Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ bra fläktkonvektor samt rördimension till den  (läst 1630 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte montera en vattenburen fläktkonvektor som ska värma 22kvm på markplan/källare sitter idag 2st el radiatorer på vardera 1000kw. Dom förbrukar ca 29kwh vid +1 ute. Någon som kan tippas om någon bra modell?


 Rummet är 8meter lÃ¥ngt sÃ¥ det skulle nog passa bäst med en konvektor som sitter högt uppe pÃ¥ väggen, jula har ju slutat sälja den jag tänkte köpa men har tittat pÃ¥ frÃ¥n polarheat.com som har 2 varianter, en pÃ¥ 5,4kw och en pÃ¥ 2,7kw. FrÃ¥gan är om den pÃ¥ 2,7kw räcker? dÃ¥ man helst vill köra pÃ¥ lägsta fläkthastigheten.

Kommer bli nya ledningar till konnektorn (1rörssystem) så undrar vilken dimension man ska gå på? Garaget sitter vägg i vägg med rummet så funderar på att även sätta anslutningar dit för om jag i framtiden kuna montera en konvektor där med. Detta påverkar ju också val av rör/slang dimension.. Vill ju kunna ha ett delta på runt 5grader iaf.. Är ca 12meter från värmepump till rummet/garaget.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Tips på bra fläktkonvektor samt rördimension till den
« Svar #1 skrivet: 29 december 2015, 00:32:25 »
2,7 bör räcka med du kommer nog inte kunna fÃ¥ det dÃ¥ det kräver en hög framledning.  Skulle gissa pÃ¥ ett 22 mm fram och 15 mm anslutning pÃ¥ FK.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!