Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation i SPA/Relax  (läst 2961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronny Steisjö

  • Gäst
Ronny Steisjö
Ventilation i SPA/Relax
« skrivet: 25 februari 2016, 16:38:26 »
Håller på att bygga ut huset med en "relaxavdelning".
Det kommer vara vattenburen golvvärme.

Behöver hjälp att lösa ventilationen och tycker att jag får olika råd överallt.

Det är ca 35 kvm. En liten toa. Dusch, bastu samt en del som är ca 25 kvm där det kommer vara öppen yta samt ett utespa.
När man badar kommer det naturligtvis bli fuktigt och det är just dessa stunder som ställer krav på bra ventilation.
Kommer ha en vind att installera en anläggning på.

Har funderat på FTX, men där säger vissa att de återför just fukt.
FT-ventilation kanske. Som man kan "forcera" när man badat.
Också varit inne på ett litet FTX och en avfuktare.

Idéer och råd`??

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilation i SPA/Relax
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2016, 16:53:40 »
Om FTX Ã¥terför fukt beror helt pÃ¥ vilken typ du skaffar, ett med roterande VVX Ã¥terför fukten ett med "korsflöde" torkar ur luften. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilation i SPA/Relax
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2016, 20:18:51 »
Lite förtydligande om olika FTX.
FTX-aggregat med roterande återvinning finns med hygroskopisk rotor som återför fukt till inblåsningsluften. Den typen av rotor som inte är hygroskopisk återför inte alls i samma omfattning även om den med tiden får en mer hygroskopisk funktion eftersom att aluminiumfolien i rotor för en yta som blir mer hygroskopisk med tiden.

I en korsväxlare är de två flödena, frånluft och tilluft, helt separerade från varandra (med undantag för ett mycket litet läckflöde) och fungerar ur fuktsynpunkt precis som ett frånluftssystem. Det innebär att den varken tillför eller torkar luften. Dock värmer den tilluften innan den tillförs rummen i motsats till frånlufts-lösningen. Det som inträffar när luften värms upp är att den relativa luftfuktigheten sjunker om det nu ör så att uteluften är kallare. Är det istället så att uteluften är varm sommarluft och man inte har någon möjlighet att koppla förbi återvinningen så att luften istället kyls, då ökar den relativa luftfuktigheten.

Jag vet inte hur det är med de villaggregat som säljs idag, om de har sommarkyla. I så fall skulle det möjligen gå att lura in aggregatet i sommarkyl-drift när du har badat. Det som händer i det driftläget är att återvinningen stängs av, dvs rotorn stannar. Nackdelen är att du blåser in kall luft i alla tilluftsdon.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ventilation i SPA/Relax
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2016, 22:01:49 »
jag skulle satsa på en FTX korsflöde, du kan ju då forcera ftx:en om det blir rejält fuktigt, du kommer inte behöva en luftavfuktare, den är inte i närheten så effektiv som en korsflödes FTX.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Ronny Steisjö

  • Gäst
Ronny Steisjö
SV: Ventilation i SPA/Relax
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2016, 15:35:14 »
Just nu är jag inne på att bara köra med en kanalfläkt.
Ventilationsfirman jag pratar med är övertygad om att det kommer räcka.

Om jag skulle satsa på en korsväxlare, behöver jag då ordna någon typ av avrinning eller vara orolig för frysrisk?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilation i SPA/Relax
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2016, 16:03:04 »
Du måste ha ett rör från VVX till ett avlopp, och om det fryser beror på om det kommer att sitta "utomhus" och hur kallt det blir där du bor mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ventilation i SPA/Relax
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2016, 10:40:38 »
Jag skulle köpa en avfuktare.
Du kommer att få fuktbelastning även när ni inte badar, vi har vårt SPA ute, och man ser att det "bolmar" ut ånga/kondens när spat kör sina sekvenser för rundpumpning...

Nåt sånt här kanske?
http://www.elon.se/luftvard-varme/luftforbattring/luftavfuktare/mitsubishi-mj-e14cg
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!