0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hur ska man tolka ditt inlägg svenska kocken ?@Rickard du skrev Jag har kalkylerat (i huvudet) med en värmepump på ca 8 kW i ett hus med runt 24 000 kWh bruttoenergibehov/år.Det ger runt 6000 kWh till kompressorn.Distributionen saknar i princip betydelse, men självklart måste ju värmesystemet klara att värma huset med en temperatur som värmepumpen klarar av.Räknar med att COP är 4.0 och för att komma dit så måste temperaturerna vara rätt låga.... Distributionen är den sak som är viktigast av dem alla!Du redovisar siffror för en nästan 100% effekt täckning 24000 kwh är ca 8,6 kw i toppeffekt I ett gammalt system har vi 0,1lps adekvat inreglerat . 8 kw vp vill ha 0,27lps efter åtgärdet i exemplet max begränsas temperaturerna till 65 ° för att möjliggöra kalkylen Skall! en arbetstank monteras har man ett 55-45 system som är en standard beräkning drar kompressorn 6200Kwh 238 Kwh på elpatron cop på kompressorn är 4,23 jämför vi med ett 65° system drivström på kompressorn 6978Kwh års cop 3,69 spetsköp 367 Kwh skillnaden är 907 Kwh om året .Att byta distributionen för att slippa tanken ,,,, mmmm nej ! Dit med Tanken och kalkylen håller Källa för siffror ,, HPC värmepump G3 8 kw cc
Så går det inte koppla tankens botten ska gå till radiator och det tror jag du vet om du läser en gång till. Ta gärna med 4 rörs koppld tank också även om principen är densamma så kan funktion bli lite annorlunda.
Har uppdaterat guiden rätt avsevärt nu på morgon.Intressant läsning.Utmana/granska/kritisera gärna mina kalkyler och slutsatser.
Nu vet inte jag om hjälp kommer, men jag kan förstå att dom inte vill hjälpa till om inte Rickard förstår att det är fler saker en bara kronor och ören. Han försöker hela tiden visa att det är korvören till besparing. Man kan köra en bil mellan Stockholm-Göteborg och endast använda växlarna 1,2 och 3. Besparingen med att använda växel 4 och 5 blir försumbar. "ibland måste man ta exempel som folk förstår "Jag köpte inte en tank för att spara pengar utan för att säkerställa DRIFTEN!!Besparingen blir en bonus Om du läser guiden nu så har jag kompletterat med mjuka värden, som jag för övrigt aldrig har försökt mörka.Det finns uppenbara värden med en arbetstank som gör att det i t.ex. en installatörs ögon är mer eller mindre nödvändigt att montera en tank.Det är avgörande även för livslängden om kunden nödvändigt vill köra med underhållsvärme i källare, badrum och handdukstork sommartid.Att i kalkyler visa på dessa mjuka värden är svårt, men det betyder ju inte att jag på något sätt, vare sig nu eller tidigare har bortsett från dessa.Däremot finns det ju ett antal personer som har som sin livsuppgift att framställa det som att jag skulle bortse från arbetstankens fördelar, eller helt enkelt att jag är så korkad att jag inte förstår dessa.Vare sig det ena eller andra stämmer, jag har full förståelse för de fördelar som en arbetstank kan ge, och att vissa installatörer mer eller mindre vägrar sätta in en värmepump utan arbetstank.Det betyder dock inte att det i varje läge är nödvändigt.
Tyvärr så fungerar inte Nibes reglering med så låga flöden. Hur seriöst är det att lägga ut en jämförande kalkyl med en villa som är designad för 0,09 l/s. Finns det en sådan villa, som dessutom har ett effektbehov på 7,4 kW?Dina kalkyler talar heller inte om totalekonomin d.v.s. det som borde vara det mest intressanta för forumets medlemmar. Jag beskrev ju i ett inlägg tidigare att villaägaren maximerar både komfort, driftekonomi samt livslängd med en tank. Bidrar tanken med 7 års längre drift, så sparar villaägaren 2 000 kr/år enbart på livslängden. Dessutom kan villaägaren köra sommarvärme på badrumsgolven, utan att det påverkar värmepumpens funktion negativt. Du har ju själv ökat gradminuterinställningen för att maximera livslängden, med resultatet att driftekonomin blir sämre. Men din åtgärd kan betala sig på sikt. Men övertempereringen hade blivit lägre med en tank, och därigenom även bättre driftekonomi.
20° delta över kondensorn är ett exempel som är helt fel i dem kurvor jag får med Tank och 100% effekt täckning i ett lågflödes system och med tankens utjämning ligger deltat över radiatorerna (ej delta på tillförd effekt från kompressor som dem flesta mäter )tex vid +10 T vill ha 35 ° avkylningen är 5° , när effekten från värmepumpen tillföres i ligger vi 2° over börvärdet på kurvan ,,, skulle någon nu köra en värmepump med 20° delta i tillförd effekt ligger vi på en kondensering som är 15° över kurvan !!!!! vid detta unika ögonblick väljer man mellan att tillföra energin som sitt hus behöver i en cop som rörmockare vill på ca 5,46 Eller med en Tankevurpa på 3,62Då har vi inte ens gått in på vad som händer i processen , Det blir värre ,,, vid -5 ute ligger vi och jobbar med 10° delta i radkretsen returen ligger på 40° här startar vi upp med nästan 10° övertemperering när intergralet vänder ,, tiden den går i undertemperering är inte högvärdig då den fortsätter räkna ner och förlänger tiden som behövs i övertempereringen ,, Man tillför energi Ja men i fel område! vad blev jämförande COP när man nått Brytpunkten , med --- tanken 3,62 20° delta på tillförd kondensor effekt 2,72.. Då har vi inte gått in på och tittat vad som händer i processen ,,, ja ni vet HP larm hög hetgas temp ,vad händer med underkylningen/ eventuella flashgaser med så dålig kylning gentemot dem värmeväxlare som tillverkarna så snällt räknat fram för en så optimal process som möjligt , Climacheck mätningar som grund för en säkerställd process innan ens det skrivs att man ska köra ett sånt delta Att stirra sig blind på siffror i ett program är helt fel! Dem är en fingervisning som tillverkarna Gett oss som ett hjälpmedel till vad som teoretiskt är möjligt att få i besparing ,, Lika så med Principerna som dem ritar I slutändan för att möjlig göra detta krävs det en viss kunskaps nivå och lite mattekunskap (simpel mattetmatik) inom VVS för att möjlig göra det ,, Det är Baskunskaper för en röris med bakgrund värme som specialitet , Jag tror jag har provat allt med en värme pump som ett skadat huvud kan komma på hemma på verkstaden för att lära mig vad som händer,, inlödda hetgasväxlare underkylare hetgaslingor i tankar omlödda förångare på Luftvatten värmepumpar , lött in siktglas på ångan för kontroll av överhettningen och se hur små/stora vätskedroppar /ånga som går in i kompressorn . Byggt och provat en egen typ av varmvatten värmepump ,, ( fungerar ) förvärmare för vv i laddkretsar för att momentant höja cop , till och med höga deltan cc
OM du har ett behov av 50/40 till radiatorerna vid -5 grader (börvärde 45 grader) och värmer tanken med 10 graders deltaT över kondensorn så kommer värmeproduktion att inledas med ca 48-50 graders framledning (38-40 grader på returen från radiatorerna innan kompressorn startar)Den kommer sedan att gå i princip hela tiden med en framledning på just över 50 grader.I ett system utan tank och med större deltaT över kondensorn skulle returtempen vid kompressorstart kanske vara 33-35 grader, och framledningen skulle bli runt 53-55 grader direkt efter start, värmepumpen skulle stoppa med en framledning på ca 61-63 grader?Den högre snitt-tempen skulle röra sig om ca 5 grader, eller enligt en av mina beräkningar, det skulle kosta runt 250 kWh i förlorad energibesparing/år.
I Tågråttans fall . med den dim värmepumpseffekten han önskade sig och den borrning han ville ha skulle det vart en katastrof utan Tank ! Nu möjliggjorde tanken både kalkylens besparing och driftsäkerheten samt dem så viktiga hygienkraven för värme och varmvatten till fastighetens hyresgäster ,, Termostat driften som ytterligare spar några KWH per år är möjlig . I ovanstående fall är nog Tanken betald redan första året med den extra besparing den möjliggjort Sen va det en kompetent ansvarig installatör som ansvara och utförde installationen... (en icke aktiv medlem i detta forum ,,, saknad ! ) cc
I mina scheman så går ju tankens botten till radiatorerna. Vet inte riktigt vad skillnaden är på 3-rörs och 4-rörs kopplad tank.Hittar inga scheman på 4-rörs hos Nibe i alla fall.Om du har en länk till ett schema och en beskrivning över i vilka fall det är "bättre" så tar jag gärna emot detta.