Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?

Volvo
2 (2.7%)
Volkswagen
9 (12.2%)
Toyota
3 (4.1%)
Ford
9 (12.2%)
Hyundai
1 (1.4%)
Renault
8 (10.8%)
Peugeot
8 (10.8%)
Kia
3 (4.1%)
Mitsubishi
1 (1.4%)
Nissan
0 (0%)
Mazda
0 (0%)
Opel
5 (6.8%)
Citroen
5 (6.8%)
Skoda
3 (4.1%)
Mercedes
2 (2.7%)
BMW
0 (0%)
Audi
5 (6.8%)
Subaru
0 (0%)
Honda
1 (1.4%)
Fiat/ Jeep
5 (6.8%)
Tesla
0 (0%)
Lexus
0 (0%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
4 (5.4%)

Antal personer som röstat: 42

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?  (läst 29731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #30 skrivet: 11 november 2015, 11:46:28 »
Japp. Inget har hänt sedan mitten på 60-talet, så jag förstår att du fortfarande inte vill ha en Peugeot.
När jag skall köpa bil letar jag upp teknikens värld från 80-talet och kollar biltesterna där...
Tyvärr har du rätt att inget hänt med kvalitén hos peugoet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #31 skrivet: 11 november 2015, 11:49:04 »
Det går alltid att krångla till det i detaljlösningarna.
Om jag tar ett mer närliggande exempel skulle jag inte köpa en Volkswagen igen. Jag har nu en Golf IV, som jag bytt bussningar i framvagnen tre gånger på. Orsaken är troligen att jag bor i en kommun, som förstör alla vägar med bulor. Så här håller inte den framvagnslösningen som man håller fast vid trots nya modeller. Och här är det samma lösning på alla släktingar till VW också. Andra märken jag har haft hade inga sådana problem. Tyvärr syns inte sådana saker i "biltester".
Har haft några skodor och aldrig bytt nån bussning och dom har gått upp till 16000 mil har dock fått byta några hjullager fram på Fabia för dom är lika usla som på vw men billiga och enkla att byta om man gör det själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #32 skrivet: 11 november 2015, 13:33:03 »
Tyvärr har du rätt att inget hänt med kvalitén hos peugoet.

Nja, ett exempel på Peugeot som verkligen håller bra i praktiken, är första och kanske också andra generationen av Peugeot Partner.  Förmodligen är personbilar av samma generation (306 m fl) också helt acceptabla. Jag har också hört mycket gott om Peugeot 505 från 80-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #33 skrivet: 11 november 2015, 13:34:34 »
Har haft några skodor och aldrig bytt nån bussning och dom har gått upp till 16000 mil har dock fått byta några hjullager fram på Fabia för dom är lika usla som på vw men billiga och enkla att byta om man gör det själv.

Har inte Skoda som regel en enklare framvagn, en "klassisk" fjäderbensframvagn till skillnad från den mer tillkrånglade lösningen med en massa extralänkarmar som sitter på många VW- och Audi-modeller?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #34 skrivet: 11 november 2015, 15:29:42 »
Skoda har exakt samma framvagn som motsvarande VW, Audi och Seat. dvs:
Fabia, Polo, A1, Ibiza är samma platta.
Octavia, Golf, A3, Leon är samma.
Superb, Passat och A4 är samma
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4038
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #35 skrivet: 11 november 2015, 16:33:28 »
Min Peugeot Expert har inte haft ett fel sedan jag köpte den ny 2004.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #36 skrivet: 12 november 2015, 09:39:54 »
Svärföräldrarna har en Peuget 400-nåting dom har haft i 6-8 år och mer eller mindre misskött hela tiden. Förutom lite plast som har ramlat bort under och gnisslande bromsar bak så har det inte varit några problem.

Jag tror dock inte att jag själv skulle vilja ha en Peugeout.
« Senast ändrad: 12 november 2015, 09:43:48 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #37 skrivet: 12 november 2015, 13:35:21 »
Har aldrig ägt en Landrover men eftersom jag kör Landcruiser brukar jag häckla LR-ägare (Jeep också) när tillfälle bjuds. Den bil jag aldrig skulle köpa är en Freelander
Tre kamremmar? Måste vara en genomtänkt konstruktion  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #38 skrivet: 12 november 2015, 13:46:13 »
Japp samma motor som KIA av nån anledning har valt att licenstillverka och stoppa i en av mina bilar. Därför röstade jag på KIA...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #39 skrivet: 12 november 2015, 14:00:58 »
Du kanske skulle tycka bätte om Mercedes Citan  :P

Jag trodde att Mercedes jobbade hårt på att återställa det dåliga kvalitetsryktet dom har dragit på sig de senaste 15 åren. Är det verkligen rätt sätt att stoppa in fler Renaultprylar?

Haha, nej det är det fan inte!  :::_)
De verkar ha fått liknande hjärnsläpp i Stuttgart som i Ingolstadt...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #40 skrivet: 12 november 2015, 14:42:04 »
Har aldrig ägt en Landrover men eftersom jag kör Landcruiser brukar jag häckla LR-ägare (Jeep också) när tillfälle bjuds. Den bil jag aldrig skulle köpa är en Freelander
Tre kamremmar? Måste vara en genomtänkt konstruktion  :)


Bara för att motorn har många kamremmar så behöver det inte ställa till med något problem. Många DOHC-motorer har ju en liten kort extrakuggrem i varje topp för att länka ihop de båda kamaxlarna, på så sätt får man en kortare och enklare dragen huvudkamrem, mindre töjning hos remmen och troligen längre livslängd hos alltsammans. Detta för alltså med sig två kamremmar på en radmotor respektive tre på en V- eller boxermotor. Förutom den här brittiska motorn, som väl kanske också har en del andra små svagheter och egenheter, så finns den lösningen också på många småmotorer upp till 1,6 liter i VAG-bilar från de senaste 15 åren, och där verkar den vara synnerligen pålitlig. Åtminstone betydligt bättre än VAG:s försök att använda kedjetransmissioner.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #41 skrivet: 12 november 2015, 15:16:17 »
De audi V6:or (2.5 tdi, 24 ventilare, 2.8E 30 ventilare) jag haft har haft kamrem, men korta duplexkedjor mellan kammarna i varje bank. Dieseln hade en kort rem i bakkant som drev insprutningspumpen från en av kammarna.

Hur tänkte man när man konstruerade en 5 ventilsmotor för en personbil med relativt modesta prestanda? 193 hk i en 2.8l motor är ju inte direkt jättemycket.

« Senast ändrad: 12 november 2015, 16:58:02 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #42 skrivet: 12 november 2015, 16:38:09 »
RR=Rolls Royce, eller?   8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #43 skrivet: 12 november 2015, 21:04:06 »
Jag röstade Audi, men det är känsligt här hemma..Vi ärvde en gammal Audi 100 från 86, och det är ju fantastiskt med en okrockad sådan som inte har en rostfläck. Det är en diesel och jag har förstås redan haft mina duster i flera omgångar med denna bil. Bränslepumplackage, vilket jag mirakulöst lyckades fixa själv för några hundralappar och en utmattad rygg. Bosch VE-pumpen går att packa om utan att lämna in den för omjustering.
Dock lyckade Bosch ge mig fel packning till topplocket så spåret för tätningen i det sprack och jag fick skaffa ett nytt lock, men det gick ju det med. Bilen har gått runt 25000 mil och är pedantskött.
Förre ägaren har renoverat o bytt servostyrväxeln några ggr, och hade lyckligtvis en nyrenoverad i samlingarna, vilket kom väl till pass eftersom den i bilen började läcka vid rattaxelingången. Då har ljushuvudena i Ingolstadt haft dit en gummidamask som leder in ev. utläckande servolja till förarens golv... Man ser på mattorna att det har hänt förut.. Jag ordnade ett litet hål i damasken för att iaf oljan skulle läcka ut på gatan nästa gång.
Bromsservon är ihopkopplad med styrservon och kärver dyr special olja. Hela systemet är mkt känsligt pga det jobbar med extrema tryck, de har väl sparat några DM på dimensionerna i servon kan man tänka...
Det finns en lampa som blinkar så snart tryck eller temp avviker mer än obetydligt, den blinkade mkt mer innan styrväxelbytet men nu har den börjat igen så smått. Nu har jag kommit på att de nog suger luft genom en sugledning av usel kvalitet som är känd för att "svettas", dvs läcker det inte in luft så läcker det ut den dyra oljan....
Visste jag inte att det går att laga ledningen hos en vanlig hydraulikfirma hade det tydligen kostat 2-3000 bara i reservdel att byta den...
Men so far so god med den.

Betydligt värre var den 2,6E V6 från -94 som jag en gång köpte i panik när inga Mercedes med dragkrok gick att få tag på...
Första tiden gick den bra (långmilare trots allt, 33000 mil), men den tappade vatten genom en spricka i expansionskärlet. När det så blev dags att fylla på en vinterdag började helvetet.
Den kokade och var helt bottenlös när det gällde att återställa kylvätskenivån.
Jag fick tillbringa en hel kväll efter motorvägen med att köra ngn km tills den kokade, fylla, köra igen etc. Sedan försökte jag vid en mack att länge och väl fylla med motorn på tomgång, men det var samma visa i princip.
Det var kallt ute nu, säker iaf -10, så det blev dyr glykol som bara gick på gatan litervis.
Till sist kom jag fram till att dessa bilar inte luftar sig själva, och att det dessutom sitter en mkt svårt åtkomlig luftskruv på en vattenledning nere i V:et på motorn. Öppna den verkade inte gära så mkt skillnad men däremot att ställa bilen i en kraftig uppförsbacke nån halvtimme på tomgång...
Efter det verkade det vara löst.
Allvarligt, hur tänkte de där??

Nästa morgon hade vi tom bra värme i kupen, vilket var underbart, hade nästan glömt hur skönt det är. Fast, plötsligt efter 5 min körning så sa det poff nånstans framöver, och efter ca 2 sekunder fylldes hela kupen av ånga...
Plastanslutningen till värmepaketet hade spruckit...
Efter studium på internet insåg jag att byta värmepaket inte var ett jobb jag ville dra på mig att utföra utan garage, och knappt annars heller, så jag skaffade en annan bil och funderade på en lösning...
Kom fram till att det lättåtkomliga kylbatteriet, som naturligtvis inte användes av ACn på många år) kanske kunde få ett nytt liv som värmepaket, så jag kopplade varmvattnet från motorn till det och tillbaka igen. Fungerade utmärkt, gav iaf bättre värme än originalpaketet nånsin gjort i min ägo! Enda haken var att det nu var antingen full värme eller ingen alls, via vacuumventilen. Servomotorerna för den avancerade klimatanläggninen kunde inte påverka längre, men det kanske var lika bra med tanke på hur ofta de pajar, enligt vad jag sett på nätet...
Jag kom på nu att jag bytte vattenpumpen också, då någon menade att det händer att pumpaxeln roterar utan att dra med sig skovelhjulet, men det var onödigt. På samma gång passade jag på att tima kamremmen rätt så den slutade att gå sådär ojämnt. Allt gick precis att genomföra, med enormt tålamod och sönderskurna fingrar, förbannat trångt och otrevligt att meka med överallt.
Ett missljud i lådan var det också, tydligen mkt vanligt, jag hällde i tjockare olja och missljudet kanske halverades, men var fortfarande rätt påträngande.
Långt innan jag kommit så här långt svor jag en helig ed att aldrig befatta mig med ngn produkt från Ingolstadt igen!
Men nu har vi en Audi 100 -86 som andra bil....
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #44 skrivet: 12 november 2015, 22:26:40 »
Aldrig mer en Opel. Gammal erfarenhet av en stenåldersbil. Men provkörde en ny för något år sedan och fick rysningar.
Kan vara sista Nissan också... vi får se.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!