Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RoundUp?  (läst 6004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: RoundUp?
« Svar #15 skrivet: 17 september 2021, 19:42:15 »
Hur har det gått med din Parkslide? Jäkla växt att vara envis med att sprida sig :'(
Hur artar det sig för dig och vad har du gjort?

Jag kanske kan dela min erfarenhet. Hade två parkslide när jag flyttade in. En fullväxt yta 2-3 kvadratmeter. Har gjort gräsmatta på ytan och gått och plockat alla skott jag hittat dagligen. I år är första framgången (3 år senare), det kommer bara ett tiotal skott varannan-var tredje dag. Det brukar vara 40-50 skott varje dag.
Grannen tycker om att spraya avfuktarsalt på parksliden, de tycker inte alls om det, men de repar sig och jag har inte varit övertygad. Men undrar bannemig om det faktiskt kanske fungerar.

På andra sidan finns en rejäl parkslide, i alla fall 5 kvadratmeter. Den klipps inte ner. Grannen sprayar bara på den så den blir brun ibland. Har pipetterat in diverse saker av vettig karaktär i de 3 cm tjocka stammarna. Inget verkar ta sig ner i roten vad jag hittat än så länge.
Saltsyra 34% är det effektivaste hittills, men samma rot slår ut nya sidoskott ur samma stam längre ner.

Funderar på lägga en 25 kg säck avfuktarsalt mitt i parksliden och se vad som händer.

Vid första frosten tar de ju höst, så funderar på om man inte ska injicera rejält med ogräsmedel och saltsyra som test.

Täcka över allt med byggfolie och köra ozongeneratorn samtidigt som solen skiner är jag lite nyfiken på.

---

Är ändå övertygad att om att marktäcka över 7 meter bortom sista uppväxt helt soltätt är vägen att gå. 10 år eller något.
« Senast ändrad: 17 september 2021, 19:44:34 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Radam

  • Gäst
Radam
SV: RoundUp?
« Svar #16 skrivet: 02 december 2022, 10:27:47 »
Vi har bekämpat vårat bestånd i två år med hett vatten och roundup och kommer från nästa säsong bara kapa då nya skott kommer. Någon som vet hur länge man behöver klippa skotten och ffa hur ofta?

Vi fick superbra tips fårn den här guiden: www.rensa.nu/parkslideguiden/

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 500
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RoundUp?
« Svar #17 skrivet: 02 december 2022, 11:04:04 »
Gamla sortens Roundup ska du inte använda Monsanto har ett nytt medel som är mycket mer miljövänligt.
( Dessutom har inte patentet på det nya gått ut så Monsanto får lite roialty)
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2994
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: RoundUp?
« Svar #18 skrivet: 02 december 2022, 11:13:37 »
Miljövänligt biter väl knappt på det man vill utrota?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 900
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: RoundUp?
« Svar #19 skrivet: 02 december 2022, 11:35:45 »
Hur artar det sig för dig och vad har du gjort?

Jag kanske kan dela min erfarenhet. Hade två parkslide när jag flyttade in.

Är ändå övertygad att om att marktäcka över 7 meter bortom sista uppväxt helt soltätt är vägen att gå. 10 år eller något.

Hade en ca 20 m2 som spritt sig från geannen. Köpte en dyr stålspade och grävde rötter varje dag i 3 veckor, därefter väntade jag och ytterliggare några veckor fortsatte gräva vartefter det skjöt skott från rötter jag missat.
lade sedan på gamla presseningar blandat med lite nyinköpt mörk markduk och täckte ytan plus ett par meter extra.
Detta var för 3år sedan.
Har lyft lite och tittat och inte sett någon Slide, men finns säkert där. Tror täckningen får ligga kvar några år till eller så täcker jag med jord över alltihop med duken kvar.
« Senast ändrad: 02 december 2022, 11:47:15 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: RoundUp?
« Svar #20 skrivet: 02 december 2022, 12:28:38 »
Gamla sortens Roundup ska du inte använda Monsanto har ett nytt medel som är mycket mer miljövänligt.
( Dessutom har inte patentet på det nya gått ut så Monsanto får lite roialty)

Den nya varianten av Roundup är inte så mycket bättre än ättiksyra. Det finns en forskningsrapport på nätet där man kom fram till att nya varianten av Roundup (ammoniumpelargonat har jag för mig är den aktiva substansen) visserligen var något bättre men i kommersiella odlingar var ättiksyra billigare trots att det kunde behövas extra bekämpning.

Kommunen bekämpade ett område med parkslide med ånga förra året. Det har blivit bättre men om man inte gör om bekämpningen dröjer det inte länge förrän det ser ut som tidigare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!