0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns bara två lösningar:Se till att spjället stänger helt, eller sätt in större/fler friskluftsventiler.
Det har hänt mig också ett par gånger under hösten, men det är sällan. Jag tror att det händer när det har varit kallt ett tag (skorstenen har kylts ned), och sen blivit varmt, och gärna lite fuktigt och dimmigt väder. Då kan det bli kallras ner genom skorstenen. Jag har också mekanisk ventilation. Jag har bestämt mig för att det inte är nåt större problem, det luktar lite tjära och skogsbrand bara, knappt så att man märker det, man kan passera kaminen ett par gånger innan man inser att det faktiskt luktar. Det kan såklart vara värre i ert hus.Ni kanske får börja elda tidigare på hösten så skorstenen hålls varm.
Om man monterar en liten snurra uppe på skorstenen....så skapar den ett undertyck i skorstenen, när det blåser.Jag har sådana monterade och det fungerar bra.http://www.luftbutiken.se/takhuvar/1342-abc-snurra-130-aspirotor.html?gclid=Cj0KEQjwtaexBRCohZOAoOPL88oBEiQAr96eSLc_Dy7PT93solWboJtF8lcb_820sqynzYNqZtYwKjcaAs-i8P8HAQ