Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips till förbättring av värmesystem  (läst 3237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kraniet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips till förbättring av värmesystem
« skrivet: 16 juni 2016, 15:07:03 »
Jag har en timmerstuga med ett vattenburet värmesystem centrerat kring en 500 liter accktank. Det är stora äldre element i två parallella system för neder och övervåning samt en värmeslinga i badrummet.
För uppvärmning finns det en wamsler vedspis men den är oanvänd sedan de installerade den. Istälelt har eldning skett i garage via en kulvert. kulverten är dock pluggad nu och tanken är att jag ska använda vedspisen inne istället. Sedan finns det en elvärmare med två trestegspatroner avsäkrade med 20 A vilket får mig att tro att de är på 7 kW styck. Huset har därmed ev 25A huvudsäkring.

Det som är är att det är i mina ögon en lite knepig lösning för inkopplingen av ackumulator och elpanna. Systemet är byggt ca 1995. Finns det några åldersrelaterade problem jag bör vara uppmärksam på? Det är järnrör i systemet.
Se bilderna nedan.

https://drive.google.com/file/d/0BwNDWcj50yM1Y3RnRnQ2YVR0enc/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BwNDWcj50yM1eXhDQkplVWhGX0U/view?usp=sharing

Det är alltså en matning till vedspisen till vänster i rummet. Till höger är elvärmaren, under denna en cirkulationspump. Sedan shunten och cpump i mitten.
Uppåt i bild går det till expansionskärlet.
Hur skulle en erfaren bedöma denna koppling? Ser det vettigt ut eller inte?

Det jag funderar på är hur det skulle bli om en installerade elpatron i tanken istället?
Matningen av tanken längst upp tycker jag även ser lite knepig ut.
På den kalla sidan av matningen till spisen finns en förbikoppling av cpump. Men pumpar inte elpatronens pump vatten bakvägen genom vedspisen då?

Funderar även på att säkra ned huset då vi använder det som fritidshus med underhållsvärme. Skulle 16A kunna täcka det behovet? huset står utanför Lövånger i västerbotten.
ca 180 kvm med halvmycket isolering.

Tacksam för hjälp och tips

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30709
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips till förbättring av värmesystem
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2016, 17:09:25 »
Järn funkar bra, hela mitt system från 1970 är i järn.  ^-^
På bypassen på returen från spisen sitter nått svart som ser ut som en ventil, och till den är det kopplat en anliggningstermostat?
Eller går ledningen till cirkpumpen så att den styrs av termostaten?
Gissar att detta är nån form av enklare styrning av laddning av tanken från vedspisen.

Det som är lite suspekt är att det sitter 2 ventiler på anslutningarna till vedspisen, och att ledningen upp mot expansionskärlet sitter på fel sidan om ventilerna.
Glömmer man ventilerna i stängt läge och eldar så kan det bli farligt.  :-\
Jag skulle förorda att den ena av handventilerna mot vedspisen ställs i öppet läge och att spaken demonteras.
Om man inte eldar och vill värma tanken med elpatron så stänger man mot vedspisen (med en ventil) så går inget vatten den vägen.

Kolla om alla cirkpumpar snurrar, har de aldrig varit igång kan det kanske bli svårt att få igång dom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kraniet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips till förbättring av värmesystem
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2016, 19:05:39 »
jo alla pumpar fungerar. däremot undrar jag om shunten behöver renoveras, verkar bli samma temperatur i hela systemet även när jag vridit ner shunten helt. Har investerat i en shuntautomatik för att kunna reglera temperaturen men jag måste ändå justera på elpatronen för att få tillräckligt låg temperatur. Vet dock inte om det är ett sommarproblem. I teorin tycker jag det borde gå att ha 90 grader varmt i acktanken men bara 7 grader i radiatortemp, ska inte det gå?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30709
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips till förbättring av värmesystem
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2016, 07:49:21 »
I teorin tycker jag det borde gå att ha 90 grader varmt i acktanken men bara 7 grader i radiatortemp, ska inte det gå?

Så här års måste du kyla huset till 7 °C i så fall.  ;)
Det blir aldrig kallare än husets temp i värmesystemet.
Men stänger man shunten helt så borde radiatortemp sjunka till husets temp efter några timmar, annars är inte shunten hel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2791
  • Karma +6/-1
SV: Tips till förbättring av värmesystem
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2016, 10:16:30 »
En annan möjlighet till dålig funktion är ju om det av någon anledning "kryper" varmvatten från elkassetten till shuntens returanslutning. Man kanske kan minska problemet genom att sänka hastigheten på elkassettens cirkulationspump och, inte minst, kolla att båda pumparna är vända åt rätt håll.

Jag hade förr problem med en gammal Exonom kombipanna (för övrigt också i Lövångerstrakten), där shunten fungerade bra vid oljeeldning men inte när man värmde pannan med elpatron. Orsaken var att den inbyggda shunten tog sitt kallvatten från ett rör inne i pannans vattenrum, som mynnar strax ovanför den ena elpatronen. Åtgärden blev att ta den inbyggda shunten ur bruk och koppla in en utvändig shunt från en skrotad CTC EcoEl med tillhörande styrsystem.

Den där typen av elkassetter brukar ha elpatroner på 3, 6 eller 9 kW, det står på elkassettens typskylt.
Jag skulle gissa att anledningen till 20 A gruppsäkring helt enkelt är att elektrikern drog 4 mm2 kabel för säkerhets skull, och säkrade av med vad kabeln tål.
Det finns ett antal vanliga fel på såna där elkassetter:
1) Kontakterna i termostaterna bränns sönder, med påföljd att en eller flera faser till ena elpatronen inte får ström. När termostaten är frisk ska tre distinkta klick höras när man vrider vredet fram och tillbaks omkring aktuell temperatur, om något klick saknas eller låter annorlunda så är det dags att åtgärda. En bra lösning om man har en termostat där åtminstone en pol fungerar, är att låta den styra en kontaktor som manövrerar strömmen till elpatronen. Sätt dit gnistsläckare (varistor och/eller RC-nät) parallellt med termostatkontakten för att öka dess återstående livslängd.
2) Varmgång i dåligt pressade kabelskor.
3) Tidrelät som ska fördröja inkoppling av ena elpatronen efter strömavbrott går sönder.

Tänkbar förklaring till ventilerna på rören till vedspisen/kökspannan kan vara att huvuddelen av installationen gjordes klar innan kökspannan monterades. Eller att man ville ha en avstängningsmöjlighet vid läckage i kökspannan (kanske mer aktuellt om det har stått en gammal dålig pjäs där innan Wamslern).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Kraniet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips till förbättring av värmesystem
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2016, 14:32:38 »
Ja jag ställer mig lite frågande till kopplingen och om sättet som elpatronen är monterad gör att ingen skiktning kan ske?
Har bara haft huset sen i höstas och all reglering av värmen har hittills gjorts på elpatronen med shunten i helt öppet läge, det var så systemet användes av gubben som bodde där tidigare. Men före det så eldade han ju i pannan ute i garaget så jag antar att shunten fungerat vid vedeldning. Men jag har förstås ingen aning.

Nu när jag var där senast så kikade jag lite och med börvärde satt till 18 grader så får jag 19 grader då panntemperaturen är på 30 grader. Utetempen var då runt 10-12 grader. Så jag vred ner elpatronen till ca 20 grader och utledningstempen var då 18 grader (med rumstempen var ju då fortfarande 19).
Men shunten är lite trögreglerad så det är kanske läge att renovera ändå. Men jag antar att ackumulatorn då behöver tömmas på vatten(tills nivån är under shunten förstås)?

Vad gäller pumpriktningen så är jag ganska säker på att den pumpar "uppåt" genom elpatronen. Men om den pumpen suger mer än den andre så kanske inget/lite vatten går genom shunten och det mesta genom elpatronen?
Men ni ser inget principiellt fel med att elpatronen är monterad på det sätt som den är?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30709
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips till förbättring av värmesystem
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2016, 20:51:11 »
Om den skickar ut 18 eller 19 °C då panntemp är 30 °C handlar troligen mer om mätfel än om shuntfel.
Tror att shunten funkar som den ska om den inte skickar ut 30 °C vatten i detta fallet. Sc:,h

Omaket med en extern elpatron på detta sättet är att det behövs en till cirkpump för att värma vattnet och att förlusterna blir aningen större.
Annars funkar det säkert lika bra.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!