CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp med nytt batteri till bilen!  (läst 4942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2124
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2016, 13:48:18 »
Det låter ju bra det då  tummenupp
Jävla tur jag köpte mig en CTEC Polar 5.0 i höstas, den har stått på bilen i snart 3 veckor nu  8)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2124
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2016, 13:53:11 »
Och så vitt jag kan se så är alla mått på batteriet i länken rätt, - och + sitter där de ska oxå som jag tolkar det.
Dock ser jag på bilden i länken på Banner batteriet att det sitter lock över polerna och det gör det ju inte på mitt befintliga batteri men de kanske man ska ta bort, nån typ av transportskydd kanske  Sc:,h
Längesedan jag behövde byta batteri på en bil...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 419
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2016, 14:47:53 »
Vissa år har Biltema lyckats riktigt bra med att välja batterileverantör, andra år har de lyckats mindre bra. Den enda serie Biltemabatterier jag vet om som har varit riktigt usel, var de batterier med vitt kärl och röd översida som de sålde för ca 15 år sedan. De hade hög självurladdning redan som nya och var sällan användbara som startbatteri mer än ett eller två år.
Märkligt, för det var precis ett sådant batteri som jag hade och det höll i 7 år. Bästa batteri jag någonsin haft.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2016, 15:15:07 »
AGM-batterier kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier, så om man sätter ett sådant i en bil som inte är dimensionerad för AGM från fabrik så blir det aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?
Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 497
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #19 skrivet: 28 februari 2016, 15:25:08 »
Har ett Biltema "vanligt" 90 Ah med 3 års garanti (á 995 kr vid inköp) som sitter i min bil och är nu 2 år 2 månader gammalt. Även om jag laddar med C-teken och den visar grönt så larmar bilens instrument för "Låg batterispänning" när jag försöker manuellt köra igång värmaren som då inte startar  >:( =  kallstart då man saknar el motorvärmare.   Den interna indikatorn visar ändå grönt.

Undrar om garantin gäller försämrad kapacitet?  Har förlagt kvittot , men hittas det skall jag iaf prova att reklamera. 

Kan tillägga att Volvos "original" batteri i samma storlek höll nåt år längre, men det batteriet kunde man öppna cellerna och fylla på vatten. Biltemas celler är förseglade.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 10 år 13/11 2019: 17620 kompressortimmar  (Snitt 1762 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 36010 = snitt c 3600 starter/år. Inga problem under dessa 10år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2019=12111kWh,  2020 (prognos) 11747 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2016, 15:26:49 »
Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?
Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.

Jag har kört med AGM i från Biltema sedan dom börja sälja det och inget av dessa vi satt i bilarna på jobbet har gett upp än. Sulfatering sker när batteriet har för låg syranivå inte för att det inte blir fullt laddat. AGM skiktar sig inte som ett vått vilket gör att även med sämre laddat batteri än ett vått som börjat Sulfatering så gör inte AGM det.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 497
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2016, 16:41:17 »
En detalj man kanske bör beakta med moderna bilar är den övervakning som bevakar ström till/från batteriet.

Övervakningen måste väl nollställas med hjälp av speciella dataverktyg som märkesverkstäderna har, eller kan man göra detta själv på något sätt vid batteribyte ?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 10 år 13/11 2019: 17620 kompressortimmar  (Snitt 1762 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 36010 = snitt c 3600 starter/år. Inga problem under dessa 10år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2019=12111kWh,  2020 (prognos) 11747 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2124
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #22 skrivet: 28 februari 2016, 16:46:02 »
En sådan har kompisen till VAG som han köpt på Biltema  tummenupp
När batteriet laddades ur på min bil ville airbagslampan lysa lite efteråt när batteriet var laddat men den släckte sig av sig själv efter nån km  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #23 skrivet: 28 februari 2016, 19:47:16 »
En detalj man kanske bör beakta med moderna bilar är den övervakning som bevakar ström till/från batteriet.

Övervakningen måste väl nollställas med hjälp av speciella dataverktyg som märkesverkstäderna har, eller kan man göra detta själv på något sätt vid batteribyte ?

Byter du batteri innan felkoder för att batteriet är slut sätts så är det inga problem, datorn lär om sig själv efter ett tag. Har batteriet blivit så dåligt att det satts felkoder för det måste boxen "nollas" genom att man använder märkesmjukvaran och gör ett "batteribyte", det räcker med och byta serienummer.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2025
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #24 skrivet: 28 februari 2016, 21:42:36 »
Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?
Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.

Om det är en riktigt gammal bil med elektromekanisk laddningsregulator så brukar det finnas en justermöjlighet - t ex en returfjäder som kan spännas mer eller mindre.
Äldre elektroniska regulatorer som är uppbyggda med diskreta komponenter och inte alltför svårartat hopgjutna kan man säkert också modifiera genom att ändra något komponentvärde.
När det gäller modernare elektroniska regulatorer, så är det förmodligen mer besvärligt. En del bilar har ingen särskild laddningsregulator utan motorstyrsystemet får sköta laddningsregleringen, så där får man ge sig på programvaran för att ändra laddspänningen (har man riktig tur kan det ju gå att konfigurera om via OBD-uttaget). Chrysler har använt den tekniken sedan mitten av 80-talet, och när patentet gick ut för ca 10 år sedan var många andra biltillverkare snabba att införa den. Somliga (t ex BMW) skröt om den som om de hade uppfunnit den själva.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #25 skrivet: 28 februari 2016, 23:13:23 »
Hmm, man kan ju tycka att det snart borde komma uppdaterade regulatorer till de vanligaste generatormodellerna. Eller så fick man väl gå över till extern regulator igen... renässans för de gamla mekaniska dosorna!
Men är det verkligen ett problem med tanke på Biltemas 4års garanti?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18565
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #26 skrivet: 29 februari 2016, 08:48:44 »
Vad händer med övrig elektronik/lampor i bilen om man höjer spänningen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13088
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #27 skrivet: 29 februari 2016, 10:25:10 »
Det handlar bara om några tiondels Volt, så det borde inte spela nån roll. Elektroniken måste ju redan i dag klara spänningsskillnader på flera volt under drift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2049
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #28 skrivet: 12 oktober 2020, 21:20:49 »
Hur blev det med era batterier? Funderar nu själv om det börjar bli dags då mitt varta agm original börjar bli 10 år om jag ska ta hem ett nytt. Har aldrig haft problem med det så kanske man vågar på ett varta batteri igen.

Är det mera eller mindre samma tillverkare på varta, bosch, tudor, duracell? Banner verkar ju vara mycket bra, även priset medan de andra är i samna prisklass.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 6300kWh 6700 kWh årligen.
12st JA-solar 340W, SMA 4kW inverter.

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 376
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #29 skrivet: 18 oktober 2020, 19:50:31 »
Jag har en Golf från 2003 med orginalbatteriet kvar. Den har börjat visa lite trötthet nu när det har varit några minusgrader men inte så att motorn inte startat.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2019 VP 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 255
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?