Jo expansionskärlet är nog lite litet 2x20, l en till varje grupp solfångare. Samtidigt är det svårt att räkna ut hur det ska vara förtryckt för partiell förångning. Ska öka på det, samtidigt så behöver du ju bara förånga den volym som finns i solfångaren. Du har heatpipe så behövs ju bara att du skapar ett ånglås och evakuerar den lila volym som finns + tar hand om tryckökningen från ångan.
Var tvungen å kontrollmäta rören Jo det är 22 mm ! Givetvis är 25-28 mmi huvudledningarna bra . Parallell inkoppling som du funderar på bättre . Samtidigt har plana paneler som jag använder 22mm huvudrör i top botten och smala rör emellan "harpa" så när de kopplas i serie i mindre grupper om 3 uppträder de ju som parallellkopplade om man matar i top och har 30 mindre rör som då ansluter till bottenröret. Skulle vara intressant att fota fördelningen med värmekamera!
Mitt nuvarande solvärmesystem är en fungerande ombyggnation med en del kompromisser. Jag fick hjälp av Sobris här på forumet. Jag har 2 Grundfoss UPS 25-60 pumpar + klaffventiler i stället för vx-ventiler till två tankar och styr med TDC-3 Controller .
http://www.sorel.de/en/products/solar-thermal/tdc-series/ Idag skulle jag givetvis välja 0-10 v varvtalsstyrda pumpar och XTDC styrrenhet eller liknande. Då kan du sänka flödena vid låg solhöjd eller mulet men ändå få användbara temperaturer. Tradeoff är väl att energimängden blir liten men man ökar årsutbytet något.
Panelerna är av två märken båda plana: Hewalex
http://www.hewalex.eu/ som har de slangar du letar efter.
och Lesol 5Ar. De ligger i 2 grupper om 6 st med 3 i serie och sedan2x3
parallellt. Av då de inte fick plats på samma ställe på taket är de två huvudgrupperna sammanbunden med en värmeväxlare och i serie. (PGA ombyggnaden då Hewalex panelerna blev skadade av pottaska som brine). Jag har bytt ut två som läckte men vill kunna tex tappa ner dessa om läckor uppstår och sommartid då jag har för hög effekt).
Jag har två tankar från Strömsnäspannan. Jag tycker dina föreslagna 10 m kamrörsfläns är väl kort :synd å lägga begränsningen där om du hittar fler paneler tex.