Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!  (läst 13095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad fordp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #15 skrivet: 01 december 2015, 08:48:44 »
Jag köpte den "svenska" versionen, RM PRO-E, för 784:-. Verkar inte vara någon skillnad mot den internationella förutom att den inte sänder RF på 315Mhz.

Har kört ett par dagar nu, verkar funka stabilt så här långt. Enkel att komma i gång med. De förinställda funktionerna är ganska basic, men det går att "lära" appen andra funktioner med den vanliga fjärren. Bifogar en skärmdump på basfunktionerna.

Eftersom den har en inbyggd temp-sensor, kan den ta över regleringen av temperaturen inomhus? Jag har en LLVP som ibland "hänger sig" i ett värmeläge så det vore kanon om den kunde ta över regleringen.

Zoli

  • Gäst
Zoli
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #16 skrivet: 05 december 2015, 22:17:11 »
Jag köpte den "svenska" versionen, RM PRO-E, för 784:-. Verkar inte vara någon skillnad mot den internationella förutom att den inte sänder RF på 315Mhz.

Har kört ett par dagar nu, verkar funka stabilt så här långt. Enkel att komma i gång med. De förinställda funktionerna är ganska basic, men det går att "lära" appen andra funktioner med den vanliga fjärren. Bifogar en skärmdump på basfunktionerna.

Jämfört med en airpatrol för 2995:- verkar det vara ett klipp.

Hej.

Jag beställde från Kina och provade få den att funka med Mitsubishi värmepump men den funkade inte. Någon som vet varför?

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #17 skrivet: 05 december 2015, 22:59:01 »
Hej.

Jag beställde från Kina och provade få den att funka med Mitsubishi värmepump men den funkade inte. Någon som vet varför?

Den ska funka lika bra som den "svenska". Den ska känna av ir koden när du programerar...
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad OlofSthlm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #18 skrivet: 06 december 2015, 13:39:15 »
Det kan vara värt att känna till att Broadlink inte kan variera frekvensen på IR-signalen (till skillnads från Airpatrol WiFi och Huskoll WiFi), den kör alltid med 38kHz modulation. 38kHz fungera bra i många fall, framförallt om man vill styra sin TV och DVD som nästan uteslutande använder sig av 38kHz. Dock ser det lite annorlunda ut med värmepumpar. Flertalet pumpar använder andra frekvenser än 38kHz, i dessa fall är det inte givet att pumpen kan tolka signalen. Om det funkar eller inte är kopplat till hur bredbandigt filer som sitter i mottagaren.

Zoli

  • Gäst
Zoli
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #19 skrivet: 06 december 2015, 21:14:38 »
Den ska funka lika bra som den "svenska". Den ska känna av ir koden när du programerar...

Tyvärr händer de inget. Ser att den tar emot signalen från kontrollen och lägger på minnet men sen när den skickar så reagerar inte Mitsubishi värmepumpen. Vet inte vad som kan vara fel?

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #20 skrivet: 06 december 2015, 21:34:05 »
Tyvärr händer de inget. Ser att den tar emot signalen från kontrollen och lägger på minnet men sen när den skickar så reagerar inte Mitsubishi värmepumpen. Vet inte vad som kan vara fel?

Funkar för mig och andra med Mitsubishi pump, vad har du för modell?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

zoli

  • Gäst
zoli
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #21 skrivet: 07 december 2015, 10:30:21 »
Funkar för mig och andra med Mitsubishi pump, vad har du för modell?

Har en RM Pro

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #22 skrivet: 07 december 2015, 16:20:48 »
Man kan ju köpa MELCloud grunkan från utlandet för 90€ + frakt annars
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #23 skrivet: 07 december 2015, 23:39:59 »
Har en RM Pro

Vilken Mitsubishi har du?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Zoli

  • Gäst
Zoli
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #24 skrivet: 08 december 2015, 08:26:19 »

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #25 skrivet: 09 december 2015, 22:58:40 »
Mycket märkligt, bör fungera....hmm
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad suddart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #26 skrivet: 10 december 2015, 10:15:41 »
Hej.

Jag beställde från Kina och provade få den att funka med Mitsubishi värmepump men den funkade inte. Någon som vet varför?

Kolla att det inte är några hinder mellan RM-pron och pumpen. Det måste vara, i stort sett, fri sikt mellan dem.

Utloggad suddart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #27 skrivet: 10 december 2015, 10:29:21 »
Har kört ett par dagar nu, verkar funka stabilt så här långt. Enkel att komma i gång med. De förinställda funktionerna är ganska basic, men det går att "lära" appen andra funktioner med den vanliga fjärren. Bifogar en skärmdump på basfunktionerna.

Nu har jag testat min RM-pro lite mer ingående. Basfunktionerna, temp och fläkthastighet fungerar bra. Det som är mindre bra är att det tycks vara problem med att lära den vissa funktioner som till exempel iSave (läge för underhållsvärme). Den tar emot kommandot, och skickar även något kommando till pumpen, men pumpen ändrar ändå inte till/från isaveläget, så helt kompatibelt verkar den inte.

Det är en jäkligt prisvärd fjärrlösning med tanke på att man kan styra fjärrbrytare, göra scenarier o.s.v, men om det går att få tag på en melcloudgrunka för 900:- som någon sa, skulle jag nog hellre gå på den om jag letade lösning i dag.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #28 skrivet: 10 december 2015, 11:29:07 »
Ja köper jag en stuga i fjällen i framtiden så blir det nog att införskaffa melcloud om den går att få tag på för runt tusenlappen inkl. Frakt. 2500kr tycker jag är ockerpris....Kan man styra allt med den? Dvs samma funktioner som fjärrkontrollen?

det som är bra med broadlink är att jag styr det mesta med den, inte bara llvp. Jag trycker på en knapp så slår jag på projektor,förstärkare, htpc, boxer samt förinställd lämplig belysning, väldigt smidigt, speciellt när man är trött på kvällen och skall gå och sova, slippa gå omkring och stänga av och släcka ner överallt, en knapptryckning på telefonen så fixar broadlink resten, bör vara var-mans-egendom med en prislapp på 300-400kr!

Finns många andra liknande system för belysning osv, tex telstick. Men jag har ej hittat något annat automations-system som styr llvp, IR och RF så smidigt och billigt, vet att det finns en annan kina variant med ungefär samma pris, men vad jag förstått så är Broadlink bättre.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #29 skrivet: 10 december 2015, 11:39:23 »
Kanske du ska uppöks en läkare, för att vara sÃ¥ trött att man inte orkar släcka ner belysningen pÃ¥ kvällen mÃ¥ste väl vara ett tecken pÃ¥ sjukdom  Sc:,h  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 389
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!