Jag har väldigt bra pris på fjärrvärmen, fast kostnad 2600kr/år och 53 öre/kwh(piteå). Har räknat ut att det är tom billigare än luleås fjärrvärme som anses vara Sveriges billigaste fjärrvärme om jag håller mig under ca 7mwh. De har dyrare fast kostnad och flödeskostnad dessutom, men förbrukar man normalt och mycket är det klart billigare i Luleå 29öre/kwh. Tycker att fjärrvärme och en effektiv luftvärmepump är ett bra alternativ till berg/jordvärme, lite dyrare, men inte så stor skillnad om man har bor i min kommun.
Dessutom så anses väl fjärrvärme vara mer driftsäkert och investeringen håller längre, en berg/jord värmepump måste väl bytas ut efter 10-15 år?
Räknar man på det skiljer det inte lika mycket....
Kommer hamna under 5mwh fjärrvärme och ca 10mwh el värme+hushållsel. Totalkostnad värme, varmvatten och el ca 13 000kr/år. Med endast fjärrvärme var det 18-19k/år. Tillkommer gör elnätskostnad men det har man ju oavsett uppvärmingsmetod.
Exempel: fjärrvärme+luftvärmepump investeringskostnad 60+15=75k
Årskostnad 13000kr. 15 års användning/förbrukning = 75+195k + ny luftvärmepump 15k = 285k totalt.
Bergvärme investeringskostnad 180k årskostnad 8000kr? (värme/vatten/el)
15 års användning/förbrukning = 180+120k = 300k och nu bör pumpen bytas ut = 300+70=370k
15 år senare är vi uppe i 480k för fjärrvärme+luftvärmepump, lägg på ca 10k för service och rep så är vi uppe i 490k och 490k för bergvärme. Nu är det inte så troligt att fjärrvärmepriset och elpriset är samma om 30 år, men det verkar ta lång tid att tjäna ihop berg/jordvärme.
Jag är ingen expert, kan ha räknat helt galet, rätta mig isf