Ja, jag har gjort det en längre tid och till en början fungerade kompressorn väl och avlufttempen var avsevärt lägre än rumstemp, sedan började den fastna i ganska precis 25C panntemp (elpatron urkoppplad) och efter ett rag förstid jag att det inte var så att kompressorn värmde upp vattnet till 26C utan att det i själva verket var vår betongplatta som efter ett dygn eller två värmt upp vattnet i pannan (vid den tiden var framledningen oftast 27-28 C när kompressorn värmde.
Det som var mest udda tyckte jag var att man kunde hjälpa igång kompressorn genom att slå på elpatronen så att man nåddde 55-56 grader. Om man startar niben med låg temp utan elpatron skulle jag vilka säga att det saknas stöd i programmet eller automatiken för start av kompressor vid annat än fallande flank på tempersturen, dvs när temperaturen sjunker förbi starttemperstur för kompressorn så startsr den. Men om det är 30 grader i pannan och man slår av eller avnpgot skäl stannar kompressorn så verkar inte logiken styra ut kompressorn. Kan det ligga något i det? Att man automatiserat utifrån en vv beredare och integrerat en värmepump, tagit för givet att den körs med elpatronen invald och missat att ge startpuls vid konstant låg temperatur till kompressorn? Finns det någon beskrivning av exakt hur nibes logik ser ut? Programkod eller logikschema, manualen är inte så specifik precis.
Men åter till din fråga om kanalerna och det som skett nu är att komptessorn helt enkelt inte startar mer, man hör hur den försöker starta men efter några sekunders hummande tystnar det i 20 -30 sek innan ett nytt startförsök görs.Lampan som visar att kompressor är till lyser men avluften är samma som rumstempen och något varmvattten blir det inte utan el.
Är det ens lönt att försöka rädda något och finna var kompressorns strömbrytare eller säkring finns så att den slutar tvångsköra så här? För jag antar att motor eller mekanik skurit och att det blir att iaf byta ut hela kompressorn?
Anmärkningsvärt är att detta gradvisa sönderfalll påvått under 2 år utan ett enda larm. Ingen som helst hint om att man kör utan värmwpumpen hade funnits om man haft elpatronen tillslagen. Ja förutom på förbruknikgeb då...
Många frågor här, är jag otydlig så kan jag försöka förtydlliga mig. Har rimoris och köpte en stor vv beredare på 400 l som jag tycker borde slå vilket vörmesystem som helst då man kan välja när man värmer upp his och vatten över ca. 48h. Idag är det nästan alltid mljligt att finna fyra fem timmar där elpriset är 1/5 eller liknade av snittpriset över samma period. Det borde vara överlägset om den kan dockas till niben och inte har för stora värmeförluster över 12-24h. Jag bor i område 4 och det är mkt energi som kan avkumuleras i vatten, batterier gör sig inga besvär. Men det är kanske något
Jag inte vet eller tänkt på som knäcker denna tanke, det borde annars finnas många som resan gör så eller planerar liknande?
Hursom måste ju värmepumpen få en diagnos, är det dyrt att släpa hem fackfolk och möjligt att som ingenjör utan specialistkunskaper inom området ringa in problemet själv. Det känns som att jag nog slår av niben tillös jag kan spärra kompressorn ffån att försöka starta, det borde ju finnas brandrisk när den inte orkar igång, Gång på gång. Borde väl finnas en säkring eller en maxtid för start som slår ut funktionen tycker jag, men vår nibe verkar helt sakna säkerhetsfunktioner och informativa larm.
Pumpen är nog byggd 05-06 ca. Jag köpte ett styrkort till samma nibe på tradera, det är från 2014. Vågar man skifta in det och se vad som sker tro? Har liksom många andra haft
Provlem med att hela vpn slås ut
Om jag bläddrar bland kanalerna det minsta inexakt. Eller med elpatron av eller elpatron + radiatorer av. Är båda till är det inte alla så känsligt att bläddra kanalerna.
Jättetacksam om någon har något de kan dela med sig om på detta kanske aningen spretiga inlägg, men problemet var förändrats över tid och det blev svårt att svara specifikt. Tack för er tid iaf.,