Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbete under storhelger. Vad är ok?  (läst 6305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Arbete under storhelger. Vad är ok?
« skrivet: 23 juni 2016, 09:15:31 »
Imorgon startar Midsommarhelgen. De flesta blir lediga. MÃ¥nga ska träffa familjer, vänner,  festa och nÃ¥gra vill göra nÃ¥got vid huset.

Att måla eller städa stör ingen. Men vad tycker ni om att klippa gräsmattan, såga (cirkelsåg) plank m.m?

Vi pratar inte om det är lagligt. Det är det. Men vad tycker ni är lämpligt med tanke på grannarna? Vilka tider? Dagar?

Att mÃ¥la med pensel kl 19 Midsommarafton stör ingen. Att klippa gräset, skulle göra mig sur. Eller starta motorsÃ¥gen  Midsommardagen kl 07.00 haha

Jag är nyfiken.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2016, 09:30:24 »
För nåt år sedan var det en bonde som plöjde åkern precis bredvid där vi hade kalas med typ 40 personer ute på gården.
Han gjorde full dag vid midnatt.
Det var oerhört irriterande, men vad kan man göra.  dontknow
Samma sak gäller väl i princip allt som kan störa midsommarfesten, vill grannen klippa gräset kan du inget annat göra än be honom vänta om du irriteras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2016, 09:56:17 »
Jag vet att enligt lag kan man göra vad som helst. Men vad säger eran känsla. Låt oss kalla det vett & etikett.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2016, 10:21:31 »
Ser man att grannen sitter ute med halva släkten så skulle iallafall jag undvika att kapa upp dom där sista betongtakpannorna med bensinvinkelslipen...
I övrigt tycker inte jag det skiljer sig från en vanlig helg. Det är ju snarare så att det är under långhelgerna folk drar igång lite större byggprojekt, så man får nästan acceptera att det låter lite mer då än annars.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2016, 15:11:04 »
Jag har mycket svårt att förstå hur man kan störa sig på grannar verksamhet på helger, möjligtvis kan jag störas lite på natten före en dag som man ska arbeta. Men är jag ledig nästa dag spelar det ingen som helst roll.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2016, 15:30:11 »
Nu har inte jag så väldigt nära till grannarna men skulle inte störa mig om dom jobbade eller klippte gräset och räknar med att dom inte stör sig på mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2016, 15:38:57 »
Men hÃ¥ll med om att det är okänsligt att klippa gräset en fredag/lördag kväll om  man ser att grannarna sitter ute och har gäster pÃ¥ middag.
Då talar jag alltså om i en normalt villaområde.
Har man 200 meter till grannarna blir det ju liksom en annan sak.
Vi har grannar som använder sitt hus som "sommarställe", de är här mest under storhelger och på semestern.
De kommer alltså rätt ofta på fredag eftermiddag, och det är mycket vanligt att de klipper sin 3000 m2 stora tomt på fredag kväll, även (eller kanske specifikt bara) om vi har gäster på middag och sitter ute vid poolen.
Har t.o.m sett honom klippa dubbla varv just mot tomtgränsen...
På ett sätt förstår man att de vill göra bort gräsklippningen, men man irriterar sig ändå när de håller på så pass länge, tar väl en 3-4 timmar innan de kört med både åkgräsklippare, vanlig motorgräsklippare och bensindriven trimmer/röjsåg.

Nu har jag dock flyttat på lite planteringar och buskar så vi kan ställa upp husvagnen tätt mot tomtgränsen mot dem, det + vårt vindskydd runt poolen kommer att skärma av 70% av all direkt insyn och det mest omedelbara bullret.
« Senast ändrad: 23 juni 2016, 15:45:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2016, 15:45:20 »
Varför är det "känsligare" vid helger????? och då speciellt vid storhelger??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #8 skrivet: 23 juni 2016, 15:48:46 »
Det är okänsligt att bullra om man har grannar nära inpå och man ser dem ha gäster på besök som sitter ute och äter t.ex.
Är man lyhörd för, och respekterar sina grannar så väntar man med sånt som bullrar, om det inte nödvändigt måste göras just då.
Speciellt storhelger eller under semestern, och naturligtvis är det ännu mer opassande ju fler besökare grannen har på sin fina sommarmiddag.

Visst, bygger man ut huset och vet att det kommer att ta hela sommarhalvåret även om man arbetar 15 timmar/dag så kan det vara svårt att låta bli, men klippa gräsmattan kan man göra under veckan, eller dagtid på helgen, om man har vanligt hyfs.
Det är oerhört sällan det måste göras just fredag eller lördag kväll.

Kanske är det sÃ¥ pass vanligt som det trots allt är för att folk ogillar det sÃ¥ mycket att de bara klipper när de fÃ¥tt sig ett järn pÃ¥ helgen...  dontknow
« Senast ändrad: 23 juni 2016, 15:50:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #9 skrivet: 23 juni 2016, 15:54:27 »
Man kan ju vända pÃ¥ det väldigt okänslig av er att sitta ute och äta när grannen ska klippa gräset ni kan säkert sitta ute en annan dag när inte han klipper  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #10 skrivet: 23 juni 2016, 15:59:09 »
Nja, det kan man inte göra.
Om man inte vill ha debatt vill säga.
Jag tycker det är helt uppenbart att många, de flesta, vill kunna slappna av och ta igen sig efter en veckas arbete på helgkvällarna, och då är det respektlöst att bullra just dessa timmar om man har vanligt hyfs.
Sen finns det förstås tillfällen då det "måste" göras, t.ex. om det har regnat en vecka och plötsligt blir en dag med uppehåll, men rent generellt så måste, och bör man inte, klippa gräset fredag/lördag-kvällar om man bor i ett villaområde.
Sen får man naturligtvis finna sig i att folk gör det ändå, alla har ju inte vanligt hyfs i kroppen, vi är alla olika.

Det är samma sak med de som startar snöslungan kl 07.00 på helgmorgnarna om det snöat, trots att de är pensionärer och kan skotta precis när som helst under dygnets alla timmar.
Sånt kan man vänta med till kl 10 i alla fall.
« Senast ändrad: 23 juni 2016, 16:01:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2016, 16:12:37 »
Man är ju olika men jag har svÃ¥rt att störa mig pÃ¥ det som grannar gör. Skulle det bullra lite eller lukta sÃ¥ fÃ¥r det väl göra det dÃ¥ jag bryr mig inte. Och skulle mina "gäster" ta illa upp slutar jag nog att bjuda dom  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #12 skrivet: 23 juni 2016, 16:29:14 »
Nja, det kan man inte göra.
Om man inte vill ha debatt vill säga.
Jag tycker det är helt uppenbart att många, de flesta, vill kunna slappna av och ta igen sig efter en veckas arbete på helgkvällarna, och då är det respektlöst att bullra just dessa timmar om man har vanligt hyfs.
Sen finns det förstås tillfällen då det "måste" göras, t.ex. om det har regnat en vecka och plötsligt blir en dag med uppehåll, men rent generellt så måste, och bör man inte, klippa gräset fredag/lördag-kvällar om man bor i ett villaområde.
Sen får man naturligtvis finna sig i att folk gör det ändå, alla har ju inte vanligt hyfs i kroppen, vi är alla olika.

Det är samma sak med de som startar snöslungan kl 07.00 på helgmorgnarna om det snöat, trots att de är pensionärer och kan skotta precis när som helst under dygnets alla timmar.
Sånt kan man vänta med till kl 10 i alla fall.
Är man pensionär kanske man förväntar sig att dom kan vänta men många av vanligt folk har fullt upp och får jag en lucka och gräset behöver klippas då klipps det oavsett om klockan är 21,00 en lördag. Jag jobbar numera oregelbundna tider men inte kan man ju gå och vara sur på grannen för att han skottar snö klockan sju när jag just kommit hem från jobbet och vill sova. Vill man bo helt ostört ska man nog bosätta sig på lite mera enskilt ställe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #13 skrivet: 23 juni 2016, 16:39:06 »
Som sagt, man får finna sig i det som sker, men det är ohövligt att bullra när man vet/set att grannarna har gäster, eller att bullra med vedkapen eller snöslungan tidigt på helgmorgnarna när man vet att grannarna sover.
Att folk är ohövliga får man acceptera, men visst kan man från tid till annan irritera sig, speciellt om någon satt det i system.
Ofta är det ju dessutom specifikt för att de vill jävlas, och sånt kan sprida rätt mycket dålig stämning i ett område.
Just nu bullrar ena grannen med gräsklipparn, men de har sÃ¥ liten tomt att det är klart pÃ¥ 20 minuter, värre dÃ¥ när den andra drar igÃ¥ng efter middan och ett par glas vin till maten... DÃ¥ har vi 3-4 timmars motorsurr som bakgrund till en av sommarens första "braväderskvällar".  tummenupp

Jag har full förståelse för de som är lite småsura på sina grannar om de börjar bullra tidigt på helgmorgnarna med snöslungor, gräsklippare eller annat, det är ju inte bara de som jobbat natt som sover på dagarna, de flesta under 30 år sover väl till lunch om de får en möjlighet....

Att bo i ett villakvarter har både sina fördelar (nära till grannar för lite småprat och samvaro) och nackdelar, t.ex. buller.
Om alla försöker visa lite hänsyn är det sällan ett stort problem, men att man från tid till annan kan irritera sig lite ser jag som helt normalt.
Och även om man inte irriterar sig så är det i alla fall störande att det bullrar så man knappt kan föra ett samtal om man är ute, det är fakta.
Sen kan man förstås gå in om man stör sig så mycket att det förstör stämningen, men då har ju bullret ändå stört den planerade aktiviteten.

Det är samma sak med skällande hundar.
Bor man på ett villakvarter skall man inte ha skällande hundar ute i tid och otid, och speciellt inte tidigt på morgon eller under fredag/lördag kväll (sommartid) när grannarna kanske vill sitta ute och mysa i sommarsolen.

Gränsen för när det är störande/irriterande och inte skiljer sig nog rätt mycket  mellan olika individer, men jag tycker att ett rimligt agerande är att man inte bullrar fredag/lördag kväll under semesterperioden (om det inte är nödvändigt) eller tidigt pÃ¥ helgmorgnarna, oavsett Ã¥rstid om man bor i ett villakvarter.
« Senast ändrad: 23 juni 2016, 16:42:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbete under storhelger. Vad är ok?
« Svar #14 skrivet: 23 juni 2016, 16:45:12 »
Jag har en robotgräsklippare, sÃ¥ jag behöver inte tänka pÃ¥ om min klippning stör nÃ¥gon.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!