Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tilluft med värme, projektering  (läst 2505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pozz2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tilluft med värme, projektering
« skrivet: 30 oktober 2015, 19:25:02 »
Tjena
Reggat mig här för att få ta del av all expertis.

Jag har en enplansvilla med källare, kallvind över hela huset, mekanisk frånluft i kök, wc och badrum, bergvärme.
Tilluften i källaren är helt ok, men på ovanvåningen finns ingen alls. Jag behöver ca 50 l/s
Så min tanke är att fixa detta.
Jag vill inte borra i fasaden och ta tilluft på detta sättet, så jag funderade på att dra tilluft via vinden.
Då kom tanken på att sätta in ett värmebatteri så att jag kan få in 17 gradig luft på bottenplan.

Jag ska dra ny värme i huset till våren med nya radiatorer så jag vill ha detta klart innan dess och så att ja kan ha med detta i effektberäkningen.

Vad ska ja tänka på? Fallgropar? vad behövs?
Har bara precis börjat fundera på detta så projektet är väldigt formbart just nu.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2015, 19:33:43 »
Ska du ha ett vattenbatteri pÃ¥ vinden mÃ¥ste du säkerställa att det inte kan frysa vid tex strömavbrott. Det kan du lösa pÃ¥ lite olika sätt enklast är kanske att köra en slinga med frostskyddsmedel i och en värmeväxlare. Har du plats kan du även bygga en "kuvös" runt aggregatet. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pozz2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2015, 19:47:27 »
har funderat på en vvx men vill gärna slippa de.
Frostrisken finns om de blir strömavbrott, funderar då på att ha ventiler med avtappning på till batteriet som kan tömmas om de skulle behövas.
Alternativ dra en värmekabel. Plats för isolering finns det gott om.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2015, 19:48:42 »
Värmekabel lär knappast hjälpa om det blir strömavbrott  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pozz2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2015, 19:55:29 »
Värmekabel lär knappast hjälpa om det blir strömavbrott  ;)

Haha, fan, de e fredag  Sc:,h

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2015, 22:21:26 »
Det låter som att du tänkt dig ett tilluftsaggregat, alltså mekanisk tilluft.
I så fall skulle jag definitivt överväga att installera ett komplett FTX, alltså från- och tilluftsaggregat, helst med roterande växlare.
Med en värmeväxlare minskar du kraftigt på den värmeförlusterna som ventilationen står för, dessa står vanligtvis för omkring hälften av värmeförlusterna i en bostad.
Denna minskning kommer också göra att ditt övriga system inte behöver dimensioneras lika kraftigt och du kommer överlag att få ett bättre inneklimat.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad pozz2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2015, 22:48:27 »
Det låter som att du tänkt dig ett tilluftsaggregat, alltså mekanisk tilluft.
I så fall skulle jag definitivt överväga att installera ett komplett FTX, alltså från- och tilluftsaggregat, helst med roterande växlare.
Med en värmeväxlare minskar du kraftigt på den värmeförlusterna som ventilationen står för, dessa står vanligtvis för omkring hälften av värmeförlusterna i en bostad.
Denna minskning kommer också göra att ditt övriga system inte behöver dimensioneras lika kraftigt och du kommer överlag att få ett bättre inneklimat.

Japp, de har ja koll på. Och det kanske blir ett FTX i framtiden, men just nu har ja ett problem med för lite tilluft som ja vill lösa på ett vettigt sätt.
Har precis köpt huset så de e en massa saker som ska göras, så man får ju prioritera lite.
Tänkte då att ett vattenbatteri kunde vara nåt.


Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2015, 22:57:53 »
Om du väljer att sätta en tilluft med mekanisk fläkt får du akta dig för att den orsakar övertryck bara, för att undvika att fuktig rumsluft tar sig ut i väggarna och orsakar fuktproblem.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: tilluft med värme, projektering
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2015, 19:56:37 »
Att hus med frånluftsventilation inte får nån fungerande tilluft på övervåningen är i stort sett 100%-igt vanligt. Inte ens helt nya o inplastade hus har den täthet som kan motverka de termiska stigkrafterna. Ett nyckelhål i källaren släpper oftast in mer luft än ett 10 cm:rs hål på våningen ovanför och finns det en våning till så kommer alla hål i fasaden fungera som luftutsläpp istället. Du kan såklart ,som du tänkt, blåsa in en mindre mängd förvärmd friskluft på övervåningen (vilket i princip är detsamma som man gör med ett ftx), utan att skada huset, pga denna luft håller en lägre fukthalt . Övertryck på övervåningen har du redan innan så problemet med frostsprängning i tilluftsbatteriet är det största hotet. Att växla av vattenvärmen och ha glykol i detta system går naturligtvis men installations o driftskostnader har då nära nog ätit upp mellanskillnaden till ett ftx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!