Vi får snart tillträde till vårt efterlängtade hus och jag vill gärna installera FTX då vi är allergiker hela familjen samt att det finns en del radon (150 Bq/m3 trots radonsug, blåbetong finns). Huset är byggt 1965 och är ett betonghus. Tänkte placera ett Salda RIS 400 PE (
http://www.salda.lt/en/products/item/ris-400-pe-3.0-eko-3.0) på vinden dra frånluften via 160mm spiro genom vinden från matrum, kök, vardagsrum och toalett på bottenplan samt genom befintligt spiro från badrum på suterrängplan. Tilluften skulle gå ner till pannrummet genom hål i betongbjälklag för att sedan i ett undertak i hallen fördelas ut till fyra sovrum och ett hobbyrum. Uteluft och avluft går via vindsgaveln.
-Funkar det att dra tilluft enbart till suterrängplan (luften får gå via trappan upp till bottenplan)?
-Räcker det att man sätter apkäftar (CTVK-don) på samma vägg som dörren (med ventilationsspringa) i varje rum för att få bra omsättning?
-Är jag knäpp som försöker mig på att göra detta själv?
Det är rätt tight på vinden, därför vill jag ha ett undertaksmonterbart, lågt aggregat som Saldas för att kunna byta filter inifrån via en lucka.
EDIT:
Caddade upp det nedan, Grönt=tilluft, rött=frånluft, lila=Av- och uteluft. Lade till en planlösningsbild som kanske förtydligar.