Jag skall snart börja bygga mitt nya hus.. Ett lågenergihus/passivhus på c:a 220 m² och funderar på rätt värme/ventilation/vatten system.
Jag har blivit rekommenderad följande produkt av hustillverkaren:
http://www.genvex.dk/produkter/combi-185-sls/och visst låter det bra?? Ett FTX aggregat med integrerad L/L-värmepump för att kunna sprida värmen i hela huset och dessutom integrerad varmvattenberedare.
Mitt bekymmer är som följer:
Systemet prioriterar varmvattnet, dvs att om man tappar ut varmvattnet så kommer all energi, frånluftsvärme och elpatron att först värma upp varmvatten till inställd temp och sedan gå tillbaks till att värma in-luft.. Fine! Om man då som jag vill komplettera med en solfångare till varmvattensberedningen så ställer man temperaturen lågt för el/luftuppvärmning, typ 45 grader och låter sedan solfångaren jobba upp temperaturen till c:a 55 grader.
Detta betyder att jag kommer att få ojämn temperatur i mitt varmvatten beroende på om solen skiner och ev risk för legionella??
Kan en lösning vara att ha en extra ack-tank till solfångaren med slinga där jag förvärmer vattnet till varmvattensberedaren som jag har inställd på typ 55 grader?
Detta borde betyda att jag får jämn temp på varmvattnet (55 grader), skillnaden blir hur mycket el som går åt att värma.. Mer när ack-tanken är sval= ingen sol, mindre när ack-tanken är varm och bättre kan förvärma vattnet innan det går i varmvattensberedaren.
Kloka ideer och kommentarer mottages tacksamt.