Hur ofta drar du husvagn? Många som argumenterar för att dom behöver en bil med mycket lastutrymme eller möjlighet att dra släp och husvagn skulle i praktiken tjäna på att äga en mindre bil och hyra en större de få gånger det behövs. Problemet är att vi Svenskar (inklusive jag själv) är så insnöade på att vi måste äga alla saker vi eventuellt kommer att behöva i framtiden...
För övrigt snittade min 1,5-liters diesel nästan 1,2 liter milen med 1,6 ton skåpvagn i knappt hundra knyck på E4 mellan Sundsvall och Gävle i går kväll. Mer än dubbelt så mycket som utan släp...
I princip varje helg under perioden maj - augusti. Och sen dras det släp i princip varje helg (december - aprill) så njae, hyra går nog bort

Nja jag glömmer inte bort att dieslar är något dyrare i inköp (det varierar ju stort beroende på fabrikat). Dock har jag lite svårt att se varför man köper nya dyra bilar om man knappt kör bil alls, eller varför man som fullt frisk tar bilen även fast man bara har några km till jobbet.
Man kan ju skylla på mani och att man börjar svettas, tidsbesparing etc etc för att skydda sitt eget beteende men i verkligheten så om man bara har ett fåtal km till jobbet så bor man troligen i tätbebyggt område och då går det i många fall i princip lika fort att cykla eller tillochmed fortare UTAN att börja svettas. Med en ok cykel håller man lätt 20km/h utan att börja svettas, om man nu inte är en lat överviktig slökorv, men då tjänar man ju extra mycket på att cykla..

Visst, har man djur som man måste åka och se till under lunchen kan det ju finnas en vinst med bil vs cykel på korta avstånd, men har man inte de djuren etc är det kanske att åka hem på lunchen man borde sluta med

Är nog väldigt mycket billigare att äta på lokal än att köra bil några km tur och retur till hemmet för att luncha.
Jag är förövrigt inte någon extrem dieselförespråkare. Jag förstår verkligen inte de som kör lite men ändå lyckas lura sig själv att det är "vinst" att köra någon relativt stor lite äldre dieselbil med skatt på 6-8000kr..
När jag köpte min så var skatten lägre än på jämförbar bensinare. Dock så är det ju dåligt för staten att populära saker är billiga så då måste man ju ändra skattesatser etc för att få in pengar till annat svammel..