Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BVP till två hus med radiatorer resp. golvvärme. Justering av flöden.  (läst 8361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
Har du bara en cirkulationspump?

Golvvärmen respektive golvvärmeslangarna har ett rel. stort motstånd. Du behöver alltså kanske en större pump till dem.

Kanske är motståndet mindre i radiatorkretserna.

Du måste alltså skaffa dig en egen pump till golvvärmen skulle min snabba bedömning vara.

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter en cirkpump i BVP:n (kör på läge 2) och den driver radiatorer i verkstaden, samt kulverten. Hur vattnet fördelas mellan radiatorerna och kulverten är enbart justerat genom att strypa radiatorerna hårt (de värmer enormt mycket). I bostadshuset sitter det en cirkulationspump som driver golvvärmeslingorna.

Det finns en bild på pumpen där jag markerat lite med bokstäver och färgboxar. Det som är markerat A, där pendlar vattentemperaturen mellan 30 och 40 grader. 40 grader blir det när BVP producerar värme. Sedan sjunker det ned till 30 eftersom golven tar energi.

Det jag funderar på, är om BVP värmer för liten vattenvolym?
Eftersom radiatorerna är hårt strypta, och golvvärmen pendlar så fort tycker jag det tyder på för lite värmebuffert.

Cirkpumpen för golvvärmen går som sagt på 1, så sakta som möjligt, och deltat är helt OK mellan golvvärmefördelarna (in/ut).

Ökar jag varvtalet på golvvärmens cirkpump, kanske den drar hårdare ifrån kulverten? och att jag därmed får in mer varmvatten? Eller drar den bara snabbare runt vattnet i golvslingorna? Tycker det där B-blocket verkar helt stenålder.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
Vilken golvbeläggning har du? Finns det tillräckligt med isolering under golvvärmeslangarna (plattan)?

En flödesmätare bör det ju finnas till golvvärmeslangarna. Annars blir det ju svårt att få rätt flöde. Du måste ju ha beräknat och sen injusterat flödet i golvvärmeslingorna. Annars blir det ju svårt att styra det hela. Golvvärmeföretagen hjälper i regel med beräkningarna.
Ofta styr man framledningstemperaturen på golvvärmen beroende på utomhustemperaturen.
« Senast ändrad: 03 december 2015, 22:23:41 av Ewald »

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 516
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Låter som du har dålig avgivning från golvvärmen. Eftersom returen är nästan lika varm som tilloppet. Borde vara åtminstånde 5grader. Hur var golvet uppbyggt? Har det någonsin funkat bra? Jag har varit med om att man lagt glespanelsplåt på isoleringen i bjälklaget. Med åren har isoleringen sjunkit någon centimeter så att det uppstår en luftspalt mellan plåt och golvbeläggning. Då är det kört att få till någon vettig värmeöverföring. Rehau hade tidigare en bjälklagsplåt som var ca 60x60 med två spår. Den skulle läggas saxvis så att endast halva golvytan täcktes av plåt. Lägger man därefter spån och parkett orkar det inte riktigt med. Idiotisk läggning i mina ögon.
Hur stor yta och hur många slingor ligger det i huset? Hur stor yta täcker respektive slinga?
Schunten känner jag igen. Har sett den förr, men mins inte vilket fabrikat. Skulle kunna vara Polyterm.? Som tidigare var LK, togs över av GVS och som senare köptes upp av Rehau. Den funkar så att den spär ut tilloppsvattnet procentuellt kan man säga. Ju mer tilloppsventilen öppnar, ju mer hamnar huvudpumpen i VP i serie med den som sitter på schunten. När den är helt öppen har kretsen över golv och vp i princip full auktoritet (beror lite på hur tryckfallen ser ut och hur pumparna står). Om det inte är pumpen som är pajj förståss.?. Stötte på en Wilo här om veckan. Snurrade när luftskruven var borta, men stannade så fort man skruvade in den igen. Höll för tummen och pumpen stannade. Då har kondensatorn pajjat och pumpen tappar orken så att säga.
« Senast ändrad: 04 december 2015, 15:58:46 av Perak »
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller på och läser om golvvärme. Det slog mig att en del inkopplingar inte har något schuntpaket framför golvvärmefördelaren. Det är bara rör->fördelare. Som på bilden här: https://www.uponor.se/~/media/uponor-global/solutions-bld/indoor-climate-pg-lines/indoor-climate/other-manifolds/industrial-manifold-i.jpg?h=295&w=675 och här https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=105649&d=1392621152

Antar att pumpen är smart att ha kvar, för att kompensera för tryckförlust i kulverten.

Nu är golvvärmen såpass injusterad att det är runt 21 grader inne i bostadshuset. Kurvan ligger på 40. Jag har sänkt integral A1 till -110 (A2 till -1110) och fått ned antalet pumpstarter till runt 24 (från nästan 50). Det märks inga temperatursvängningar i husen. Vad det verkar, drar pumpen igång på A1, och värmer ganska snabbt upp vattnet. När den slår av, ser man att temperaturen omedelbart börjar sjunka igen. Det känns som att volymen vatten den värmer är för liten, att den inte hinner värma allt vatten i systemet innan den slår av. Så när den slår av, kommer det fortfarande rätt så avkylt vatten i retur.

Edit:
Bör jag se till att CP i VP, samt CP för golvvärmen står på samma varvtal? I dagsläget står VP på II och golvvärme-CP på I.
« Senast ändrad: 20 december 2015, 21:06:56 av josm »

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen som kan svara på om man verkligen behöver shunten före golvvärmefördelaren? dontknow

Som jag ser det, är shunten till för att blanda upp inkommande vatten till rätt temperatur för golven när man kör med fast kondensering eller t.ex. vedpanna. Men nu har vi ju en BVP med flytande kondensering, så vattentemperaturen kommer aldrig bli för hög för slangarna eller golven (vid en lägre kurvtemp)?

Rent logiskt tycker jag då att det verkar bättre att det vatten BVP värmer, går direkt till golvvärmen utan uppblandning. Då skulle man kunna sänka kurvan. Som det är idag, är kurvan på 40, och vattentemperaturen sänks ganska rejält i shunten, alltså förlorar man energi pga uppblandningen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7765
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du förlorar ingen energi pga av uppblandning, dom energiförluster du gör endast den värme du tillför huset och som sedan på ett eller annat sätt "läcker"ut.
Man vill inte ha för stort temperaturfall över golvslingorna då det ger ojämnt varma golv vilket du får om du tillför för varmt vatten och måste sänka flödet i slingorna för att inte få för varmt i rummet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du förlorar ingen energi pga av uppblandning, dom energiförluster du gör endast den värme du tillför huset och som sedan på ett eller annat sätt "läcker"ut.
Men det känns bara så dumt att först värma vatten, sen kyla ned det, och i viss mån direkt skicka tillbaka till BVP? Jag hade hellre värmt vatten, skickat det till golvslingorna, och sedan till BVP. Jag förstår att en del av värmen går till att värma upp returvattnet, som i sin tur leder till att returvattnet inte måste värmas upp lika mycket.

Det blir liksom en dragkamp mellan CP för golvvärmen/shunten och CP i BVP.

Om jag maxar varvtalet på CP i BVP, kommer den då dra hårdare i returen på golvvärmens shuntblock antagligen. Om jag samtidigt sänker varvtalet på CP till golvvärmen, kommer den inte slurpa åt sig lika mycket av det kalla vattnet som den gör nu. Det kanske vore nåt att prova.

Man vill inte ha för stort temperaturfall över golvslingorna då det ger ojämnt varma golv vilket du får om du tillför för varmt vatten och måste sänka flödet i slingorna för att inte få för varmt i rummet.
Ta idag som exempel. -5 ute, BVP producerar runt 45° eftersom vi krämat upp kurvan pga golvvärmens shuntblock. Det 45° varma vattnet åker över i kulverten, och blaskas ned till 35°. Om vi tar bort shuntblocket, och sänker kurvan till 35° (från idag 40°), kommer golvet fortfarande få 35°-igt vatten. I de fall BVP producerar 50° varmt vatten, bör det vara så kallt ute att den effekten förmodligen behövs i golven.

Att golvplanken skulle upplevas ojämnt varma är inget problem för de som bor i huset... Mina föräldrar gjorde några missar med sin förläggning av golvvärmeplåtarna, så acceptansen för ojämnt varma golv är oändlig.  ::)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9914
  • Karma +19/-4
Som jag ser det, är shunten till för att blanda upp inkommande vatten till rätt temperatur för golven när man kör med fast kondensering eller t.ex. vedpanna. Men nu har vi ju en BVP med flytande kondensering, så vattentemperaturen kommer aldrig bli för hög för slangarna eller golven (vid en lägre kurvtemp)?
Ofta är det så vid blandat golvvärme och radiatorer att radiatorerna behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen. Då har man en shunt och extra cirkulationspump för golvvärmen så att golvvärmesystemet kan ha lägre framledningstemperatur. Det är inte ovanligt att man har det så i nybyggda hus vilket jag tycker är helt dumt. Ofta är det så att golvvärmen på undervåningen tillför 70 % av husets värmebehov och radiatorerna resten. Men det är radiatorernas högre behov av framledningstemperatur som bestämmer värmepumpens elförbrukning. Det är helt knäppt att dimensionera, radiatorerna ska dimensioneras så att de klarar av att värma de rummen med samma framledningstemperatur som golvvärmen behöver.

Du förlorar ingen energi pga av uppblandning, dom energiförluster du gör endast den värme du tillför huset och som sedan på ett eller annat sätt "läcker"ut.

Det är i och för sig sant men energi är i sådana här sammanhang ett tvetydigt begrepp. Josm syftar snarare på exergi och då är det sant att det är blir en förlust i vid blandningen som måste ersättas med mer el till värmepumpen. Har man värmepump är varje blandning av vatten med olika temperatur en förlust av arbete som måste ersättas med mer el till kompressorn även om det inte är en förlust i kWh värme räknat.

Rent logiskt tycker jag då att det verkar bättre att det vatten BVP värmer, går direkt till golvvärmen utan uppblandning. Då skulle man kunna sänka kurvan. Som det är idag, är kurvan på 40, och vattentemperaturen sänks ganska rejält i shunten, alltså förlorar man energi pga uppblandningen.

Instämmer till fullo om energi byts mot exergi https://sv.wikipedia.org/wiki/Exergi
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4462
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
Jag har radiatorer i huset i Uppsala och golvvärme med shunt i garaget.

Vid installationen matades golvvärmeshunten med framledningen från VP:n, och shunten var mycket orolig. Vi kopplade om så att framledningen till golvvärmen numera tas från returen från radiatorerna och regleringen är mycket lugnare nu, och jag inbillar mig det ger lite bättre COP att ta tillvara restvärmen och sänka returtempen ytterligare till VP:n.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har radiatorer i huset i Uppsala och golvvärme med shunt i garaget.

Vid installationen matades golvvärmeshunten med framledningen från VP:n, och shunten var mycket orolig. Vi kopplade om så att framledningen till golvvärmen numera tas från returen från radiatorerna och regleringen är mycket lugnare nu, och jag inbillar mig det ger lite bättre COP att ta tillvara restvärmen och sänka returtempen ytterligare till VP:n.
Jag funderar att göra samma när jag ska bygga om systemet. Kan du beskriva inkopplingen lite mer i detalj? Finns det bypass på golvvärme, egen pump etc??

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!