Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Elfel/Överspänning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Elfel/Överspänning? (läst 3063 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
Elfel/Överspänning?
«
skrivet:
23 juni 2016, 07:59:29 »
Citera
Igår när jag skulle backspola poolen så ser jag att värmepumpen larmar för HP/MS, kompressorn står still.
Efter att ha startat om värmepumpen går den igång.
Alltså HP-pressostaten som löst ut...
Kör ju poolvärme nu och den fungerar så att så snart växelventilen lägger över från tappvarmvattenvärme så går vattnet mot poolvärmeväxlaren.
Som syns i graferna så har nåt konstigt hänt, som jag inte riktigt förstår, efter tappvarmvattenvärme har växelventilen växlar över mot radiatorkrets (avstängd) / Poolvärmare, framledningstemperaturen går ned, men returtemperaturen går upp så långt att den löst på HP...
De "normala" tappvarmvattenkörningarna" syns på graferna som spikar upp till drygt 50 grader, men körningen när den löste ut ser helt annorlunda ut...
Jag tänker att detkanske var så att det inte fanns behov av poolvärme, och då blir det bara en extremt kort cirkulationsslinga som vattnet kan cirkulera i, stannar inte kompressorn direkt efter att tappvarmvattnet värmts så kommer returtempen att bli väldigt hög...
Konstigt nog har ju framledningstempen gått ned "normalt" efter tappvattenvärmningen, men returen stuckit iväg.
Är lite osäker på var tempgivarna till loggenr sitter, om det kan ha med det att göra, men det borde inte ha det.
Nåväl.
Allt verkar fungera nu i alla fall.
Kanske kan det ha varit så pass kallt ute att värmepumpen ansåg att det fanns värmebehov i huset, och lät kompressorn gå trots att jag stängt av allt flöde till radiatorkretsen?
Det skulle kunna förklara utlösningen, men hur förklarar man att vbf sjunker?
Nåväl 2.
När jag sedan skall ta mig en pilsner till Matchen Sverige / Belgien så ser jag att min "Partycooler" slutat fungera, 21 grader varmt i den...
Konstaterar trasig glassäkring (3.15 A) på ett kretskort.
Alltså två lite mystiska fel (Kylaren är bara ett år gammal) samma dag.
Skulle det kunna bero på överspänning eller nåt liknande?
Eller är det bara en olycklig slump...
Har inte fått tag i någon ny säkring ännu, men skall fixa det när jag packat och levererat dagens ordrar, återkopplar senare idag.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: Elfel/Överspänning?
«
Svar #1 skrivet:
23 juni 2016, 09:54:34 »
Citera
Hur gick det med Er nya tvättmaskin? Hittade servicepersonalen felet?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
23 juni 2016, 12:31:37 »
Citera
Ja, det var "moderkortet" som byttes, och det löste problemen.
Sambon är mycket nöjd med både tvätt och tork.
Bytta glassäkring på coolern, och det fungerar fortfarande efter ett par timmar.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Huddinge
Expert på värmepump
Antal inlägg: 360
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Huddinge
«
Svar #3 skrivet:
24 juni 2016, 09:29:11 »
Citera
Vet inte om det har bäring på ditt problem, men när jag hade problem med en intermittent kortslutning i en reläspole på värmepumpen, gick förutom 16A-säkringen till pumpen även en 10A-säkring i garaget, när det då och då blev överslag i reläspolen! Kanske du har ett liknande problem med ölkylen och det skapas spänningsspikar i husets elinstallation.
Loggat
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
26 juni 2016, 09:31:53 »
Citera
Mmm, kanske inte omöjligt, men efter att jag bytta glassäkringen i drickakylen så har den fungerat, lite märkligt tycker jag, antingen brukar det ju vara nåt fel eller inte...
Kan en glassäkring mattas ut så att den behöver bytas även om det inte är nåt fel?
Det fanns spänning till displayen, så jag gissar att säkringen sitter på kompressorns matning.
Visst, det kan nog vara rätt höga startströmmar, men ändå, känns lite mysko alltihop.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #5 skrivet:
26 juni 2016, 22:29:32 »
Citera
Jodå, glassäkringar kan mattas ut och gå sönder av sig själva med tiden. En del typer är vibrationskänsliga och kan skaka sönder också.
Tröga säkringar av den typ som har en liten klump mitt på smälttråden, blir så att säga mindre tröga för varje kort överström de utsätts för, en gammal sådan kan få för sig att gå sönder av en stötström som en ny trög säkring borde klara utan vidare. De tröga säkringar som har tråden lindad runt en glasfiberstav är mer pålitliga i längden.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Elfel/Överspänning?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1532
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Jonasotto
lubbis
svmh906
25fOCUS
David_L
larsit
Jisse
BiggerDigger
roffe800
tipo874
T Ramsmark
danne824
uecjs
jewe
DonPablo
Rick80
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info