Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radiatorer i rum med mycket fönster...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Radiatorer i rum med mycket fönster... (läst 5016 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nilblo
Ja du..den dagen jag
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 64
Karma +0/-0
nilblo
«
skrivet:
12 mars 2016, 10:06:32 »
Citera
Har läst vad Rickard (bland andra..) skriver i tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5561.0
om dimensionering av radiatorer. Undrar dock över följande:
Har ett rum där tre väggar har fönster (2 kortväggar + 1 långvägg). Den fjärde väggen är i själva verket en stor öppning in till köket, som saknar uppvärmning. Bröstningshöjd på fönstren är 85 cm. (Se bif. bild) Finns idag bara el-element i huset.
Dimensionerat efter Rickards rekommendationer och hittar t.ex Purmos Compact i 30-höjd som ger den önskade effekten i "burspråket".
Skall jag överdimensionera genom att ta dubbelpaneler (C22-...) dom blir i så fall 175% större. Jag har medvetet valt att ha element under varje fönster samt en golvkonvektor innanför altandörren, för mer konvektion över fönsterytorna och därmed spridning till köket (öppen planlösning..) Bergvärme planeras även för detta hus... Effektbehovet framtaget mha web-app som t.ex. man kan hitta hos radiatortillverkare
Tacksam för synpunkter...
«
Senast ändrad: 12 mars 2016, 11:35:44 av nilblo
»
Loggat
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.
nilblo
Ja du..den dagen jag
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
nilblo
SV: Radiatorer i rum med mycket fönster...
«
Svar #1 skrivet:
14 mars 2016, 09:14:21 »
Citera
Fyller på med följande:
Byter elementen i "burspråket" till Purmos H10 dvs. Hygiene (utan konvektorplåtar och galler). Kunde på så vis hålla mig inom den värmeavgivning som jag beräknat och med föresatsen att ha god konvektion utmed fönsterytorna samt effekt som "spiller över" till köket.
1 st 6020 på vänster kortvägg, 2 x 6016 utmed långväggen med 3 fönster samt ett 6009 under fönstret på höger kortvägg. Konvektor i golvet innanför altandörren. Elementen är enkelpaneler på sammanlagt 14 liter till ett rum med en golvyta på c:a 10 m2 och med drygt 9 m2 fönsteryta.
Loggat
Nibe 1255-12cu
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36172
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
14 mars 2016, 09:40:17 »
Citera
Kökets effektbehov måste du ju fördela på de andra två rummen, Rummet till höger har ju redan lite mer effekt än vad beräkningen visar att det behöver, så det är kanske i glasningen du behöver biffa upp effekten med några hundra watt.
«
Senast ändrad: 14 mars 2016, 09:41:55 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
nilblo
Ja du..den dagen jag
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
nilblo
«
Svar #3 skrivet:
14 mars 2016, 09:51:24 »
Citera
Tack för svar! Med H10-elementen ligger jag på 1571 watt som det är dimensionerat nu (50/40@20 gr) och jag räknar med ytterligare minst 200 watt i en golvkonvektor, innanför altandörren ut till pensionärskuvösen. Hela "burspråket" står på plintar, resten av huset på torpargrund. Räknar med att kunna hacka in en golvkonvektor underifrån på ett bra sätt med PUR-isolering runt tråget..
Loggat
Nibe 1255-12cu
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
14 mars 2016, 10:12:54 »
Citera
Enligt skissen ovan så har du 3131 Watt i toppeffektbehov, och 2500 W radiatorer (+ golvkonvektorn)
Som jag ser det fattas det lite effekt för att det skall bli som du tänkt dig.
Eller står "Effektbehov" för något annat än vad huset kräver?
Med så öppen planlösning kommer köket att vara lika varmt som de andra rummen, det värms via öppningarna.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Pseudonym
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 24
Karma +0/-0
Teknikintresserad
Pseudonym
«
Svar #5 skrivet:
14 mars 2016, 10:32:59 »
Citera
Jag tycker att du ska överväga att sätta upp 22 istället, det är inte så pass stor skillnad på effekten.
Loggat
Thermia Villa 75, 110m aktivt borrhål. 156 m2 boyta, beläget i Södermanland.
nilblo
Ja du..den dagen jag
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
nilblo
«
Svar #6 skrivet:
14 mars 2016, 11:37:41 »
Citera
@Rickard
Jo det fattas drygt 400w som jag får fördela på de två rummen. Golvdraget under socklarna till köksskåpen är betydande så det skulle för komfortens skull vara lockande med någon form av konvektor i skåpsocklarna. Dock inte Kickspace...
Huset är nyrenoverat men golvdraget är besvärande så bänkskåpen måste demonteras för att det åtminstone skall gå att få tätt i anslutningen vägg - golv.
Effektbehovet har jag fått från elementtillverkares "snurror" aka web-applikationer, baserat på byggnadens ålder (schablonmässig uppskattning av isoleringsgrad mm mm)
@Maxen
Känner mig duktigt osäker & okunnig på t.ex "Hur mycket kan man överdimensionera radiatorer innan man skjuter värmepumpens COP i sank?"
Här har jag försökt att dimensionera efter 50/40-20 men kommer sannolikt att försöka ligga på 40/30-20 från vp.
Redan där en överdimensionering.
Uppskattar verkligen detta forum och all hjälp som går att få här.
Loggat
Nibe 1255-12cu
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
14 mars 2016, 16:22:25 »
Citera
När du dimensionerat dina radiatorer för 50/40 så kommer de ju att ligga där om du tillför den effekt som du ritat ut i bilden.
Kör du ut 40/30 så ger de kanske 60% av effekten.
Frågan är hur det skulle fungera att "lägga" en eller ett par vanliga 22-radiatorer under skåpsocklarna, draget skulle ju i alla fall värmas upp...
Kanske ett par tystgående datafläktar som får dra luft genom sockelutrymmet som värms av en liggande radiator där?
Jag reagerar lite på effekten i glasrummet, 1500 W på 11 m2 är extremt mycket.
Kommer det att vara tvåglasfönster?
«
Senast ändrad: 14 mars 2016, 16:24:19 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
nilblo
Ja du..den dagen jag
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
nilblo
«
Svar #8 skrivet:
14 mars 2016, 16:46:14 »
Citera
Jo, tanken finns att just montera en eller ett par radiatorer liggande och mha datafläktar dra alt. skjuta luft igenom golvsockelutrymmet.
Har byggt liknande system i ett tidigare liv, men då använt buss-konvektorer som jag hade liggande.. fungerade mycket bra kan tilläggas.
1500W på 11 m2 kommer sig av beräkning gjord i en web-app på någon (Purmo´s ?) sida. DUT -28 och ser jag till strömförbr. under feb. nu i år
(5200 kWh) då vi hade ett antal nätter på -27 grader och en Siljansnäskran frös sönder - ja då känner åtminstone jag mig vääldigt osäker..
-Men, jag skall nog räkna om ett par gånger till, åtminstone tills jag börjar förstå vad jag håller på med. 3-glas fönster installerade 2003.
MEN ett j-a golvdrag är det... överallt på bottenvåningen.
Loggat
Nibe 1255-12cu
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
«
Svar #9 skrivet:
14 mars 2016, 17:23:51 »
Citera
som några redan påpekat så måste man räkna ihop alla rummen för ett totalt effektbehov som i ditt fall blir ca 3200W.
Sedan så är det estetiskt bättre att ha samma höjd på radiatorer i samma rum.
Du har en 60 hög och en 50 hög, om du istället sättet 2st purmo C22 50x100cm så har du i stort sett samma effekt som du nu räknat med 1164W mot dina 1125W.
I burspråket hade jag valt att sätta 3 st radiatorer
1 bredvid altandörren
1 mitt emot denna och
2st under de yttre fönsterna och lämnat mittenfönstret tomt
även här hade jag nog satt C22 50X100 vilket totalt blir 2328W
Om inte bredden på fönster räcker till en 100cm bred radiator så ta 6st C22 50X90 och sätt som mitt förslag ovan , då kommer dessa att ge en effekt på totalt ca 3144W @ 50/40-20
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
nilblo
Ja du..den dagen jag
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
nilblo
«
Svar #10 skrivet:
14 mars 2016, 17:49:54 »
Citera
@Lmf
Olika höjd på elementen i rummet till höger kommer sig av att fönstren har olika höjdmått. Dom linjerar i överkant. Som jag valt så blir det samma höjd (15 cm) över golvet på båda elementen och ung. samma avstånd (10 cm) elementets övre kant till resp fönsterbräda. Tänkte mig att det skulle se OK ut?
Timmerhusdelen är från 1860, burspråket och kuvösen från 2003. Kommunen har inte behagat svara på min två veckor gamla förfrågan om det går att få fram konstr.-ritningar från ombyggnaden -03, så det blir lite gissningslek på hur pass välsiolerad till- och ombyggnad är. Tilläggsisoleringen 2003 på timmerstommen verkar ju i alla fall inte ha hjälpt av golvdraget så värst mycket och inte heller i tillbyggnaden...
Det är typ +4 grader intill golvlisten i tillbyggnaden (burspråket) vid -27 vilket jag tycker är dåligt för en nybyggnation 2003. Väggarna där är 300mm tjocka inkl torparpanelens täckbräda så just den konstruktionen/utförandet skulle i alla fall jag inte skryta över...
Tackar för alla synpunkter - jag får verkligen en massa hjälp här...
Loggat
Nibe 1255-12cu
Pseudonym
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 24
Karma +0/-0
Teknikintresserad
Pseudonym
«
Svar #11 skrivet:
15 mars 2016, 15:43:37 »
Citera
Angående köket så har ju eveco en fläktkonvektor som du kan sätta i golvsockel.
Loggat
Thermia Villa 75, 110m aktivt borrhål. 156 m2 boyta, beläget i Södermanland.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2330
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
tipo874
poqkweoa
Börje__
Peber
Raketost
sigge01
danne824
lubbis
Erik Renberg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info