Hej!
Jag vill bara börja tråden med att säga att jag är ny husägare. Har bott i lägenhet hela mitt vuxna liv och är nu husägare sedan 3-4 månader tillbaks.
Med andra ord, när ord som shunt, expansionskärl och dylikt används kan det vara att jag inte alls förstår.

Fakta innan problemförklaring:
1. Huset är byggt 79. Det är ett 1 plans hus med källare.
2. Huset har idag bergvärme och pannan är bytt i samband med detta. Det är dock ett antal år sedan.
3. Huset har 5 radiatorer på första plan, (1 i kök, 2 i vardagsrum och 1 i vardera sovrum)
4. Golvet i hallen är av slaget vattenburen värme. Golvet i en tillbyggnad (typ uterum som det så fint heter idag) är kopplat på samma system.
5. Källaren har 8 radiatorer. (1 i tvättstugan, 2 sovrom som har varsitt, 2 förråd som har varsitt, 2 i källarhallen, 1 i pannrummet)
6. Badrummen har EL som värme i golv.
Hoppas detta var fakta så det räcker till. Nu till problemet.
Radiatorerna på första våning står helt öppna i alla rum förutom sovrum. Där står dom på 50% ungefär nu när det är så kallt. (15-20 minus)
På första våning är det inga problem förutom med golvvärmen i uterummet. Där är det svinkallt på golvet. På golvet i hallen är det inga problem.
Notera att golvvärmen i hallen har en termostat, det har INTE värmen i uterummet. (Det finns men är inte ikopplat än)
Sedan har jag problem med radiatorerna i källaren. Där är alla radiatorerna plötsligt iskalla. Ingen värme alls. Det spelar ingen roll hur mycket värme
jag skickar ut i systemet, det ändras inte. Det ända sättet jag kan få värme i radiatorerna i källaren är om jag stryper något eller alla element på första
våning. Då blir det varmt ganska direkt i elementen nere i källaren, men det resulterar ju i att elementen uppe är iskalla. Det har också hänt att pannan
ger sig och säger att returvärmen är för hög om jag gör såhär.
Någon som vet eller har en aning om vart jag skall börja med detta fel?
Jag har gjort följande:
1. Lyftat samtliga element. Det fanns ingen luft någonstans.
2. Kollat samtliga radiatorers värmereglage. (haft av själva reglaget och kollat så att den lilla piggen innuti inte sitter fast).
Snälla hjälp en nybörjare som sitter och fryser i källaren!