Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Värmesystem, borde det byggas om?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmesystem, borde det byggas om? (läst 3276 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dea_944t
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Dea_944t
«
skrivet:
30 oktober 2015, 13:43:04 »
Citera
Vi har flyttat in i ett hus från 1960 med original ingjuten golvvärme + några stödelement vid stora fönster i undervåning och element i ovanvåning, golvvärmen och elementen går i separat slingor.
Original var det oljepanna men denna har för ~7 år sen bytts till en IVT bergvärmepump.
Pumpen i värmepannan driver elementslingan och en gammal originalpump driver golvslingan som på bilden.
Vid inflyttning var det dålig fart på elementen, så jag bytte alla ventiler till nya och kontrollerade att det inte var stopp i några element, monterade också tempgivare på tilledning och retur på båda slingorna.
Trots detta så blev det ingen vidare värme även om matningstempen såg OK ut.
Problemet verkade vara radiator R1 som sitter i rummet intill värmepumpen och är kopplad med rör med stor diameter, nästan allt vatten gick alltså genom detta istället för elementslingan...... återflödet från R1 gav dessutom väldigt hög returtemp till värmepumpen som slog av för tidigt. På den gamla originalritningen är detta element direkt anslutet till pannan och inte nån av de två pumparna...? )
Med strypventil på R1 har det blivit ganska bra men några problem återstår och jag funderar på om systemet borde göras om.
- Jag får inte bra flöde i båda slingorna samtidigt, märks på stor tempdiff mellan tilledning och retur. Shuntar jag ner golvvärmeslingan blir elementslingan OK men då får jag för låg tilledningstemp på golvvlingan. Gör jag tvärtom blir tempdiff på elementslingan 15 grader.... troligen lite högt flödesmotstånd i elementslingan som är ganska lång.
Denna gamla typ av golvvärme kräver hög tilledningstemp (stort läckage ner i plattan), i princip högre än elementen, så att shunta ner den blir kasst.
- Brukar shuntning göras som på bilden?
Skulle det vara bättre att bygga om systemet med två externa pumpar, en per slinga, som matas av värmepumpens pump och ha möjlighet till viss recirkulation inom slingan?
På detta sättet skulle jag hålla bra flöde genom båda slingorna oavsett temp på vattnet (hur mycket recirkulation jag väljer att ha).
Kommer värmepumpens unbyggda pump klara att mata två pumpar och behövs det nån bypass/recirkulation på denna pumpen?
I värmepumpen sitter det en Wilo Star 25/60 och jag har två nya Grundfos Alpha 2 25/60 liggande som jag kan använda till slingorna.
/Dea
«
Senast ändrad: 30 oktober 2015, 13:45:18 av Dea_944t
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30708
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Värmesystem, borde det byggas om?
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2015, 17:28:21 »
Citera
Vad har du för inställning på den interna cirkpumpen och vad är tempdiffen mellan GT8 och GT9 när kompressorn värmer huset?
Ventilen på bypassen mellan shunt och golvvärme-CP, är den fullt öppen?
Jag tycker det borde gå att få till detta, det gäller att hitta rätt inställning på shuntventilen till golvvärmen om flödet över värmepumpen är OK.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Dea_944t
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Dea_944t
«
Svar #2 skrivet:
30 oktober 2015, 18:24:06 »
Citera
Den interna pumpen står på max, ska kolla GT8 & GT9 när den börjar värma igen (+10C här nu).
Den ventilen är fullt öppen och ventilen mellan tilledning och retur på golvvärmeslingan är stängd, ska kanske påpeka att ventilerna är original och sådär i sin funktion men dessa står iallafall i varsitt ändläge.
Jag tror det skulle bli bättre med att shunta tvärtom, jag behöver full tilledningstemp och bra flöde i golvslingorna men i elementslingan räcker det med lägre tilledningstemp men högt flöde då slingan är så lång.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30708
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
30 oktober 2015, 22:49:11 »
Citera
Jag förstår vad du menar men du har 2-rörsystem.
Principen blir då samma som för radiator R1, om någon radiator har för bra flöde så blir de andra lidande för detta.
Man måste försöka balansera flödena mellan radiatorerna så att alla få del av flödet.
Detta kompliceras i ditt fall på grund av golvvärmen som verkar kräva både högt flöde och hög framledningstemp vilket gör att det blir mindre värme över till radiatorerna.
Jag tror fortfarande att det ska gå att balansera upp grejerna så det blir bra som det är.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #4 skrivet:
31 oktober 2015, 06:51:03 »
Citera
Jag skulle rekomendera 2 pumpar det blir lättare att styra systemet och säkerställa flödet. Det går även att installera Injusteringsventiler för att få rättt flödi i varje krets men då lär du behöva byta cirkpumpen mot en större som ger mer tryck. Och det ger högre förluster då du stryper bort energi i ventilerna.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
rgx107
Expert på värmepump
Antal inlägg: 215
Karma +0/-0
rgx107
«
Svar #5 skrivet:
31 oktober 2015, 11:47:24 »
Citera
"Brukar shuntning göras som på bilden?"
Det är väl en ganska vanlig koppling. För att den ska fungera måste flödet genom golvvärmepumpen vara högre än inkommande flödet, annars så går vattnet fel håll genom shunten. Och den bygger på antagandet att framledningen till golvvärmen ska vara lägre än den till elementen.
Så golvvärmepumpen måste köras på fullt ös, i alla fall när du börjar justera. Och du kanske inte ska köra den inbyggda pumpen för fullt först.
Sen tror jag du kanske underskattar hur mycket värme en sån här platta kan dra. Jag har lite svårt att tro att den skulle behöva mer än 40 °C. Men flödet ska vara högt, så skillnaden mellan tillopp och retur blir liten, några grader bara. Annars blir det ojämn temperatur i golven.
Du borde försöka få en känsla för vad flödet i golvvärmen är, t.ex. genom att shunta fullt till den och se vad diffen blir när bergvärmepumpen kör. Då kommer du sen kunna räkna ut hur många kW som går till golven. Det är mer intressant än temperaturen i sig.
Sen behöver du massor av tålamod när du justerar, det kan ta flera dagar innan temperaturen stabiliserats efter en justering. Och det är fortfarande lite för varmt för att fintrimma, det bör helst vara minusgrader. Och en annan sak jag tänkte på, shunten har normalt ett ganska litet område som den reglerar på. Så när den är nära det rätta läget måste den justeras i väldigt små steg. Kanske är det detta du menar när du skriver att det är svårt att hitta den rätta balansen.
För mig tog det flera veckor att justera in golvvärmen, och jag hade bara flödet i slingorna att skruva på. Det tog en hel vinter innan det blev riktigt bra.
Loggat
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.
ugge
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 396
Karma +0/-0
Kön:
ugge
«
Svar #6 skrivet:
31 oktober 2015, 14:21:12 »
Citera
Ett vanligt problem med regler- och shuntventiler är att de är för stora.
För att en reglerventil ska fungera bra bör det vara minst lika högt tryck över ventilen som det är i den reglerade kretsen, annars får den dålig auktoritet, med resultat att det inte blir någon skillnad på flödet när shunten arbetar.
Loggat
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis
Dea_944t
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Dea_944t
«
Svar #7 skrivet:
31 oktober 2015, 21:29:34 »
Citera
Tidigt på morgonen gick pumpen nån timme och skillnad GT8 och GT9 hålller sig på ~8 grader, tilledningstempen var 40C.
Med helt öppen shunt mot golvvärmen, vilket behövs för att få golven lagom varma ~23 C, så blir det på golvvärmeslingan delta T 6-8 grader, något högt men pumpen är original från 1960(och ska bytas) och har nog ganska dålig effektivitet numera (för att inte tala om effektförbrukningen). På elementslingan är delta T då 13-15 grader.
Golvvärmen är från 1960 och av originalritningarna framgår att krossad siporex användes som isolering/kapillärbrytning så den isolerande förmågan är sådär.... det är också drygt 130 kvm som ska värmas. Ska jag hålla golven ~23C så behövs tilledningstemp på ~50C vid -10C ute.
Jag tror att dom inte riktigt tänkte till när oljepannan byttes mot bergvärmepumpen, alla original ventiler och shuntar behölls trots att flera av dom har högst tveksam funktion. R1 kopplades direkt på slingan trots väldigt stor rördiameter och utan att bytta till nya strypningar och det känns tveksamt om systemet verkligen testades och justerades in efter bytet.
Nu ska jag byta original cirkulationspump och ett antal ventiler + shunten och ska jag ändå in och röja i det vill jag vara säker på att jag gör systemet rätt :-)
Loggat
Dea_944t
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Dea_944t
«
Svar #8 skrivet:
31 oktober 2015, 21:32:54 »
Citera
Är det så här man skulle bygga ett system med en pump per slinga?
Behövs nån ackumulatortank efter G2?
Loggat
Dea_944t
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Dea_944t
«
Svar #9 skrivet:
05 november 2015, 20:55:48 »
Citera
Har testat vidare med shunten och strypventilerna men jag får inte till det....
Var det nån som hade koll p åhur man bygger ett system med en pump i VPn och två externa pumpar?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1722
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
tallskogen
Stefan Olofsson
Larsa
jishi
TS Comfort AB
Smurfen.
dan3051
osse99
svmh906
JoA
Silvia
Börje__
macman
Chrille1
vedpannan
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info