Idag sken solen hela dagen och man kan ju inte låta bli att tänka solfångare. Fönster fungerar som utmärkta solfångare för att värma huset. -14 i morse, när solen dök fram steg temperaturen inne och jag gick och slog av pumpen. Var 21 i morse och blev 23 som varmast. Slog på pumpen nu nyss då det sjunkit till 22 grader inne.
Hursomhelst så vill jag även ha en solfångare till att värma vatten. Tänkte att man kan kombinera luftsolfångarens enkelhet men använda vatten som värmetransportör. Om man gör en variant med en plåt eller aluminiumskiva som absorbator, lätt lutandes bakåt i överkant. Man låter sedan vatten helt enkelt rinna över hela absorbatorn genom en ränna eller rör med massa hål i, i överkant. Sedan i nederkant har man en ränna som samlar ihop vattnet igen. Jag gissar att det blir rejält fuktigt, varpå man kanske får ha dubbla glas för att förhindra kondens att leda bort värmen genom glaset? Konstruktionen bör ju vara vattentålig så enkla träkonstruktioner går bort. Man slipper å andra sidan kostsamma kopparrör. Kanske även blir effektivare än konventionell design? Vad tror ni om en sådan design?