0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till Oraklet.Jag har aldrig påstått att cocacola, Lexus, cougar eller perak inte är kompetenta, tvärt om, och det gör mig väldigt nedstämd att du och vissa andra framställer det som att jag gjort det.Jag kan för mitt liv inte förstå hur någon kan få den uppfattningen om man inte har en sjuklig tendens att känna sig nedvärderad bara för att det finns små nyansskillnader i vad man prioriterar i en anläggning.Jag blir även väldigt konfunderad av det faktum att ingen av de ovan nämda kan verifiera eller dementera mitt påstående om att 5 graders högre deltaT innebär att man måste öka kurvan med 2.5 grader för att få lika varmt i huset om man kör med tank eller bypass och 10 graders deltaT.Det här är ju egentligen en av få saker som gör att vi har en debatt, vissa verkar inte ha förstått att ett större deltaT kräver ett högre börvärde för att ge samma innetemp, eller så har jag helt fått detta om bakfoten, och då vore det väldigt trevligt om någon på ett pedagogiskt sätt kunde förklara på vilket sätt en person som jag, en idiot med storhetsvansinne, har missuppfattat det hela.Jag reflekterar även över att Oraklet skriver att man ALDRIG behöver installera en tank i ett system där externa flödet är större än det interna.Så är det ju med min anläggning, och ändå är det flera här som rekommenderar tank i min installation.Om jag fattar det rätt så menar Oraklet att det i fall som mitt räcker med en bypass.Jag har tidigare frågat hela den samlade kompetensen i detta forum vad de tror om att jag skulle sätta in en bypss - ingen svarade trots påstötningar.Konstigt.Jag har absolut inget att skämmas för när det gäller mitt sätt att uppträda i forumet, i vart fall inte när det gäller om man jämför med vad vissa andra skrivit, idioti, galenskap, hybris och så vidare är bara ett axplock av vad jag fått utstå från vissa andra - enbart för att jag har vissa teorier som "ni" vägrar kommentera.Jag kan bara se tre anledningar till att kommentarerna, t.ex. kring mitt påstående att bypass räcker i min anläggning, eller att man måste öka börvärdet om man sätter in tank eller bypass för att kunna öka deltaT över värmepumpen, uteblir:1. Jag har rätt, och det är väldigt svårt för vissa att erkänna det.2. Det finns ingen som är så säker på sin sak att de vågar kommentera med risk för att bli överbevisade.3. Det finns någon slags konsensus bland en grupp medlemmar om att man skall göra sitt bästa för att skada mitt förtroende i forumet.Kanske är det en kombination av skäl.Till lexus:Om jag skulle ha en tank eller en bypass och 10°C deltaT över värmepumpen så skulle jag behöva öka börvärdet med nästan 3 grader för att bibehålla önskad temperatur i huset, det innebär att min anläggning idag bara övertempererar med ca 5.5 grader vid sämsta tänkbara driftsläge, ju kallare det blir ute desto mindre övertempererar min anläggning, och vid DUT övertempererar den inte alls.Den största delen av energin som produceras produceras under tider på året då det är som kallast ute, vilket gör att min anläggning över året inte lider speciellt mycket av den övertemperering som jag har under resten av året.50% av mitt energibehov utgörs dessutom av poolvärme då värmepumpen inte övertempererar med en enda grad.Skulle jag ha en tank eller en bypass och 10 graders deltaT över värmepumpen skulle den gå med högre framledning hela den tiden jag värmer poolen, med sämre COP som följd.I praktiken skulle alltså en tanklösning ge mig lite bättre COP och längre drifttider under vår och höst, men rimligen sämre COP under tider på året när det är riktigt kallt ute, eller när jag värmer poolen.Min samlade bedömning är att en tank i just min anläggning gör väldigt liten ekonomisk nytta, men tar plats och kostar pengar, både vid investeringen, och när det är dags att reinvestera.Dock, den skulle kunna spara lite energi under tider på året där stilleståndstiderna blir så pass långa att hela eller stora delar av tanken hinner kylas ned av returen innan nästa kompressorstart.Det har jag förstått.Vill jag minska övertempereringen kan jag ju dessutom minska värdet för gradminuter så jag får lite fler start/stopp, det skulle kunna minska övertempereringen, men i min samlade bedömning så anser jag att allt för många start/stopp inte är bra för livslängden, jag är alltså fullt medvetet beredd att på marginalen förlora lite COP under tider på året då värmebehovet är litet.Vissa av er anser att min anläggning är sjukt dåligt uppbyggd, jag anser att den kanske inte är helt optimal, men att det finns väldigt lite att spara på att bygga om den på något sätt.Den var i alla fall väldigt billig, ca 85 000 kr inklusive helkonvertering från direktverkande el till vattenburet och värmepump.Arbetstank, extern cirkpump och termostater i hela huset hade gett mig lite bättre inomhuskomfort, och kanske lite bättre COP, men jag vidhåller att det är högst tveksamt om det lönat sig under värmepumpens förväntade livslängd.För att ge arbetstanken förutsättningar att fungera (högra flöde i interna kretsen än i externa) hade jag fått minska flödet i radiatorkretsen rejält, det innebär att jag fått öka kurvan med ett antal grader.För att ge termostaterna en chans att reglera rumstemperaturen så är det också en fördel att ligga lite för högt med kurvan.Lexus har lärt mig mycket om IVT:s reglering, sånt som inte står i manualerna, och jag tycker att det var synd att IVT gick ifrån reglering på returen, för i en vanlig villainstallation så var den faktiskt bättre än alternativet med reglering på frameldningen.Jag var innan jag talade med Lexus väldigt skeptisk till IVT:s styrning, men ändrade mig.Bara en av många gånger jag lärt mig saker av den samlade expertisen i detta forum.I stora anläggningar med stora vattenvolymer och långa dödtider kunde IVS:s styr ge lite svåröverblickbara konsekvenser som t.ex. eltillskott innan returtempen började stiga.Sammanfattningsvis kan man väl säga (som cocacola brukar säga) att varje anläggning är unik och att det är svårt att generalisera om vad som är bäst i varje enskilt fall.En tanklösning är många gånger "det säkra" tipset, men det är inte alltid nödvändigt, lämpligt, möjligt, eller önskvärt, och då måste vi i forumet vara öppna för att hjälpa de som har problem att på bästa sätt lösa de akuta problemen, sen är det upp till den som frågar att avgöra om de ytterligare förbättringar som en tank kan innebära överväger kostnaderna och nackdelarna med platsbehovet.Även jag har tillkallats till ett antal anläggningar där proffsen gått bet, och löst det på några få minuter.Oftast är problemen relaterade till både dåliga flöden och en dålig förståelse när det gäller styr och reglersidan.För att bli en bra värmepumpstekniker måste man besitta kunskap både när det gäller flöden och styr/regler.Det är rätt naturligt att jag som kommer från automationsbranschen har en lite annan syn på sker och ting än de som kommer från VVS-branschen, det är fullt naturligt att VVS-folk har mer koll och fokus på flöden, och att jag har mer koll på vad man kan göra med hjälp av styr och regler.Att detta faktum från tid till annan gör att vi hamnar i olika slutsatser är både viktigt, intressant och givande, och jag både tror och hoppas att alla lär sig av dessa diskussioner.Jag tycker dock att det är synd att vissa individer tar olika uppfattningar i sakfrågor som faktiskt går reda ut som ett personligt påhopp, det är faktiskt rätt obegripligt. När det gäller min Avatar så är den ett uttryck för min uppfattning om att "allting är relativt", man kan inte bara måla i svart och vitt, och just denna diskussion är ett tydligt exempel på en sådan fråga där man kan och bör väga in för och nackdelar med olika lösningar, och att valet man gör baserar sig på den samlade bedömning man gör, beroende på ekonomiska och praktiska hänsyn och på vilket sätt man prioriterar innebär det att man kan bygga en relativt bra anläggning på mer än ett sätt.Man kan få en anläggning som fungerar mycket dåligt att fungera relativt bra med enkla medel.Sen kan man tvista om vilken lösning som är den absolut bästa, men det kan bara bevisas med vetenskapliga utvärderingar, och kommer att variera beroende på anläggningsspecifika skillnader.Frågan om den absolut bästa lösningen kommer vi nog aldrig att bli eniga om, det skulle nog inte ens hjälpa om jag kröp till korset och erkände att tank alltid är bäst.Då skulle nog några av er andra påstå att jag hade fel.
Jag blir även väldigt konfunderad av det faktum att ingen av de ovan nämda kan verifiera eller dementera mitt påstående om att 5 graders högre deltaT innebär att man måste öka kurvan med 2.5 grader för att få lika varmt i huset om man kör med tank eller bypass och 10 graders deltaT.Det här är ju egentligen en av få saker som gör att vi har en debatt, vissa verkar inte ha förstått att ett större deltaT kräver ett högre börvärde för att ge
övertempererar med ca 5.5 grader vid sämsta tänkbara driftsläge,
Att min övertemperering är lite högre än jag tidigare trott stämmer troligen därför, precis som du säger.Jag har ju bara typ 13 starter/dygn som mest med de inställningar jag idag kör, så kanske skulle jag minska värdet för gradminuterna en aning för att få mindre översvängingar.
Att jag inte har en tank är för att jag inte har plats, jag ville inte investera så mycket som då skulle ha krävts, och besparingspotentialen är liten ens under anläggningens livslängd.