Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NödÃ¥tgärd pÃ¥ mindre välfungerande Bacho ACJ....  (läst 1857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Tjo.

Har tyckt att det är lite dåligt tryck i värmen men har inte funderat något ingående över det då det ändå hållit börvärdet bra. Temperatursvängningar utomhus är ju ett öde för att veta vad systemet egentligen håller på med...

Nu när vi kom hem så var det något kallare än det ska, tänkte att det var cirkpumpen till VPn som jäklades men i pannrummet var allt bra.
Går in i tvättstugan där ACJ aset hänger och tyckte att det lät mindre än det brukar. Men då jag har typ 40 graders feber just nu så tänkte jag att det kanske är öronen som luras.

Den står som standard med vredet i läge 2, vilket om jag förstått det rätt ska vara fullfart (enligt hur den är kopplad)?
Problemet är bara att om jag vrider den mellan läge 1 och 2 så ökar inte fläkten i varvtal utan den går på någon lägre fart...
Drog ur den ut vägguttaget och rengjorde filtren och kollade så att det inte lossnat någon kabel etc i den.

När jag kopplade i den igen så var det tydlig skillnad i fläktljud mellan läge 1 och 2.
Nu 1.-2h senare så gör den samma igen..

Min fråga är då, är det troligast att transformatorn börjar lägga av eller är det fläkten som börjar vara slut?

Borde väl inte vara speciellt besvärligt att koppla en separat matarkabel med 230v direkt från vägguttaget till fläkten?

Iom att värmepumpen sköter temperaturen inne så skulle det väl inte spela någon direkt roll om jag kopplade bort resten av ACJ elektroniken?


Tacksam för förslag på lösningar då det är drygt -20 här och jag själv har feber och inte riktigt fungerar som vanligt..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Hittar inge direkta fel när jag försöker mäta upp elen

Funderade på ifall det kan vara kondensatorn som är problemet?
http://www.flaktbutiken.se/kondensator-2-mf

Läser man där så låter det ju snarlikt mitt problem
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nödåtgärd på mindre välfungerande Bacho ACJ....
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2016, 09:25:42 »
Jepp, har du spänning fram till fläktmotorn så är kondensatorn ett troligt fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Med tanke på att motorn går men inte på fullfart så har den spänning :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nödåtgärd på mindre välfungerande Bacho ACJ....
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2016, 14:26:37 »
Med tanke på att motorn går men inte på fullfart så har den spänning :)

OK, jag har inte 100 koll på hur den där reglerar fläktens hastighet, det kanske är olika antal lindningar när man ändrar reglaget?
Eller är det en transformator som matar med olika spänning för olika hastigheter.
???

Men som sagt kan det vara kondensatorn också...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Tog mod till mig och klippte lös den som satt där och när jag mäter upp den säger den 2.2uF vilket ju verkligen inte är i närheten av vad den borde (märkt 4uF) så jag satte dit en som jag hade liggande i garaget märkt 5uF som vid uppmätning höll 4.5uF

Vet inte om det var enda som är fel på min anläggning men fläkten snurrar fortare nu iallafall.
Tror dock jag ska ta och beställa en ny konding...
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!