Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Renault Laguna startmotor  (läst 4200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Renault Laguna startmotor
« skrivet: 09 oktober 2016, 19:06:06 »
Hepp en kompis till sambon kom förbi.
Så försvann bromsverkan plötsligt. Handbroms fanns inte heller, så lite läskigt att köra.
En snabb inspektion gav vid handen att flera bromsrör var bortrostade. Läskigt hur det rostar i hennes hemort Göteborg.
Lät henne ta en av mina Avensis istället.
När jag bytt bromsrören (tog nån månad) går startmotorn inte runt. Konstigt, då den gick fint innan.
Funderar på om den kan ha kärvat ihop bara, kanske knacka på den lite, så...den drar ström och solenoiden klickar.
Men nu är detta en Laguna och startmotorn är eminent svåråtkomlig. Demontera insug, alternativt grenrör, värmeskydd och kat.
Herregud hur kan man bygga en bil så.  :'( ::) >:(
Min ordinarie mek tvärvägrar. Volvo tar fem timmar för att byta startmotor, a 1200:- :)
Lutar åt skrotning men kanske har jag förbisett något enkelt? Batteri är ok och kabeln ser bra ut , men jag kommer inte ens åt kabelskon på startmotorn.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2016, 19:35:19 »
Om det har varit mycket oljigt i startmotorn så kan det tänkas att olje- och smutshinnan på kollektorn har blivit så tjock och seg under den månad bilen har stått, att den isolerar kolen från kollektorn.
Prova att värma startmotorn - t ex rigga upp en kupévärmare i några timmar - och gör ett nytt startförsök sen.

Är du förresten säker på att det inte finns något "bonnknep" för att ta loss startmotorn någotsånär enkelt, såsom på vissa andra franska bilar? På en del Citroën CX, där startmotorn ser ut att vara helt oåtkomlig, kommer man i alla fall lätt åt att lossa fästskruvarna från växellådssidan (de sitter i gängade hål i startmotorn), sedan frilägger man pluskabeln hela vägen från batteri till startmotor och halar ut startmotorn åt höger medelst kabeln.

Moderna startmotorer med permanentmagneter ska man inte knacka på, i varje fall inte hårt. Då finns det risk att permanentmagneterna spricker eller lossnar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2016, 21:54:38 »
Håller med Torbjörn, och visst är det för jävligt att det är tillåtet att konstruera in såna enorma reparationskostnader utan att berätta det för köparen!
Har du provat att dra dubbla kablar från batteriet? Du kan prova med startkablar direkt till starten samt jord. Ofta fel på sådant på enklare bilar..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2016, 22:07:29 »
Tack för input
min ordinarie mek är bonnknepens mästare, men här går han bet
det behövs en extra liten barnahand för att komma in med en kabel eller verktyg, vansinnigt trångt
alternativt lägga en hel dag bara för att komma åt.
Inte riktigt motiverad :)
men värme ska jag prova
Det var f ö nån bil där man i praktiken fick lyfta ur motorn för att komma åt startmotorn,
kommer inte ihåg vilken modell, men troligen fransos. CX har jag kört ett antal år, så jag är luttrad.
Men har inte samma energi som förr. Tänk att skrota en annars felfri bil för en skitsak. Men det blir mer och mer av det, skrotade min senaste Laguna då jag inte hade hjärta att sälja den med tanke på vilka elfel den hade.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2016, 22:20:41 »
Jag tycker det är konstigt att folk som mekar med sina bilar öht ser åt dessa skitbilar.
Men blir ju som du säger latare med åren och erfarenheterna gör ju att man rätt lätt kan konstatera om det är något att ha eller om man kommer att få hjärnsläpp vid minsta problem.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2016, 06:39:11 »
Vilka moderna bilar är bättre då? Finns det någon tillverkare utanför USA som anstränger sig för att göra det enkelt att byta glödlampor t ex?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2016, 08:28:39 »
Förut skulle jag svarat Mercedes men numera svarar jag att man måste titta efter.
Det man av erfarenhet vet kan komma att behöva mekas med.
Lampbyten ska ju tom icke mekade bilister kunna göra och kan ju vara en snabbindikatorsak om man inte har möjlighet att kolla närmare.
Innefattar såna enkla jobb omfattande demontering av andra delar så är det bara att vända på klacken eftersom det visar att serviceavdelningen hos den tillverkaren förlorat allt inflytande och aningslösa amatörer helt utan bilintresse satts att konstruera bilen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2016, 08:39:45 »
Det var f ö nån bil där man i praktiken fick lyfta ur motorn för att komma åt startmotorn,
kommer inte ihåg vilken modell, men troligen fransos.

Alfa 164 med V6-motor är ett känt fall.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2016, 08:46:21 »
Vilka moderna bilar är bättre då? Finns det någon tillverkare utanför USA som anstränger sig för att göra det enkelt att byta glödlampor t ex?

USA-bilar är inte bättre de heller. Jag har en Chrysler 300M , där är en kraftig plåtkonstruktion i vägen bakom strålkastarna så man måste ta bort främre kofångaren och skruva loss insatserna innan man kan byta lampor. Lamporna är för övrigt av de här udda och dyra HB3/HB4-typerna.

På Jeep Grand Cherokee från 90-talet går det visserligen lätt att byta strålkastarlampor (om det nu är någon större mening, strålkastarinsatserna är så undermåliga att det knappt lyser något i alla fall,  helljuset är så dåligt att mötande bilister inte blinkar för att man har glömt blända av), men det är mycket skruvande (och frågan om att hitta en helt dold skruv i glipan under blinkerslyktan) innan man kan byta en parkeringslampa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2016, 08:48:25 »
Alfa 164 med V6-motor är ett känt fall.
Bra tänkt hos Alfa, men hos Renault anser man det inte anmärkningsvärt att tvingas lyfta ur motorn för att byta kamrem ...
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 14:25:26 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2016, 10:39:07 »
Jag läste nånstans att det i vissa delstater i USA är lag på att glödlamporna ska vara enkla att byta eftersom det är en trafiksäkerhetsdetalj. Därför måste USA-tillverkade bilar vara konstruerade så att det är relativt enkelt. Jag vet inte hur mycket sanning det är det, men på den Chrysler jag hade förut skruvade man bort en lång skruv och vred ut hela strålkastaren så kom man lätt åt att byta alla lampor.

Bra tänkt hos Alfa, men his Renault anser man det inte anmärkningsvärt att tvingas lyfta ur motorn för att byta kamrem ...

Samma sak hos t ex Audi. Desstuom använder ju Mercedes (och Nissan) Renaults motorer nu för tiden, så jag antar att man kan råka ut för samma sak på en nyare Merca...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2016, 11:56:59 »
Jag läste nånstans att det i vissa delstater i USA är lag på att glödlamporna ska vara enkla att byta eftersom det är en trafiksäkerhetsdetalj. Därför måste USA-tillverkade bilar vara konstruerade så att det är relativt enkelt. Jag vet inte hur mycket sanning det är det, men på den Chrysler jag hade förut skruvade man bort en lång skruv och vred ut hela strålkastaren så kom man lätt åt att byta alla lampor.
Jag misstänker att det myndighetskravet togs bort någon gång på 90-talet. I många år (50-talet fram till någon gång på 80-talet) var det ju också ett myndighetskrav i USA att bilar bara fick använda någon av 4-5 olika standardiserade typer av strålkastarinsatser, ett par runda och ett par rektangulära.

Citera
Samma sak hos t ex Audi. Desstuom använder ju Mercedes (och Nissan) Renaults motorer nu för tiden, så jag antar att man kan råka ut för samma sak på en nyare Merca...
Framför allt brukar saker bli svåråtkomliga (eller mindre lyckade på annat sätt) när en biltillverkare börjar använda en annan motortyp än den som motorrummet är konstruerat för från början.
T ex när snikversioner av Citroën CX försågs med en Renaultmotor "829-motorn" istället för den gamla stötstångsmotor som CX hade haft från början och som fortsatte användas i andra versioner.
Eller när Volvo 340, som ju från början använde samma Renaultmotor som fanns redan på DAF-tiden, skulle förses med Volvotillverkade B19 och B200-motorer i efterhand.
Ett nyare exempel på misslyckad efterhandsinbyggnad är den dieselmotor (VM Motori) som sitter i vissa varianter av Jeep Grand Cherokee.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2016, 12:21:10 »
Bäst är väl amerikanare som är gjorda för V8'or med en liten 4'a i. Iallafall borde det vara så, men i nämnda Chrysler som hade en rak 4'a (Mitsubishis 2,4-liters gdi) hade man lyckats luta motorn så mycket bakåt att man var tvungen att lossa minst ett motorfäste och sänka ner motorn för att komma åt tändstiften. :::_)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19212
  • Karma +15/-14
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2016, 12:37:34 »
Vilka moderna bilar är bättre då? Finns det någon tillverkare utanför USA som anstränger sig för att göra det enkelt att byta glödlampor t ex?
Har en Skoda Octavia där lossar man en plast mutter och drar i en spak sen tar man loss hela insatsen och det går lätt att byta glödlampa Inga problem att fixa vid macken och tar nån minut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Renault Laguna startmotor
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2016, 14:27:52 »
Samma sak hos t ex Audi. Desstuom använder ju Mercedes (och Nissan) Renaults motorer nu för tiden, så jag antar att man kan råka ut för samma sak på en nyare Merca...

Vilka Mercedes har Renaultmotor?  :o
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!