Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
"läcker" bilbatteriet ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: "läcker" bilbatteriet ? (läst 1198 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SW
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1044
Karma +0/-0
Kön:
SW
"läcker" bilbatteriet ?
«
skrivet:
15 april 2016, 09:26:38 »
Citera
En äldre grannfru här har en BMW 3-serie (ganska ny ). Hon kör bilen bara några gånger per vecka.
Hon tyckte batteriet höll dåligt och körde laddare då och då med ctec-laddare.
Jag laddade också hennes batteri under flera dygn med en "vassare" ctec-laddare.
Hon tröttnade för ett tag sedan och köpte ett nytt batteri på vår lokala Pump-mack.
Igår skulle hon ner till vårdcentralen och då var bilen helt stendöd, så nu har hon börjat ladda igen.
Pump-macken sade att varje start tar ca 20 % av batterikapaciteten.
Kan det verkligen stämma ?
Kan man kolla / mäta om det är något som "tjuvdrar" / laddar ur batteriet när bilen bara står ??
Trevlig Helg
Loggat
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994
Luft - Vatten VP
, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010, QVANTUM Q12,
GRUNDVATTEN
. 18.000 KWh / år.
2011 Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013, TERRAWATT 3 3/4 hk,
GRUNDVATTEN
. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar till
BERGVÄRME
och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
TW- pumpen till BV-pump.
Total ELFÖRBRUKNING
2011 13.400 kWh
2012 13.500 kWh
2013 14.450 kWh
2014 12.752 kWh
2015 13.835 kWh
2016 13.849 kWh
2017 13.515 kWh
2018 13.234 kWh
2019 11.922 kWh
2020 11.520 kWh
2021 12.742 kWh
2022 11.818 kWh
2023 11.749 kWh
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: "läcker" bilbatteriet ?
«
Svar #1 skrivet:
15 april 2016, 09:41:56 »
Citera
Moderna bilar drar alltid lite ström när dom är avstängda. Dock inte så mycket att batteriet borde ladda ur på nån eller ett par veckor.
Samtidigt kan man, som macken är inne på, få problem om man bara kör korta sträckor nån gång då och då eftersom batteriet inte hinner laddas upp igen efter varje start. Första kilometrarna går förmodligen fläkt, sätesvärmare, bakrutedefroster och eventuell stödvärme för kupén för fullt, så det blir inte mycket ström kvar att ladda batteriet med.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7720
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: "läcker" bilbatteriet ?
«
Svar #2 skrivet:
15 april 2016, 10:02:41 »
Citera
Det är ett mycket vanligt "fenomen" om man bara kör någon gång i veckan och då bara kortare sträckor. Lösningen kan vara att man monterar en laddare fast i bilen som får ladda batteriet när man har den parkerad, med en "typ motorvärmarsladd".
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: "läcker" bilbatteriet ?
«
Svar #3 skrivet:
15 april 2016, 10:51:30 »
Citera
Precis, bl.a. DEFA har ett sådant system där man ställer in motorvärme/kupévärme med olika tider eller enbart batteriladdning på en liten panel som monteras inne i bilen. Kostar dock en ganska rejäl slant inkl. installation.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: "läcker" bilbatteriet ?
«
Svar #4 skrivet:
15 april 2016, 10:53:56 »
Citera
Det räcker väl att sätta fast en Ctek på nåt bra ställe och koppla den till kupévärmaruttaget (om man har sånt).
Åsså komma ihåg att sätta i sladden...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: "läcker" bilbatteriet ?
«
Svar #5 skrivet:
15 april 2016, 11:00:33 »
Citera
En start drar inte mycket av kapaciteten.
Vi startade en gammal volvo V6:s säkert 10 gånger med den multistarter jag säljer i webbshoppen, det batteriet har 15 Ah kapacitet och skulle alltså vara stendött om varje start drog typ 12 Ah varje start (20% av 60 A).
Multistartern visade 75% kvar i batteriet efter de 10 starterna.
Startströmmen ligger på kanske 300 A i några få sekunder, det blir inte många Ah.
Kolla upp om BMW kan ha samma system som KIA (Diesel), att man har en 1100 W elaptron som värmer motorn efter start om det är kallt ute.
Med vår första Sportage kunde jag bara köra 4 dar i rad till från jobbet 500 meter hemmifrån, sen fick sambon ta bilen till sitt jobb för att den skulle hinna ladda.
På den nya har det aldrig varit några problem, fräscht batteri och annan styrning? påverkar nog.
Larm kan dra rätt mycket ström.
På sonens gamla volvo kan man välja att larma eller inte larma på genom att låsa med fjärrkontroll (larm på), eller nyckel (larm av).
Med larm på drog den ur batteriet på 1-2 veckor.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
SV: "läcker" bilbatteriet ?
«
Svar #6 skrivet:
15 april 2016, 12:14:20 »
Citera
En del moderna tyska bilar har märkliga lösningar för att hålla ner bränsleförbrukningen genom att se till att inte generatorn tar onödigt mycket effekt från motorn. I ett antal år har det varit vanligt att motorstyrsystemet tar över laddningsregulatorns funktion och drar ner börvärdet på laddspänning då det - enligt någon mer eller mindre fungerande algoritm - tror att batteriet borde vara tillräckligt laddat. En del sådana system kan bli lurade av batterier i dåligt skick alternativt att man använder bilen på ett annat sätt än vad programmerarna hade tänkt sig. Det finns också fall där man måste nollställa någon slags adaptering via OBD-uttaget och diagnosprogramvara då man byter batteri i bilen.
Det förekommer - åtminstone hos VAG - att generatorn drivs via en magnetkoppling där generatorns fältlindning står för magnetfältet till kopplingen, så att den inte behöver snurra med då den ändå saknar magnetisering. De där magnetkopplingarna går sönder rätt ofta och är otrevligt dyra att byta, det är inte helt ovanligt att de blir "stelopererade" med ett par svetsloppor på lämpligt ställe.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
"läcker" bilbatteriet ?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1287
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Breeelin
pathe915
jälldorf
TS Comfort AB
dvolod
Rillman
Mike
Börje__
tipo874
Rdx
enodis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info