Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Heru 100S EC slutar fungera vid extremare utetemp (-25 - 30c)  (läst 3364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RollE2k

  • Gäst
RollE2k
Heru 100S EC slutar fungera vid extremare utetemp (-25 - 30c)
« skrivet: 22 januari 2016, 10:31:24 »
Hej!

Vi har ett hyfsat nybyggt hus (inflytt december 2014) med FTX och bergvärme. FTX-aggregatet är ett Heru 100S EC som är placerat på kallvind, och det har fungerat bra fram till nu.
När det nu första svängen här uppe i Luleå blev -30c, så såg jag att frånluftstempen sjönk som tusan, och efter ett tag kände vi att det blev väldigt fuktigt
i badrummen och varmt i huset. Känner då på frånluftsdonen och det är knappt något drag.
Aggregatets fläktar går som det ska enligt fjärren, och man känner både frånluft uppe på taket och att aggregatet drar in tilluft. Har öppnat agget och det har inte isat.
Ventilationsrören ligger i 500mm lösull på vinden (takstolar 140mm), så det borde ju inte var något problem med det kan man tycka.
Till slut fick jag rotorstopp och låg tilluft i huset också. Det blev varmare några dagar senare, och jag hade ändå problem att få igång agget.. efter lite trixande med flöden (drog ner tillluft/frånluft till 60/85% så gick det igång). Men så blev det kallare igen, och nu ligger agget i minusgrader enligt fjärren, och vi känner inget flöde som räknas i frånluftsdonen.
Då agget är nytt så finns ju garanti - men jag blir lite skeptisk när östbergs verkar tro att det är Rotorremmen som slirar bara... Rotorn ska väl ändå inte ha någon inverkan på flödet? remmen är väl bara till för att själva växlaren ska rotera?
Någon som kan ha en ide om vad det kan vara för problem?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Roterar inte växlaren så tappar du väl flöde?
jag skulle kolla upp remmen och lager samt isning på den roterande växlaren/trumman
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 12:36:46 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

RollE2k

  • Gäst
RollE2k
SV: Heru 100S EC slutar fungera vid extremare utetemp (-25 - 30c)
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2016, 20:23:56 »
Växlaren är ju bara en "aluminiumklump" med hål - som roterar, så har jag fattat det iaf. Fläktarna är ju helt separat stryda... då borde ju växlaren behöva isa igen helt för att tappa flödet, eller? Kontrollen säger ju dessutom att fläktarna går...
Då vi har garanti på grejerna så tänker jag inte in och skruva själv, men jag tycker inte det lät logiskt att det skulle kunna vara bara rotor-remmen... men jag kanske har fel?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Vet visserligen inte hur din Heru är konstruerad, men låt säga att den roterande värmeväxlaren slirar/ står stilla då upphör ju värmeväxlingen och inkommande luft blir ju samma som ute, då borde det finnas en tempgivare eller dylikt som sänker alternativt stoppar värmeväxlar fläktarna och det är därför du då tappar flödet, så indirekt är det den roterande värmeväxlaren som är orsaken till problemen?
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!