Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polisutbildning  (läst 3676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Polisutbildning
« skrivet: 20 juli 2016, 14:15:24 »
Kan någon förklara varför "media" förfasar sig över att man har sänkt betygskraven på dom som söker polisutbildningen??
Det finns väl knappast nÃ¥tt som säger att man skulle bli en bra polis bara för att man har höga betyg i skolan, det är väl helt andra saker som gör en bra polis än skolbetygen  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Polisutbildning
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2016, 18:43:06 »
Min farhåga är att polisyrket blir ett lågstatusyrke och risken är att mer eller mindre kriminella personer (som ännu inte lagförts) kommer in på polishögskolan.
Dessa brukar inte ha så bra betyg så betygskriterier är ett bra hinder mot att "low-lifes" kommer in på utbildningen.

Jag ser bara ett sätt att få upp status och nivå på sökande och det är att höja lönen.
Många väljer bort polisyrket på grund av att man får betydligt bättre betalt om man väljer ett annat yrke.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polisutbildning
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2016, 19:02:56 »
Nej, jag tycker absolut inte att det är bra att betygskraven sänks. Det i kombination med att det inte alls är bra lön som polis kan bara sluta i katastrof. Poliser vill inte jobba kvar, och detta är ett desperat försök att klä ut folk till poliser. (I min mening kan detta jämställas med att putsa mässingen på Titanic)

Detsamma gäller för övrigt läraryrket som har gått ned sig totalt tycker jag, där borde det spenderas pengar på löner och kompetenta lärare, detta skall givetvis, liksom polis, vara ett statusyrke.

Men detta ser ju ut att vara en röd tråd i Sverige nu. Det finns ju t.o.m pappskallar som kommit med förslag på att slopa arbetsgivaravgiften för "enkla" jobb, så att företag ska bli villiga att anställa allehanda vandrande köttberg där ute.

Är glad att jag emigrerat och kan se på från utsidan..

/K
Do iT!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Polisutbildning
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2016, 19:51:24 »
Jag tror att orsaken till sänkta krav är lönen! Man vill helt enkelt inte höja den till vettig nivå. Vem godtar dagens lönenivå? De lite mindre smarta.

Allt detta kommer leda till korrumperade poliser. Vi kommer att få USA 2 här.
Bara gråta...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Polisutbildning
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2016, 20:35:25 »
Jag vet inte men filmen Polisskolan dyker upp i mitt huvud.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Polisutbildning
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2016, 21:29:37 »
Tänk så olika man kan uppleva sina medmänniskor, i min omgivning är skillnaden med dom begåvade och dom mindre begåvade mest att dom lite mindre begåvade får lite sämre betyg. När dom sedan kommer ut i "verkliga livet" är det helt andra färdigheter som avgör hur bra dom ska lyckas i sina yrken. Nu talar vi inte om dom "svagbegåvade" utan normala och uppåt. Ta en läkare tex. bara för att han kan göra komplicerade operationer betyder det knappast att han per automatik är en fena på att leda det dagliga arbetet på kliniken. Samma "fenomen" ser vi över allt i både privata och offentliga sektorn högt studerade på helt fel ställe och har ett jobb som dom för allas bästa inte borde ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Polisutbildning
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2016, 21:37:15 »
Rimliga betygs krav är helt ok (men det kanske det redan är ?) de mindre bra får man hoppas sorteras bort under utbildningen finns väl inget som jag ser det röd tråd att en person med bra betyg skulle bli en bättre polis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Polisutbildning
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2016, 00:01:40 »
Det stämmer väl att höga betyg inte per automatik ger en bra polis, men jag skulle nog påstå att sannolikheten att hitta olämpliga poliskandidater ökar med lägre betyg.
Om man generaliserar så tror jag att lägre betygskrav i längden gör att polisens förmåga att klara upp brott försämras.
« Senast ändrad: 21 juli 2016, 00:04:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Polisutbildning
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2016, 07:48:08 »
Men när det slinker in olämpliga kandidater vilket det gör även i dag så får man hoppas att dom sorteras bort under utbildningen och lägre betygs krav kan ev ge flera kandidater dvs flera olämpliga men troligtvis även flera lämpliga vilket är vad dom behöver. Nu ska väl inte betygs kravet slopas helt och så stor skillnad på personerna lär det inte vara om betygs kravet sänks ett snäpp och det är ju en hyffsad koll på kandidaterna före dom får börja polis skolan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polisutbildning
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2016, 08:28:38 »
Betygen avspeglar i stort sett bara hur ambitiös man är, de som har absoluta toppbetyg är både begåvade och ambitiösa.
De obegåvade som försöker kan också få bra betyg, men kanske inte toppbetyg.
De som får dåliga betyg är ofta både obegåvade och lata/värstingar som i vart fall jag inte vill ha i poliskåren.
Ytterligare en grupp med låga betyg (om man får generalisera) är invandrare som p.g.a. språkproblem kanske inte kan få bra betyg även OM de är ambitiösa.
Jag misstänker att de sänkta kraven är ett sätt att kunna bibehålla de låga lönerna och få in en större andel utrikes födda i poliskåren.


Jag håller med om flera av slutsatserna i dessa inlägg, det finns bara ett sätt att få bra poliser, högre lön och högre krav på intagningarna.
Man får i alla fall som andra redan gett uttryck för, hoppas att utgallringen är hård sedan de väl kommit in på utbildningen.

Nästa steg är väl att kommunalisera, eller varför inte privatisera polisen.
Det skulle ge ännu lägre löner, och poliser som BARA jagar vanliga hederliga svenssons som begår trafikbrott eller nedskräpning, dricker eller röker på platser där de inte får...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Polisutbildning
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2016, 10:27:20 »
Naturligtvis ska gallringen sedan man kommit in pÃ¥ utbildningen vara "effektiv" sÃ¥ att personer med olämpliga idéer/beteenden gallras bort.  Men att nÃ¥gon har svÃ¥rt för naturvetenskap kan väl knappast diskvalificera nÃ¥gon frÃ¥n att arbeta i ett yrke där dom psykologiska kvaliteterna är den stora tillgÃ¥ngen. Arbetsuppgifterna är ju mycket varierande och nÃ¥tt, som jag tror dom flesta hÃ¥ller med om, det verkligen saknas är poliser som syns ute pÃ¥ gatan. Den uppgiften klarar vilken normalbegÃ¥vad som helst.
Det måste väl även inom polisen vara som på övriga arbetsplatser att vissa mera lämpade personer stiger i graderna, medans dom allra flesta får harva på en lägre nivå.
Frågan om lön är väl en annan fråga som inte ska knytas till hur många betygspoäng man ev har lyckats skrapa ihop.
När jag gjorde lumpen hade vi en kille som talade 7 språk flytande, hade ca ett halvt år kvar till civilingengörsexamen, hade gått försvarets tolkskola och var civil fänrik, han hade full koll på alla öststaternas stridsfordon sedan första världskriget. Han var 20 år MEN efter två månader skickades han till ett regemente där dom hade "malajer" för han klarade inte av vardagen och umgänget med oss övriga. Detta trots hans otroliga "kunskaper" och höga betyg.
Jag har/hade bla två bekanta den bägge med 7 årig folkskola. Den ena lämnade skolan utan ett godkänt betyg och är i dag en mycket framgångsrik företagare. Han driver ett av länets mest lönsamma företag. Den andre (som tyvärr genom en olycka omkom för några år sedan) kom pga av sina betyg inte in på någon vidareutbildning men var en av landets förmögnaste personer och extremt framgångsrik.
Så betyg säger i mina öron inte speciellt mycket, jag har förresten aldrig låtit betygen avgöra vem som skulle anställas utan det har alltid varit ett lite längre samtal som avgjort vem jag anställt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Polisutbildning
« Svar #11 skrivet: 21 juli 2016, 11:37:53 »
"Jag misstänker att de sänkta kraven är ett sätt att kunna bibehålla de låga lönerna och få in en större andel utrikes födda i poliskåren. "

Det är precis det detta handlar om!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Polisutbildning
« Svar #12 skrivet: 21 juli 2016, 15:00:42 »
Det finns ju många fler tester som görs än bara betygen för att bli polis. Du måste ju fortfarandr anses som lämplig även fast betygen är sämre.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polisutbildning
« Svar #13 skrivet: 21 juli 2016, 15:06:00 »
Vi har snart en poliskår som består främst av kvinnor och nysvenskar, JAG personligen tror att det blir sämre, men ingen i styrande ställning verkar bry sig. Helt otroligt.
Samma sak med skolan, sjukvÃ¥rden, Ã¥ldringsvÃ¥rden och allt annat statligt och kommunalt för övrigt.  help
Sverige som vi känner det förändras i en takt vi aldrig tidigare skådat, och precis som med frågan "Vilken värmepump är bäst" så har vi svaret på frågan om förändringen är till det bättre eller sämre om sisådär 15 år.
Jag vet vad jag tror i alla fall...
Samhällets degeneration  beror främst pÃ¥ kommunalisering och sänkta skatter som gör att det mÃ¥ste sparas i alla läger.

Alla verkar bara titta på när det händer, och jag är inte bättre än någon annan, så jag kan inte skylla ifrån mig.
« Senast ändrad: 21 juli 2016, 15:07:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Polisutbildning
« Svar #14 skrivet: 21 juli 2016, 19:40:35 »
Samhällets degeneration  beror främst pÃ¥ kommunalisering och sänkta skatter som gör att det mÃ¥ste sparas i alla läger.
Man får ju som med vp - man får det man betalar för. Många tänker att skatt endast går till politikerlöner och otacksamma asylsökande.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!