0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för det snabba svaret. Med strul menade jag att det fanns en sörja i ledningarna när jag tömde dem på den gamla glykolen. Drar slutsatsen att det kan finnas lite "skit" kvar och då blir cirkulationen lidande men borde det inte leda till överhettning?/Eugen
Hej Efter en del strul med min anläggning (frusit under vintern) har jag lyckats få igång cirkulationen men effekten är inte detsamma (får knappt 50 grader i vattnet). Anläggningen fungerat väl i några år. Just nu kör jag bara på rent vatten (jag var rädd för läckage). Nu har jag ett par frågor. 1. Kan det bli så pass stor skillnad i temperatur (ca 20 grader) mellan vatten och glykol?2. Kan cirkpumpen bli skadad och ha lägre effekt (är det inte så att den funkar eller inte funkar?)3. Kan pumpen ha sämre effekt när det finns föroreningar i rören+Tacksam för svar (och råd)
1. Rent vatten har högre specifik värme än glykolblandning så detta borde bara påverka effektiviteten till det bättre.2. Ja, funkar den inte så blir ju effekten mycket sämre.3. Föroreningar kan både påverka cirkulationen men också värmeöverföringen.Men har du en fungerande IR-termometer så borde du kunna mäta dig fram till var problemet är?