0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vissa år har Biltema lyckats riktigt bra med att välja batterileverantör, andra år har de lyckats mindre bra. Den enda serie Biltemabatterier jag vet om som har varit riktigt usel, var de batterier med vitt kärl och röd översida som de sålde för ca 15 år sedan. De hade hög självurladdning redan som nya och var sällan användbara som startbatteri mer än ett eller två år.
AGM-batterier kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier, så om man sätter ett sådant i en bil som inte är dimensionerad för AGM från fabrik så blir det aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.
Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.
En detalj man kanske bör beakta med moderna bilar är den övervakning som bevakar ström till/från batteriet. Övervakningen måste väl nollställas med hjälp av speciella dataverktyg som märkesverkstäderna har, eller kan man göra detta själv på något sätt vid batteribyte ?