Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft&vatten solfångare.  (läst 1593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Luft&vatten solfångare.
« skrivet: 21 januari 2016, 23:42:55 »
Hej!

Jag planerar att göra en solfångare som kommer ha flera funktioner.

Den kommer vara luftburen och vattenburen. Luften kommer värma friskluften till ftx och detta kommer ske genom intag av uteluft i botten på solfångaren och friskluftintaget till ftx i toppen. Mellan solfångaren och ftx kommer det sitta ett batteri kopplat till köldbärarkretsen. Cirkulationen till batteriet kommer vintertid enbart vara igång när luftflödet är kallare än i borrhålet.

Varför jag tänker mig den lösningen framför konventionell användning är två. Dels kommer lufttemperaturer  i solfångaren som är under innetemperatur att sänka energiförbrukningen. Dels krävs ingen ytterligare fläkt då den använder ftx luftflödet.

När solfångaren inte kan skapa temperaturer som är minst lika med rådande framledningstemperatur kommer solfångaren värma inluften till ftx, vilket ger något högre tilluftstemperatur. Men framförallt högre avluft vilket kommer att värma köldbärartanken.

När den kan skapa temperatur motsvarande framledningstemperaturen vid en inte allt för låg effekt så skall detta ske. Frågan är hur detta skall ske. En ide jag har är att skärma av en mindre yta i solfångaren från luftflödet och sätta en tempgivare där. Sedan får man testa och se vilken övertemperatur som behövs i förhållande till önskad framledningstemperatur vid ett fast flöde tex lägsta inställningen på cirkpumpen som skall användas. Vad tror ni om det? Sedan måste ftx styras om att ta sin friskluft direkt utifrån, tex med ett motordrivet spjäll. Gärna billigare lösning om ni har något ide?

När det inte finns värmebehov inne eller i poolen skall solfångaren enbart värma köldbärartanken och borrhålet. VV produktion kommer jag nog strunta i då det är relativt kort period som inget värmebehov finns inne eller i poolen. Vid denna tidpunkt kommer nog köldbärartanken oftast hålla 20 grader så kommer producera vv till låg kostnad ändå.

Konstruktion:

Höjd 4 meter, bredd 1 meter, 6cm djup invändigt. Den skall vara integrerad i södervänd vägg. Bak och sidorna kommer bestå av en bockad plåt, vanlig svart plåtslagarplåt. Bakom kommer det ligga ullisolering. Absorbator kommer vara myggnät. Framsidan kommer bestå av glas. Rören kommer vara koppar och hållas fast med golvvärmeplåtar.

Funderingar:

Den kommer bli ca 6cm djup invändigt. Ett litet djup borde väl vara att föredra då luftflödet har svårare att "undvika" absorbatorn, så länge arean blir tillräckligt stor för att inte strypa luftflödet? Arean blir ca 3ggr större än 160mm ventilationsröret till ftx.

Skall jag "vecka" absorbatorn flera gånger så luften tvingas gå igenom den flera gånger? Eller riskerar det mest öka luftmotståndet?

Blir effekten på vattenburna delen dåligt pga skuggning från absorbatorn?

Hur mycket högre temperatur i solfångaren tror ni det blir i förhållande till vätskan i kopparrören vid ett "vettig" vattenflöde och inget luftflöde? Kanske bättre att värma via luftflöde och batteri?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!