Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp värmen pÃ¥ golvvärme med Nibe 1245  (läst 4347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Vi har problem att få upp värmen i vår fjällstuga(som är under färdigställande) och hoppas att någon här har några bra felsökningstips.

När vi kom upp till nyår låg innetemp på 5(markplan) resp 10(souterrängvåning) grader. Under pågående arbete med stugan vill vi hålla en innetemp på ca 15 grader, något som inte varit ett problem förra vintern.

Efter initial höjning av max framledningstemp och "gynnsamt" väder, ca -10 nattetid och -5 dagtid fick vi upp värmen till 10 resp 15 grader, därefter har vi fått en rejäl köldknäpp, ca -25 till -30 senaste dagarna och temperaturen är nu åter nere på 5 resp 10 grader trots att vi även öppnat samtliga ventiler på såväl tillopp som retur s.

Vi har golvvärmesystem från termotech, en fördelare per våning, 5 slingor på vardera våning, ingjutna i betong, inkopplat till en NIBE 1245. Total boyta ca 170m2, öppet till nock på markplan.

På fördelarna är nu samtliga slingor max öppna på både framledning och retur.

Vi kör en egenjusterad kurva. Max framledningstemp är satt till 41 grader. Nuvarande beräknad framledningstemp visar ca 41 grader. Framledningstemp vs returtemp visar på ca 20 graders diff, ut ca 40, retur knappa 20. Cirkulationspumpen har vi idag satt i kontinuerlig drift, till skillnad från tidigare läge auto.
Den inkopplade utomhustermometern säger en medeltemp på -23.
Diffen mellan köldbärare in(BT10)/ut(BT11) är ca 2 grader. De rör sig i området kring 0 grader, ex +1.2/-0.8.
Jag ser att framledningstempen "pulsar", dvs kompressorn går och framledningstempen stiger för att efter ett tag åter falla igen.

Vi har kontrollerat att inget luft finns i systemet, ändrat max framledningstemp, satt cp i kontinuerlig drift samt öppnat upp ventiler på samtliga slingor men får alltså trots detta inte upp temperaturen alls.

Mvh
Kristofer

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2016, 01:56:46 »
Auto eller kontinuerlig gör ingen skillnad förutom att i auto stoppas cp på sommaren. Har du provat och höja hastigheten på cp eller köra den i auto läge så den reglerar farten själv efter deltat men auto funkar bara om mjukvaran är hyffsat ny annars tycker jag du ska uppdatera den på nibe uplink.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2016, 07:05:23 »
Du har för lågt flöde i din golvvärme, vilka fördelare har du, finns skiss på den exakta uppbyggnaden av fördelarna?
Sitter det push-cirkpumpar i fördelarna?

Det troligaste är en av tre saker, eller en kombination.

1. För låg hastighet på cirkpumpen (minst troligt)
2. Öppna bypassledningar i fördelarna (stäng dem och lyft istället av en termostat så att du aldrig kan få helt stopp på flödet)
3. Strypt tillopp och eller utlopp på fördelarna.

Det är inte ovanligt att det sitter en trimventil på returledningen till fördelaren som gör att man får ett för lågt flöde in/ut ur fördelaren om den inte är max öppen.
Det sitter även ibland (oftast) en maxbegränsningstermostat på inkommande på fördelaren som inte skall släppa in för varmt vatten, öppna den helt.

Sammanfattningsvis:
Stäng alla eventuella bypassledningar.
Säkerställ flöde genom att lyfta av minst en termostat från fördelaren.
Öppna maxbegränsningstermostaterna till max
Öppna eventuella trimventiler på tillopp/retur på fördelarna till max.
Öka cirkpumpens hastighet.

Du skall eftersträva ca 5-7 graders deltaT över värmepumpen med kompressorn i drift, då har du rätt flöde.
Med golvvärme är 5 graders DeltaT att föredra av komfortskäl.

Om inget av detta hjälper så kan ju injusteringsvärdet på de enskilda slingorna vara fel, så att du måste öppna mer på dessa för att få tillräckligt flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2016, 09:34:33 »
Jag lägger till att även kolla smutsfiltret på värmebäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2016, 10:38:51 »
Natten har nu passerat och ingenting har hänt med innetemperaturen, dock har utetemperaturen gått ned ca 5 grader till -33 :(

Tack för alla svar, är kommer mina kommentarer till dessa.

@Smurfen: Jag har ännu inte provat att ändra varvtalet, vad gäller mjukvaruversion är det en äldre, har aldrig blivit uppdaterad. Varvtalsändring verkar kunna göras under menyn 5.1.11.

@Rickard: Det är en termotechfördelare. Ingen push installerad. Bypass inte "inkopplad". Samtliga slingor just nu helt ostrypta.
Punkt 1 skall jag alltså se om jag kan ändra.
Punkt 2 & 3 är redan kontrollerade.

Vad gäller ytterligare maxbegränsningsventiler skall jag kolla igen för säkerhetsskull.

@Carl N: Tack för tipset, skall undersökas.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2016, 12:16:02 »
Om du håller inne bakåt knappen i ca 10 sekunder kommer du till service menyn där väljer du värmebärarpump det finns dels auto där vp ställer hastigheten själv efter deltat när kompressorn går eller manuellt där man anger en egen hastighet. Sen måste man även ange en hastighet i vänte läge dvs när kompressorn står och den brukar man kunna ha lägre än när kompressorn går men. Börja med båda på hög hastighet 100% eller auto och sänk när du ser att det blir för högt flöde dvs lågt delta. Du måste även ange vilket klimat system du har golvvärme eller rad samt dut (hur kallt det blir där du bor) om du ska använda auto läge och det gör man i service menyn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2016, 12:57:25 »
@Smurfen: Där finns 4 inställningar, vardera med % angivelse, just nu satt enligt följande: vatten 40%, värme 70%, pool 70%, ekonomi 70%.

@Rickard: Har nu dubbelkollat, inga övriga ventiler finns skulle kunna tänkas begränsa flödet.

Delningen till markplan- resp souterrängfördelaren är en t-rörskoppling ca 1 meter från tillopp/retur från vp. Vp står på souterrängplan.

/Kristofer

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2016, 13:28:10 »
@Carl N: Smutsfiltret på värmebäraren nu kontrollerat och det var bra skitigt, har rengjort och satt tillbaka, nu återstår att se om det var det som var huvudproblemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2016, 14:47:09 »
@Smurfen: Där finns 4 inställningar, vardera med % angivelse, just nu satt enligt följande: vatten 40%, värme 70%, pool 70%, ekonomi 70%.

@Rickard: Har nu dubbelkollat, inga övriga ventiler finns skulle kunna tänkas begränsa flödet.

Delningen till markplan- resp souterrängfördelaren är en t-rörskoppling ca 1 meter från tillopp/retur från vp. Vp står på souterrängplan.

/Kristofer
På Nibe uplink finns ny mjukvara installera den så får du lite nya funktioner.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2016, 20:29:37 »
Nu har det gått lite över ett dygn sedan smutsfiltret på värmebäraren rengjordes, utetemperaturen har sedan dess rört sig mellan -26 till -32, dvs fortfarande riktigt kallt.

Nya värden på framledning vs retur visar på ett deltaT kring 7-8 garder vilket verkar lovande, trots detta har inte temperaturen stigit mer än några få garder. Souterrängvåningen ligger nu på ca 14 grader och markplan på strax över 9 grader.

Framledning ligger nu på ca 31 grader och retur på ca 24 grader. Beräknad framledningstemp är 41 grader, gradminuterna ligger i på vad som verkar max, -800 och tillsatsen (3kW) går.

Jag tycker personligen att uppvärmningen fortfarande går på tok för långsamt även om det rör sig åt rätt håll, vad kan man förvänta sig givet ursprungtemperaturen(5 resp 10 grader) och volymen att värma?

P.S:  Det är en Nibe 1245-6kW med 3kW tillsats frÃ¥n 09 för att vara exakt.
Mellanbjälklaget är pewaplåt med 15cm betong ovanpå, slingorna ca 10-12 cm ner i betongen.

/Kristofer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2016, 20:42:05 »
Det är nog bara att vänta.
Om ni fryser kan ni ju värma med en kupevärmare eller liknande som kan höja lufttemperaturen snabbt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2016, 20:48:15 »
Det är mycket betong att värma upp, men det kommer att bli OK så småningom.
Finns nån begränsning i 5.1.13 på 3 kW?, annars kan du prova att ställa upp eltillsatsen i 5.1.12 till 6 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2016, 22:01:55 »
@Rickard: Vi bor i ett litet krypin med elradiatorer i andra halvan av garaget så det går ingen nöd på oss. Tyvärr behöver vi ju hem till vardagen och det är ju inte jätteroligt att lämna med ett potentiellt krånglande system :(. Får skicka hit någon att titta till det i veckan.

@Carl N: 5.1.13 finns inte tillgänglig. 5.1.12 står på 3kW, går att ställa upp till 9kW. Men då klockan är "fem i tolv" och det blir hemresa imorgon väljer jag att inte ändra den ikväll.

Temperaturen ligger nu på 9.5 resp 15.5 grader och stiger alltså nu sakta men säkert, ovanpå det kommer det bli varmare väder i veckan.

Stort tack för alla bra svar!

Vid nästa besök blir det uppgradering av mjukvara samt USB-loggning.

/Kristofer

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2016, 22:26:58 »
Verkar bra nu, det är all betong som ska värmas upp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad mr.kh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen på golvvärme med Nibe 1245
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2016, 12:06:12 »
En fundering, nu när max framledningstemp är satt till 41 grader och rÃ¥dande utetemperatur medför att beräknad framledningstemp  begränsas av max framledningstemp, trots detta noterad jag att faktisk framledningstemp inte nÃ¥dde upp till mer än 33 grader. Beror detta pÃ¥ att systemet under rÃ¥dande omständigheter inte orkar värma upp den cirkulerande värmebäraren till mer?

Om jag hade ställt om max effekt på tillsats från 3kW till 6kW, hade jag då relativt omgående märkt en faktiskt framledningstemp kring 41 grader?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!