Hej!
Vi har ett hyfsat nybyggt hus (inflytt december 2014) med FTX och bergvärme. FTX-aggregatet är ett Heru 100S EC som är placerat på kallvind, och det har fungerat bra fram till nu.
När det nu första svängen här uppe i Luleå blev -30c, så såg jag att frånluftstempen sjönk som tusan, och efter ett tag kände vi att det blev väldigt fuktigt
i badrummen och varmt i huset. Känner då på frånluftsdonen och det är knappt något drag.
Aggregatets fläktar går som det ska enligt fjärren, och man känner både frånluft uppe på taket och att aggregatet drar in tilluft. Har öppnat agget och det har inte isat.
Ventilationsrören ligger i 500mm lösull på vinden (takstolar 140mm), så det borde ju inte var något problem med det kan man tycka.
Till slut fick jag rotorstopp och låg tilluft i huset också. Det blev varmare några dagar senare, och jag hade ändå problem att få igång agget.. efter lite trixande med flöden (drog ner tillluft/frånluft till 60/85% så gick det igång). Men så blev det kallare igen, och nu ligger agget i minusgrader enligt fjärren, och vi känner inget flöde som räknas i frånluftsdonen.
Då agget är nytt så finns ju garanti - men jag blir lite skeptisk när östbergs verkar tro att det är Rotorremmen som slirar bara... Rotorn ska väl ändå inte ha någon inverkan på flödet? remmen är väl bara till för att själva växlaren ska rotera?
Någon som kan ha en ide om vad det kan vara för problem?