Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
vattenrikt hål
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: vattenrikt hål (läst 8615 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Norrlänningen
Kan värmepumpar
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 124
Karma +0/-0
Kön:
Norrlänningen
Re:vattenrikt hål
«
Svar #15 skrivet:
29 augusti 2004, 12:04:43 »
Citera
Det stora nackdelen som jag ser det skulle vara om det tog tid innan vattnet strömmade in igen. Tappar man upp en full bubbelkopp, kör tvättmaskin å diskar samtidigt så vill jag ju ogärna att nivån sjunker. Tror inte det är någon större risk med min borra, men man VET ju inte, å det skulle ju kännas kymigt att ringa tekniska på kommun bara ett par dagar efter man varit stöddig å sagt upp vattnet...
När det borrade hos mig så fick de första vattnet på 16 meter, där första trasberget låg, Då var det hanterbart, men någonstans kring 60 m så gick de på en stadig åder, ca 13.000 liter/timmen. Formligen vräkte vatten ned i containern, de ned i containern med en pump som klarade 20 kubik i timmen å vräkte ut vattnet i slänten (bor bra till för dylika övningar). De körde vad pumpen klarade och lyckades hålla containern 3/4 full hela tiden (stålena tog då sin vackra tid påsig innan de gick ned)
Så rimligtvis så borde det funka med att ta ut precis allt vatten jag behöver ur hålet utan att vara orolig för att jag sänker vattenpelar´n mer än nån minut, men man ska ha något att grubbla på åsså, fick till det så fint när jag täckte slangarna att jag inte är så pigg på gräva upp det, sedan har vi ju vunnit tävlingen "norrlands godaste kranvatten", vid tävlingen "sveriges godaste kranvatten -97", bara det är ju värt att behålla kommunens vatten för (ehh..ja, de har vattentäckten ca 700 meter från mig )
Loggat
Allt går, det är bara olika svårt
iSpiNNeN
Kan värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 93
Karma +0/-0
Kön:
iSpiNNeN
«
Svar #16 skrivet:
29 augusti 2004, 12:11:47 »
Citera
Tänk på att vid 100m aktivt borrhål bör man inte ta
ut mer än energi motsvarande 1 kubik olja eller 8000kWh, gör man det riskerar man att isen i hålet inte hinner smälta bort till nästa uppvärmningssäsong.
D.v.s. permafrost uppstår.
Se hålet som en oljetank som man bara kan fylla på en gång om året
Loggat
0451-611 00
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #17 skrivet:
29 augusti 2004, 12:13:25 »
Citera
Är du utanför skyddsområdet för kommuns vattentäkt?
Om du bott närmare hade dom med lite oflyt nekat dig att anlägga bergvärme/ytjordvärme!!
Om du pumpar nog mycket kanske kommunens vattentäkt sinar då måste dom köpa vatten av dig
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Norrlänningen
Kan värmepumpar
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 124
Karma +0/-0
Kön:
Norrlänningen
«
Svar #18 skrivet:
29 augusti 2004, 12:16:41 »
Citera
Jodå, jag ligger utanför, de sa då inte ett pip då jag ansökte inför borrhålet men de försörjer byn från brunnar bara en bit (ca 700 meter) härifrån. Sälja vatten till kommun, jodå, men då bli´re på flaska
Loggat
Allt går, det är bara olika svårt
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #19 skrivet:
29 augusti 2004, 12:21:55 »
Citera
Bra att du anmälde borran då har ju du ditt på det "torra"
Här är det många som säljer på flaska, men det är inte lagligt har jag hört.
Konstigt vatten verkar det oxå va, vetetusan vilken källa dom hämtar det ur
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Bob_the_builder
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 90
Karma +0/-0
Bob_the_builder
«
Svar #20 skrivet:
31 augusti 2004, 00:36:08 »
Citera
Är det sorten man kan bli allergisk mot? Får alltid sån huvudvärk...
Loggat
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!
Erland
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Installera värmepump nu!
Erland
«
Svar #21 skrivet:
31 augusti 2004, 14:31:48 »
Citera
När jag fick borrat i våras hade jag specificerat 200 m totalt djup till en värmepump som levererar ut 10 - 11 kW. Under borrningen kom vatten på 69 m, 97 m och sedan massor av vatten och trasigt berg på 113-114 m. Protokollet anger 20 000 l/tim (mätt genom "blåsning", alltså hur mycket vatten som kommer med tryckluften upp under borrningen). Den stora containern fylldes på snabbt och en länspump för att avlasta containern behövdes. Man gick vidare (sakta) till 121 m men borraren sade att det inte var någon chans att fortsätta till 200m med det vattenflödet och jag har ingen anledning att betvivla det. Därför gjorde man ett andra borrhål, ansatt 5,5 m från det andra (platsbrist!) men lutat 18 grader. Det borrades till 121 m det också och dess avstånd till det första är drygt 40 i nederändarna. Med hänsyn till jorddjup (8 resp 10 m) och vattennivå (2,2 m under markyta) räknar jag med att dessa två hål motsvarar minst 210 m aktivt hål vilket är ca 20 % mer än de kalkyler jag fått.
Det skall bli mycket intressant att se om de båda hålen ger påtagligt olika effekt. De är i allt utom vattenmängd under borrningen så lika att skillnaden borde bero just på denna faktor. Man kan ju omöligen verta om det är tämigen stillastående eller starkt rörligt vatten, bara i det senare fallet kommer det att vara av betydelse. Det gäller inte bara rörlighet i sidled, utan också eventuell omsättning mellan vatten från olika djup, det kan alltså mycket väl bli en strömning i vertikal led. Problemet är ju bara att man inte vet något säkert. När det första, riktigt vattenrika hålet just borrats färdigt övervägde jag om jag skulle våga stoppa där, men 10-11 kW på 115 m aktivt hål är ren gambling och jag vågade inte.
En del av svaret kommer i vinter. Just nu tar jag ju praktiskt taget inte ut någon energi, vid de enstaka gånger pumpen kör går temperaturen på KB in inte under 9 grader. Men jag har monterat ett termoelement på de två ingående rören (dvs ett från vardera borrhålet) och tänker mäta upp eventuell temperaturskillnad. Flödet bör rimligen vara detsamma. Om det skulle vara stor temperaturskillnad kan jag strypa det ena flödet eftersom jag satt in ventiler på rören redan. Vi får se !
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #22 skrivet:
03 september 2004, 13:47:08 »
Citera
Helt rätt erland. Har man flera hål ska man strypa flödet ( i det kallaste hålet) så att samma temperatur erhålles. då nyttjas hålen optimalt.
Jag kör en anläggning med fyra borror, efter injustering på flöde av installatören märkte jag påfrysning snabbt på en av borrorna. Djupen skilde kraftigt ändå ströp man till samma flöde
Nu efter en hel del rattande har jag hittat rätt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
vattenrikt hål
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 792
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
mikael_norberg
svenske kocken
rocas
dan3051
mindis
Josth
BiggerDigger
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info