0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Använd olja är mycket farligare än ny, främst på grund av de polyaromatiska kolväten, PAH, som bildas när oljan utsätts för höga temperaturer. Mängden polyaromatiska kolväten i motorsmörjolja ökar upp till 1000 gånger efter 1000 mils körning. PAH är giftiga, långlivade i naturen och kan lagras upp i levande organismer. De är cancerframkallande och kan förändra arvsmassan hos både människa och djur. PAH finns med på EU-kommissionens värstinglista över prioriterade ämnen farliga för vattenmiljön.
En sak är jag med om. Den ska inte bara hällas ut i naturen.Jag känner annars bara till ett användningsområde. Att dopa trästolpar i 24 timmar i den, före grävning i mark. Sen håller den i 20 år.
Spillolja är ett riktigt universalmedel! En nära anhörig till mig brukade göra eget "oljegrus". Han la helt enkelt ett fullt spilloljefat bak på traktorn, slog hål på det och körde några vändor fram och tillbaka på gårdens grusväg tills fatet var tomt.Inget mer dammande sen när man åkte på den vägen!
Spillolja bör inte spridas i naturen, varken i grus eller genom att man eldar upp det.
Hamnar inte oljan i naturen om du doppar stolparna i den?
Spillolja är inte vattenlöslig. Den sugs in i virket och i princip härdar ut där. Skyddar mot inträngning av fukt. Och det skyddar mot förruttnelse. Det går inte att jämföra med att hälla ut 5 liter direkt i en daggvattenbrun!
Om man absolut ska elda spillolja, så bör man nog se till att det sker i en anläggning som har tillräckligt hög förbränningstemperatur för att slå sönder PAH, dioxiner mm. SAKAB i Kumla klarar säkert av det, men det är mer tveksam om man lyckas i det egna pannrummet. Kanske med en sån där alloljebrännare i kombination med en modern vedpanna med alla finesser typ sekundärluft, keramisk förbränningskammare mm.