Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 95-oktan från tappen eller miljöbensin på dunk till snöslungan?  (läst 15117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Anledningen till frågan var egentligen bara för att få reda på vad som är bäst för motorn  :)
Förr hörde man ju vissa mekaniker som höll på med gräsklippare och sågar att de gått sönder pga att de körts på miljöbensin  dontknow
När jag köpte ny klippare (Stiga) så sa säljaren till mig att köra den på miljöbensin och vid avslutat säsong även fylla upp tanken med bensin, så har jag därefter gjort.
Min teori är att är motorn av modell äldre så kör den på 95/98 ur pumpen på tapp, det bränsle den en gång var till för att gå på.
Mercury har väl bara för 1, möjligen 2 år sedan godkänt miljöbensin på deras båtmotorer om jag inte är helt ute och cyklar  Sc:,h
Tanken med miljö kontra vanlig bensin var om det kan finnas anledning att välja det ena eller det andra beroende på när och var motorn är byggd  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
Vad det än är för slags motor så är det i praktiken omöjligt att köra sönder den genom att använda fel sorts bensin.
Ett möjligt problem med alkylatbensin är dock att det är mer noga med rätt bränsle/luftblandning för den än för vanlig bensin.  Det har hänt att gamla risiga gräsklippare med förgasarproblem, som ändå har gått nödtorftigt att köra på vanlig bensin, inte alls går på alkylatbensin förrän man har renoverat/justerat förgasaren. Men om motorn är i gott skick så ska det inte vara några problem oavsett hur ny eller gammal den är.

En sak till: Lyssna ALDRIG på vad bodknoddar och halvkunniga mekaniker säger när det gäller bränsle- och oljerekommendationer till småmotorer, i synnerhet inte om det kan tänkas att de eller deras arbetsgivare tjänar pengar på att de vinklar råden åt ett eller annat håll. Följ istället råden i dokumentationen som följer med motorn, så länge de inte verkar vara helt uppåt väggarna eller författade av jurister snarare än av tekniker. Om man köper t ex en snöslunga så följer det ofta med en dokumentationslunta för snöslungan och en annan för motorn, då är det motorpapperen man ska följa i första hand om det visar sig att de säger emot varandra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Kolla upp vilka mackar som säljer alkylatbensin direkt från pump. Mycket billigare än att köpa smådunkar med Aspen eller liknande!
Vissa OK/Q8 har vet ja, men finns kanske fler?

Tyvärr så har tappen där jag bor bara 2T-akylat, men verkar fungera bra ändå i slungan och luktar dessutom riktigt gott.  :)
Strax under 20 kr/litern fick jag ge förra säsongen, och även året före.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad M3smeden

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För motorer med låg kompression spelar det mindre roll. Men har som princip endast använt 98 oktan för att slippa tömma tanken på hösten/våren och fyllt upp med ny (98) soppa innan uppstart på våren/vintern. Har fungerat förträffligt....Gräsklippare/snöslunga.

Har man tur så ger det någon % mer effekt med 98...och effekt är något man aldrig kan få för mycket av :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla upp vilka mackar som säljer alkylatbensin direkt från pump. Mycket billigare än att köpa smådunkar med Aspen eller liknande!
Vissa OK/Q8 har vet ja, men finns kanske fler?

Kan köpa i "lösvikt" hos min lokala cykelhandlare  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Har man tur så ger det någon % mer effekt med 98...och effekt är något man aldrig kan få för mycket av :)
Högre effekt får man inte såvida inte snöslungan är överladdad och kan dra nytta av bränsle med högre oktan.

Många uthyrningsställe av verktyg och maskiner kör enbart på akrylatbensin sen ett flertal år tillbaka.
Maskinerna håller bättre enligt dem.
Själv har jag ingen erfarenhet, har kört på akrylatbensin i 1 säsong och jag tror inte det är motorn som går i sönder om man använder det ena eller det andra.
Det är säkerligen som med bilar, det är allt det andra som sitter monterat runt motorn som går i sönder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad M3smeden

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bigfoot: det stämmer inte att motorn behöver vara överladdad för att dra nytta av högre oktan. Men har motorn låg kompression spelar det ej så stor roll. Tex en crossare går bättre med 98 än med 95, det är beprövat av mig i min ungdom. Min gick något bättre än polarens, fastän vi hade samma maskin. När han fick soppatorsk fick han lite bränsle av mig och då gick dem identiskt, hans farsa hade tankat 95 oktan jag 98.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
Det som avgör den saken är inte om motorn är överladdad eller inte. Om tändsystemet är försett med knackreglering och dessutom tändförställningskurvan ligger så tidigt att systemet måste reglera ner för att inte motorn ska knacka på 95-oktanig bensin så kan man märka skillnad på prestanda. Och det även på sugmotorer.

Om motorn har EGR-system som har slutat fungera av någon anledning (t ex igensotat) så kan det leda till knackning trots att den körs på det oktantal som motorn egentligen ska klara sig med, och då kan man ju till synes lösa problemet med högoktanigare bränsle, när den rätta lösningen egentligen vore att rensa EGR-röret.

Men snöslungemotorer och liknande har vanligtvis ingen tändförställning alls utan de går med fast tändläge oavsett varvtal och belastning (liksom t ex gräsklippare och äldre mopeder). Tändläget brukar vara tilltaget för att man säkert ska kunna starta motorn utan bakslag, och då är det i praktiken alldeles för sent vid driftvarvtal.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Det som avgör den saken är inte om motorn är överladdad eller inte. Om tändsystemet är försett med knackreglering och dessutom tändförställningskurvan ligger så tidigt att systemet måste reglera ner för att inte motorn ska knacka på 95-oktanig bensin så kan man märka skillnad på prestanda. Och det även på sugmotorer.
Det är helt rätt!
Högre kompression kräver bättre hård och mjukvara vilket överladdade motorer och då speciellt de med högre effekt ur liten motorvolym har.
Dock har en normal bil, sug som överladdad inte speciellt stor nytta av högre oktantal.
Detta har testats väldigt många gånger med samma resultat.
Normal bil med sugmotor ger ingen effektökning alls.
Normal turboladdad motor ger en liten ökning förmodligen inte ens märkbar annat än som placeboeffekt.
Turboladdad motor med hög effekt + 230 hk ger en viss ökning.
En snöslunga absolut ingen effekt alls.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 401
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
Jag har en Golf -2003 med 1,6 16v motorn och i instruktionsboken så står det att tankar man 98 istället för 95 så får man något högre effekt samt något minskad förbrukning.

Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2024 Vp 7804 kwh
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
Jag har en Golf -2003 med 1,6 16v motorn och i instruktionsboken så står det att tankar man 98 istället för 95 så får man något högre effekt samt något minskad förbrukning.

I specarna för Golf VR6 '95 (sugmotor, tändsystem med knackreglering) finns en del prestandasiffror angivna för både 95 och 98 oktan. Effekt och bränsleförbrukning är exakt lika, enda skillnaden är att maxvridmomentet är några % lägre och utvecklas vid något högre varvtal på 95 oktan.

En del bilar utan knackreglering har en möjlighet att ställa om tändförställningskurvan för olika oktantal. Många Opel från slutet av 80-talet har en vändbar byglingsplugg, så man kan ställa om mellan 91 och 95 oktan på vissa modeller, 95 och 98 på andra. Ford hade en gång i tiden ett testuttag i motorrummet där man kunde jorda en pinne vid behov om man var tvungen att köra på lågoktanig bensin. 

Om vi går tillbaks till något primitivare motorstyrsystem med mekanisk tändförställning, så har en del biltillverkare angivit olika inställning av grundtändläget för olika oktantal. T ex 80-talets 112 hk VW-bussar, som har olika tändlägen angivna för 95 och 98 oktan, och en del små Citroën/Peugeot-motorer (t ex TU3CP) där man på samma sätt kunde välja mellan 91 och 95 oktan.  Större Citroen/Peugeotmaskiner (XU5CP) hade olika fördelare med helt olika tändförställningskurva beroende på oktantal.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Jag är ett svin. Tänker bara på plånboken 😉

Jag får nog börja med att ändra mig. För 2 år sen tankade vanlig blyfritt. Och idag kan inte starta slungan (ville förbereda innan snön kommee).

Provade detta redan i söndags... Det resulterade i att aspen köptes. Allt verkar ok. Skruvade ut tändstiftet och kollade gnistan. Fattar inget. Nya försök blir det idag.
Tur det är Biltema slunga med el-start.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
Jag är ett svin. Tänker bara på plånboken 😉

Jag får nog börja med att ändra mig. För 2 år sen tankade vanlig blyfritt. Och idag kan inte starta slungan (ville förbereda innan snön kommee).

Provade detta redan i söndags... Det resulterade i att aspen köptes. Allt verkar ok. Skruvade ut tändstiftet och kollade gnistan. Fattar inget. Nya försök blir det idag.
Tur det är Biltema slunga med el-start.

Går den igång med startgas eller om du snapsar med en skvätt bensin i luftintaget?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Går den igång med startgas eller om du snapsar med en skvätt bensin i luftintaget?

Bra tips. Ska testa imorgon!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!