Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad gör att effekten i en värmepump blir lägre vid högre temperatur, egentligen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vad gör att effekten i en värmepump blir lägre vid högre temperatur, egentligen? (läst 7112 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35967
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Vad gör att effekten i en värmepump blir lägre vid högre temperatur, egentligen?
«
Svar #15 skrivet:
14 december 2015, 07:29:47 »
Citera
Nja, oavsett om du har en eller två växlare så sker ju den största avlämningen av effekt i steget där gasen övergår till vätska.
Det som är "nytt" i ditt resonemang är underkylaren, alltså om du kunde implementera tre växlare i kylmediekretsen så skulle COP öka.
Problemet är nog att det inte är så stor del av tappvarmvattnet som förbrukas vid längre tappningar.
Inte sällan startar kompressorn först i samband med att man t.ex. duschat klart.
Men visst, om flera duchar efter varann, eller om man tappar upp ett bad så kan det fungera.
Det finns tillverkare som istället för att förvärma tappvatten istället har en underkylare som värmer luften i direkt anslutning till värmepumpen, en liten fläktkonvektor helt enkelt som tar redan på det sista av värmen efter att tappvatten och husvärme fått sitt.
Annars är ett vettigare sätt att förvärma tappvarmvatten att låta värmebäraren till radiatorerna växla över värme till inkommande kallvatten innan vvb, då har man under hela uppvärmningssäsongen bra besparing genom att man kan värma kanske 50% av tappvattnet vid en mycket lägre temperatur än om allt skall värmas i VVB.
Förklaring:
Temp inkommande kallvatten +5 grader.
Temp värmebärare till radiatorer +40 grader.
Temp i vvb + 55 grader.
Om man växlar över värme från radiatorkretsen till inkommande kallvatten kan man höja den tempen från 5 grader till kanske 35-37 grader med COP på ca 5.0, resterande del värms som vanligt i själva vvb med COP på runt 3.0.
«
Senast ändrad: 14 december 2015, 07:32:44 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
putte82
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 809
Karma +0/-0
putte82
SV: Vad gör att effekten i en värmepump blir lägre vid högre temperatur, egentligen?
«
Svar #16 skrivet:
14 december 2015, 11:00:30 »
Citera
En plattvärmeväxlare med dubbla uttag på sekundären borde ju rimligtvis ge lägre medeltemperatur i växlaren när den producerar varmvatten, då det sker samtidigt som värmen.
Jag kör själv med förvärming av vv via tank i acktanken. Dock har jag sällan högre än 30 grader framledning. Naktdelen är också att det bildas legionella vilket tar ganska lång tid att ta dö på i varmvattenberedaren. Så när det skall badas i badkaret är jag lite orolig att det slinker igenom en del. Hade varit bättre med en plattvärmeväxlare ur legionellasynpunkt.
Loggat
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.
Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35967
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #17 skrivet:
14 december 2015, 12:08:48 »
Citera
En sån funktion borde kompletteras med att kompressorn startar och gör varmvatten så snart det indikeras ett flöde ut från vvb. (mer än XX sekunder)...
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
putte82
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 809
Karma +0/-0
putte82
«
Svar #18 skrivet:
15 december 2015, 20:45:37 »
Citera
Läste lite om Thermias hetgasväxlare. Den verkar få det resultat som jag tänker mig. Varmvatten till bättre cop så länge det finns värmeproduktion. Värmer man pool så blir det ju värmeproduktion nästan hela året. Antar att den är lite smart och väljer att producera varmvatten samtidigt som värme i så stor utsträckning det går.
Kanske skulle löda ett kopparör runt tryckröret och cirkulera mot vvb
Skämt..
Loggat
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.
Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad gör att effekten i en värmepump blir lägre vid högre temperatur, egentligen?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1238
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info