Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Tips och råd till radiatorer till frånluftvärmepump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Tips och råd till radiatorer till frånluftvärmepump (läst 2132 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Knasse
Gäst
Knasse
«
skrivet:
28 december 2015, 13:48:13 »
Citera
Hej,
Postade lite för något år sen med frågor men hade andra problem förra vintern så värmedelen var väl så pass kontrollerad att det fått vänta. Dok så överväger jag att göra något åt det nu. Till saken och bakgrund:
Har en Nibe 410P frånluftsvärmepump i huset utan några vattenburna radiatorer. Överväger därför att sätta in det, åtminstone till en början på nedervåningen då det finns elradiatorer upptill som vi sällan använder oavsett.
Vad ska man tänka på såna här gånger, och hur pass effektivt är det med vattenburna radiatorer egentligen. Kompressorn i pumpen ligger på 650W och man ska väl få ut 2 KW vad jag förstått. Tycker inte den måste gå på el så väldigt ofta nu, men det kanske ändras så fort man har radiatorer?
Har funderat på hur de kommer behöva dra rören, och det känns rätt okomplicerat förutom på ett ställe där man antingen måste flytta ett uttag eller på något sätt ta sig förbi en dörr nedtill. Hur gör man enklast såna gånger?
Kanske börjar såhär, kommer säkert bli motfrågor då jag inte riktigt vet vad för info man kan behöva för att ge några vettiga svar på det här.
MVH
Klas
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30709
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Tips och råd till radiatorer till frånluftvärmepump
«
Svar #1 skrivet:
29 december 2015, 00:16:34 »
Citera
Hej!
Hur värms huset idag förutom tilluften?
Har du elradiatorer?
Vinsten är kanske inte så jättestor om du byter dessa mot vattenradiatorer och därmed flyttar eluppvärmningen från direkt till en elpatron i pannan?
Vad gäller dragning av rör till vattenburet system så är det rätt vanligt att rören dras i taket på undervåningen med avstick både neråt och uppåt (genom bjälklaget) till övervåningen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 449
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #2 skrivet:
29 december 2015, 00:21:02 »
Citera
Skulle en bra placerad fläktkonvektor kunna vara något?
Loggat
Knasse
Gäst
Knasse
«
Svar #3 skrivet:
30 december 2015, 12:53:38 »
Citera
Hej,
Idag finns enbart elektrisk golvvärme samt en luft-luft nedtill. På övervåningen sitter tre elradiatorer. Det är väl huvudsakligen nedervåningen jag övervägde att installera de på, åtminstone till en början. Även övervägt en Täljstenskamin men minstingen är för klåfingrig så kanske nästa år.
Fläktkonvektorer vet jag inte mycket om så utveckla gärna .
Loggat
Knasse
Gäst
Knasse
«
Svar #4 skrivet:
30 december 2015, 16:07:34 »
Citera
Kanske ska förtydliga lite, satt med telefonen senast. Finns det något speciellt man ska tänka på ed dimensionering osv. Att det normalt kanske inte är lönsamt att byta från el till vatten med en frånluftvärmepump men i och med att jag inte har några radiatorer alls där nere nu känns det ändå vettigt.
Frågan är väl om man ska köra övervåningen samtidigt eller om man kan förbereda för det nu men avvakta med själva radiatorerna.
Sen vet jag inte vad man gör i badrummet, sätter in en handdukstork?
Sen är väl frågan hur mycket jag eldar för kråkorna idag med bara det luftburna, kommer förbrukningen öka markant vid installation av radiatorer eller gör pumpen redan allt jobb idag i och med att den värmer upp vattnet men bara använder den i form av tappvarmvatten?
Sen överväger jag vi en kamin längre fram ,men om man skulle ha en vattenmantlad då behöver man väl en acktank också och det har jag varken plats till eller kan motivera. Så då får jag väl satsa på täljsten så kanske jag får ut något av den förutom mysfaktorn.
Hoppas det blev lite tydligare kring hur jag tänker.
Tack på förhand
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30709
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
30 december 2015, 17:34:28 »
Citera
En fläktkonvektor funkar ungefär som innerdelen till en luft-luft värmepump, skillnaden är att den värms med vatten.
Eftersom du redan verkar ha en blåsmaskin så kanske det är OK med en till?
Nu värmer ju din 410 både varmvatten och tilluft, men det är klart att du skulle kunna värma en del av undervåningen med den också, du får fundera hur så att det kompletterar bra mot din luftvärmepump.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Knasse
Gäst
Knasse
«
Svar #6 skrivet:
30 december 2015, 18:04:39 »
Citera
Luftvärmepumpen är jag inte så överdrivet förtjust i, tycker det där blåsandet är rätt störande och obekvämt. Jag är så pass okunnig att jag trodde att det vatten som redan värms upp i VV-bereredaren i 410:n idag är det som också cirkulerar i radiatorerna? Jag har faktiskt inte riktigt koll på hur det fungerar med vattenburna radiatorer, men det var därför jag tänkte att om man redan värmer vattnet idag så kanske det inte drar så mycket mer energi att cirkulera det och återuppvärma det? Det kanske krävs att man är inne i mitt huvud för att förstå vad jag syftar på
Men i alla fall, helst inget mera blås. Skulle den haverera är jag sjukt osugen på att ha en till om det känns idag.
Loggat
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Staffanstorp
Antal inlägg: 1562
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
«
Svar #7 skrivet:
30 december 2015, 18:36:00 »
Citera
Du tänker rätt. Det vattnet i pannan cirkulerar ut i radiatorerna. Men 2 kW kompressor räcker inte långt innan elpatronen hoppar in. Du kommer få dyrare uppvärmning om du tänker stänga av din luft luft maskin. Men det kommer bli lika varmt i alla rum och tyst och skönt.
Loggat
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.
Knasse
Gäst
Knasse
«
Svar #8 skrivet:
30 december 2015, 20:26:18 »
Citera
Det är det jag tycker är så svårt. Min sambo är sjukt varmblodig och vi har sällan den igång som det är, utan den förvärmda tilluften via Niben är många gånger det vi går runt på. Sen kanske vi kör luft-luft i någon timme här och där men inte konstant. Så med det som utgångspunkt, kommer förbrukningen att skilja bara genom att det finns radiatorer? är väl det jag undrar allt annat lika så att säga?
Sen om det blir en en kamin till nästa år kanske det kan komplettera på ett vettigt sätt?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1958
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
areste14
Jobseb
dan3051
Frazze62
rocas
Salis
sjkcoeeew
Jennifer
Panterna
cardazio
Jisse
danne824
jimmylimpa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info