0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle inte en frånluftsvärmepump + kamin vara "bäst"? Har ju själv "bara" 5600kWh senaste är i total elförbrukning så det blir en hel del år förrän jag får in min vp tjänar. Tulikivi kaminen kommer jag aldrig få intjänad (dummaste investering jag gjort hittills i huset, det hade räckt med en mycket billigare pjäs om någon alls)
Och jag ligger på ca 8000kwh totalt, lösvirkes hus som är ett hemmabygge. Räknar inte heller med att få Conturan införtjänad. Jag har gjort så att vp värmer huset till ca 20 grader och vi vill gärna ha 21-22 så då eldar vi en par inlägg varje kväll ungefär halva året. Golvvärme ingjuten i betong är mycket långsam. Ftx flyttar säkert en del av värmen till andra rum, men nog är det ju ändå betydligt varmare i det rum spisen står iEn kompis har en kakelugnspanna actank på 750liter och nibe 1245, ftx med markförvärme osv osv. Dyra lösningar. Han eldar mycket men förbrukar ändå ca 10000kwh (har mera kvadrat än mig).Ps har du tittat på enervent ftx...
Eldstad o ftx med rätt injusterade flöden (lite större frånluft än tilluft) kräver ju lite speciella lösningar för att få till draget. Jag har ett 100mm rör som kommer upp under spisen och sköter om spisens tilluft. Luckan har jag lite öppen vid tändning, då ska jag akta mig för att starta spisfläkten eller centraldamsugaren
Med en vettig inkoppling samt lite ändrat beteende så kan man spara lite mer även om det inte är några jättestora summor vi talar om.själv sänkte jag kurvan ca 2 grader och tänder en brasa varje kväll när det känns lite ruggigt, det blir ganska många timmar med sänkt kurva på ett år.Dessutom kan man med en batteribackup ändå köra värme ut i radsystemet om strömmen försvinner..strikt ekonomiskt krona för krona kan man nog inte räkna med att någonsin tjäna in installationskostnaden, men för mig är det värt det bara genom att inte kyla ut huset när det blir strömlöst.
Det behövs inte ens batteri till de laddgrupper jag kikat på då det ska bli självcirkulation om man satt rören rätt. Vid överhettning går säkerhetsventilen in och spolar kallvatten i en kylslinga. /Anton
Vattenmantlad insats (länk)Pris: 18900 SEK - Inkluderar kylslinga (kopplas till kallvatten)13 % av värmen går till luften i rummet, 63 % till vatten och 25 % ut genom skorstenen.Tillbehör som behövs: - Laddgrupp 3700 SEK (länk)- Termostat till pump 540 SEK (länk)- Inkoppling till kallvatten samt ackumulatortank av rörmokare 5 000 SEK (5 h jobb + 2 000 SEK material?)Totalt 12 800 SEK dyrare än en "vanlig".
Kolfilter, usch..Är det någon som verkligen är nöjd med sin kolfilterfläkt
Jo, du kan få cirkulation mellan kamin och tankar genom självcirkulation, men jag talar om att driva hela huset med styrning, shuntar, pumpar mm. hela värmesystemet fungerar som vanligt förutom att värmepumpen inte startar.jag har egen brunn, därför funkar inte kylslinga för mig när det strömavbrott
När jag funderade på vattenmantlad kamin så konstaterade jag ganska snart att ska man köpa en billig vattenmantlad kamin så får man en dålig kamin. Det finns inga genvägar. Du måste lägga ut lite pengar för att få en bra och användarvänlig kamin. En billig kamin sotar igen i vattenmantlingen mycket snabbare än i en bra kamin, med följd att verkningsgraden sjunker som en sten. Du får sota din vattenmantling kanske en gång i veckan om du eldar mycket. Varför? Jo av den enkla anledningen att förbränningen inte är designad på ett optimalt sätt. Dessutom är en billig kamin oftast svårare att sota för att den är sämre konstruerad. Enkelt att tröttna på att elda när kaminen innebär en massa merarbete förutom att släpa in ved.Den troligtvis bästa vattenmantlade kaminen säljer tyska Brunner. Dyra, hög kvalitet, lång livslängd, extremt genomtänkta och framförallt ett gedigen "track record". Brunners kaminer har manuell vredsotning och tom automatisk sotning, precis som vedpannor. Där de inte har vredsotning har de en genomtänkt design som gör det enkelt att komma åt att sota vattenmantlingstuberna. Dock kräver de flesta av kaminerna ett stort hus eftersom de producerar ganska många kW.Ett nästan lika bra alternativ till Brunners kaminer är Tulikivis täljstensugnar. Flera av dessa kan man också vattenmantla genom att man köper till ett vattenmantlingspaket. Detta paket består av ett långt och tunt kopparrör inslaget i svart material så de bildar en skiva. Dessa fäster man mellan stenlagren. Funkar precis som en solfångare. Fördelen med detta är att du aldrig kommer behöva sota din vattenmantling samt att du inte behöver ett stort expansionskärl då mängden vatten är 3.7 liter. Nackdelen är att det kan inte leverera vatten varmare än runt 65° grader. Funkar perfekt för lågtemperatursystem som golvvärme. Ytterligare fördel med en täljstensugn är att du inte kommer behöva vädra bort nån värme eftersom värmeavgivningen sällan är högre än 3kW. Glömde skriva att jag har köpt mig en Tulikivi Valkia, dock ej med vattenmantling. Totala kostnaden för ett system för vattenmantling blev för hög tyvärr.
Några tips om du vill elda.Ha lite lägre temperatur inne än ni vill ha. På så sätt finns utrymme för all materia att suga åt sig energi innan det blir övertemperatur. Ekonomiskt, dels har ni en lägre temperatur när ni är på jobbet, dels kommer ni elda oftare, och så kan ni nyttja övertemperaturen bättre.Ska du bygga trähus så isolera med cellulosaisolering. Det har betydligt bättre värmelagringskapacitet.Men jag kan tycka att med så lite minskad kostnad är det inte värt att lägga tid/pengar/plats att ta tillvara på all energi från veden. Välj en liten kamin och gör det enkelt. Då har du också en bra backup om det blir långvarigt strömavbrott. Med tank, pump, styrnng, etc är det mer som kostar och kan gå sönder. Kommer själv installera en vedkamin för myseldning och kommer inte bry mig om ta vara på värmen effektivt.
CTC Ecoheat har väl en shuntventil som styr utgående temp till radiatorer/golvvärme, som jag ser det måste du koppla all värme på röret efter cirkpumpen längst till vänster i bild.Som på CTC:s skiss.Gör du inte det kan det i princip bli hur kallt som helst mot golvvärmen och FTX-batteriet när du inte eldar eller om värmebehovet är litet.Frysrisk FTX-batteri?CTC:s värmepumpar har ett par nackdelar:1. P.g.a. sin shunt på framledningen så måste de producera några grader varmare vatten än de flesta andra värmepumpar, det ger över tid lite lägre COP på anläggningen.2. Den relativt lilla vattenvolymen i övre tanken räcker inte till speciellt mycket tappvarmvatten, har man stora tappvarmvattenbehov, eller INTE har snålspolande duschar så kan det upplevas för snålt tilltaget, dessutom så hoppar elpatron i övre delen av tanken in rätt fort om/när man förbrukar tappvarmvatten. Min bedömning är att man bara på Tappvarmvattnet förlorar upp till 1000 kWh/år p.g.a. elpatrondrift i övre delen av tanken om man vill ha skaplig tappvarmvattenkomfort, och mängd.Det finns sätt att komma runt det, t.ex. genom att sänka starttemperaturen på elpatron, men då får man ännu mindre mängd och temperatur på tappvattnet.Man kan även öka "mintemp" i nedre delen av beredaren för att få mer förvärmt tappvarmvatten, men även det kostar i sämre COP då värmepumpen året runt måste göra lite varmare vatten än andra typer av värmepumpar.CTC har även fördelar:1. Shunten på framledningen ser till att utgående radiatorvatten håller en lite jämnare temperatur än vad andra tillverkares värmepumpar gör, det kan innebära lite mindre knäppningar i rör och radiatorer vid temperaturvariationer.2. Deras inbyggda "acktank" med enkel dockning av t.ex. vedkaminer eller pannor gör den rätt flexibel.Din slutsats är i alla fall rätt, din vilja att elda kommer troligen att kosta dig en slant varje år:1. Du har många cirkpumpar som måste gå hela eller delar av året, det är dåligt för SCOP.2. Du har många delar i ditt system som kommer att behöva underhåll/reparationer/reinvestering3. Du får en kostnad för sotning som du skulle kunnat slippa4. Du får en hög initial investeringskostnad, vilket för de flesta innebär högre räntekostnader under många årDin hobby kommer att kosta dig en slant, och en del arbete, och kanske en del oro/besvikelser - men det kan det ju vara värt om man verkligen brinner för att elda.
Verkar dumt att värma klinkers med vatten gjord med lite sämre cp dvs samma som vv vad finns det för fördelar med de lösningen ?