0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du förlorar ingen energi pga av uppblandning, dom energiförluster du gör endast den värme du tillför huset och som sedan på ett eller annat sätt "läcker"ut.
Man vill inte ha för stort temperaturfall över golvslingorna då det ger ojämnt varma golv vilket du får om du tillför för varmt vatten och måste sänka flödet i slingorna för att inte få för varmt i rummet.
Som jag ser det, är shunten till för att blanda upp inkommande vatten till rätt temperatur för golven när man kör med fast kondensering eller t.ex. vedpanna. Men nu har vi ju en BVP med flytande kondensering, så vattentemperaturen kommer aldrig bli för hög för slangarna eller golven (vid en lägre kurvtemp)?
Rent logiskt tycker jag då att det verkar bättre att det vatten BVP värmer, går direkt till golvvärmen utan uppblandning. Då skulle man kunna sänka kurvan. Som det är idag, är kurvan på 40, och vattentemperaturen sänks ganska rejält i shunten, alltså förlorar man energi pga uppblandningen.
Jag har radiatorer i huset i Uppsala och golvvärme med shunt i garaget.Vid installationen matades golvvärmeshunten med framledningen från VP:n, och shunten var mycket orolig. Vi kopplade om så att framledningen till golvvärmen numera tas från returen från radiatorerna och regleringen är mycket lugnare nu, och jag inbillar mig det ger lite bättre COP att ta tillvara restvärmen och sänka returtempen ytterligare till VP:n.