0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla upp vilka mackar som säljer alkylatbensin direkt från pump. Mycket billigare än att köpa smådunkar med Aspen eller liknande!Vissa OK/Q8 har vet ja, men finns kanske fler?
Har man tur så ger det någon % mer effekt med 98...och effekt är något man aldrig kan få för mycket av
Det som avgör den saken är inte om motorn är överladdad eller inte. Om tändsystemet är försett med knackreglering och dessutom tändförställningskurvan ligger så tidigt att systemet måste reglera ner för att inte motorn ska knacka på 95-oktanig bensin så kan man märka skillnad på prestanda. Och det även på sugmotorer.
Jag har en Golf -2003 med 1,6 16v motorn och i instruktionsboken så står det att tankar man 98 istället för 95 så får man något högre effekt samt något minskad förbrukning.
Jag är ett svin. Tänker bara på plånboken 😉 Jag får nog börja med att ändra mig. För 2 år sen tankade vanlig blyfritt. Och idag kan inte starta slungan (ville förbereda innan snön kommee).Provade detta redan i söndags... Det resulterade i att aspen köptes. Allt verkar ok. Skruvade ut tändstiftet och kollade gnistan. Fattar inget. Nya försök blir det idag.Tur det är Biltema slunga med el-start.
Går den igång med startgas eller om du snapsar med en skvätt bensin i luftintaget?