0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Trots att jag hade inställning 1 på den minsta radiatorn blir deltaT för litet, men man funderar ju vad det skulle varit om man ställt den på samma som de större?
Stapeln där det står kpa. Är det tryckfall du väljer för att ventilen skall få auktoritet. Vanligtvis mellan 10 och 15kpa. Understig helst inte 8.
CocaCola har rätt. Trycket fram till radiatorn bestämmer inte vilket flöde du får genom radiatorventilen.
Vem har påstått att trycket skulle bestämma flödet?Men med 10 kPa tryckfall över förinställningsventilen så blir flödet lika stort genom en liten som en stor radiator, radiatorn i sig stryper ju inget.
Som jag fattar perak så skall tryckfallet över radiatorn ställas till 10-15 kPa (så likt som möjligt) och då blir väl flödet samma oberoende av radiatorstorlek, men jag kanske har missuppfattat alltihop, och då vore det ju trevligt med en förklaring.
Tror du att det är möjligt att få ut samma flöde ur en trädgårdsslang med 0,1 bars tryck, som en slang som brandmännen använder och har 0,1 bars tryck samt har det största munstycket?
Skall man använda jämförelsen med brandslang skall den i så fall kopplas som en 2 meter lång del av en 25 meter lång trädgårdsslang, mitt på de 25 metrarna slang - och med en instrypningsventil före delen med brandslang, där man ställer in trycket i "ändan" av trädgårdsslangen till 0.1 bars tryck.Och i så fall är mitt svar att brandslangen bara påverkar obetydligt i sammanhanget, om ens mätbart.