Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stora tryckvariationer i radiatorkrets + hur lufta optimalt?  (läst 2831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Hej!

Jag har ett återkommande injusteringsproblem som jag gärna tar emot lite idéer kring.
Bergvärmeanläggningen värmer ett 1,5-planshus och det är ofta svårt att få tillräckligt varmt i radiatorerna på ovanvåningen.
De är luftade så det är inte det.

Trycket i systemet varierar kraftigt, det kan slå mellan 0,4 och 1,5 bar. Det känns som ett väldigt stort spann.

Fyller jag för mycket löser övertrycksventilen på expansionskärlet ut vid drygt 1,5 bar (såklart), och så faller ju trycket riktigt drastiskt och så får man börja fylla igen, för jag vill ju ligga nära 1,5 som maxtryck. Detta beror på att huset blev tillbyggt för några år sen och matningen till den delen går över vinden, med högsta punkten ca 7 över marken (ca 5,5 m över expansionskärlet). På högsta punkten sitter avluftningsventiler som jag öppnar några gånger per år och då brukar det oftast bli bättre ett tag.
Ganska ofta hör jag porlande från värmerören från BV; tyder väl på luft i dem, antar jag, men har svårt att kunna se hur det skall kunna minskas.

Frågorna
-   Ã„r det normalt med sÃ¥ här stora tryckvariationer?
-   NÃ¥gon som har erfarenhet av automatiska avluftningsventiler (tänkte sätta dem pÃ¥ högsta punkten i sÃ¥ fall)?
-   Skall jag ha cirkpumpen igÃ¥ng när jag luftar eller skall jag stänga av den och lÃ¥ta systemet hamna i statiskt läge (vila ett tag) innan jag luftar?
-   Eftersom jag inte fÃ¥r ut luft ur varken radiatorer eller högsta punkten, hur kan jag dÃ¥ fÃ¥ bort luft ur systemet (det som ger det porlande ljudet frÃ¥n matningsrören)?

Tacksam för svar och idéer!
« Senast ändrad: 13 oktober 2015, 15:34:19 av MÃ¥rtenS »
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stora tryckvariationer i radiatorkrets + hur lufta optimalt?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2015, 18:24:59 »
Varför vill du ligga sÃ¥ nära 1,5 bar?  Det räcker ju men 0,1 bar för varje meter över tryckmätaren pÃ¥ expansionskärlet, alltsÃ¥ strax under 1,0 bar räcker ju.

Övertrycket i systemet är till för att hindra luft att läcka in, det har ingen betydelse för cirkulationen i systemet. Trycket ska inte variera mer än att det faller något om vattnet blir kallare och stiger om vattnet blir varmare. Att det varierar mellan 0,4 och 1,5 verkar märkligt, det ska ligga ganska still normalt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Stora tryckvariationer i radiatorkrets + hur lufta optimalt?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2015, 20:27:01 »
Om trycket varierar kraftigt kan det bero på att expansionskärlet inte har rätt förtryck, eller att gummiblåsan är sönder. Båda är vanligt. Kolla om du kan pumpa upp trycket i kärlet, det ska finnas en bilventil mitt på där du kan fylla på luft.

Jag har viss erfarenhet av automatluftare men det är länge sen. De funkade fint när de var nya men kunde få problem efter ett tag, många av dem fick bytas. Men börja som sagt med att kolla expansionskärlet, om inte det funkar som det ska går det inte att lufta ändå.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Varför vill du ligga sÃ¥ nära 1,5 bar?  Det räcker ju men 0,1 bar för varje meter över tryckmätaren pÃ¥ expansionskärlet, alltsÃ¥ strax under 1,0 bar räcker ju.

Övertrycket i systemet är till för att hindra luft att läcka in, det har ingen betydelse för cirkulationen i systemet. Trycket ska inte variera mer än att det faller något om vattnet blir kallare och stiger om vattnet blir varmare. Att det varierar mellan 0,4 och 1,5 verkar märkligt, det ska ligga ganska still normalt.

Tack för svaret.
Jag tänkte nog att "ju högre tryck desto bättre cirkulation", särskilt med tanke pÃ¥ den stigning jag har pÃ¥ 5,5-6 m.  Men där tänkte jag alltsÃ¥ fel, det är ju sÃ¥klart trycket frÃ¥n cirkulationspumpen som driver det.
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Om trycket varierar kraftigt kan det bero på att expansionskärlet inte har rätt förtryck, eller att gummiblåsan är sönder. Båda är vanligt. Kolla om du kan pumpa upp trycket i kärlet, det ska finnas en bilventil mitt på där du kan fylla på luft.

Jag har viss erfarenhet av automatluftare men det är länge sen. De funkade fint när de var nya men kunde få problem efter ett tag, många av dem fick bytas. Men börja som sagt med att kolla expansionskärlet, om inte det funkar som det ska går det inte att lufta ändå.
Tack.
Kollade expansionskärlet och det fanns ingen luftpåfyllningsventil på det. Det finns en övertrycksventil (högst upp) som man kan släppa ut tryck med (vatten åker ut genom ett rör ner på golvet), sen finns det en liten ventil på sidan också, skruva man upp den så kommer det också vatten (lite grand som när man luftar en radiator).

Gjorde lite andra tester idag, har en större radiator på ovanvåningen och den blir inte varm som den borde.
Provade att lufta, men det kom vatten direkt. Motionerade stiftet men det gav ingen direkt effekt, däremot noterade jag att när jag tryckte in det och höll det intryckt och sedan släppte ut det så porlade det till och lät som att radiatorn fylldes. Märkligt eftersom den ju var fylld till toppen.

Radiatorn delar även matning (den över vinden) med golvvärmen på nedervåningen (tillbyggt) som har en egen shuntgrupp. När jag ströp värmen till golvvärmen (dvs ovanvåningen och bottenvåningen konkurrerar inte om matningen) så blev radiatorn i fråga raskt varm. Här borde det ju inte vara antingen-eller tycker jag utan värmen borde ju kunna ta bägge vägar. Det enda är väl om det är en luftficka på toppunkten som gör att flödet föebi den blir stört.

Får väl försöka lufta den några ggr extra och se om det hjälper. Skall man ha cirkulationen på eller av när man gör det? Har fått lite olika bud.
Helt tydligt är iaf att tappar jag ut lite luft där så sjunker direkt trycket i expansionskärlet och jag får fylla på nån dl eller så för att komma upp i 1+ bar.
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stora tryckvariationer i radiatorkrets + hur lufta optimalt?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2015, 10:18:51 »
Grundproblemet är trasigt exp-kärl. Byt det först och lufta sen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stora tryckvariationer i radiatorkrets + hur lufta optimalt?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2015, 17:59:14 »
Det är lite svårt att skapa sig en bild av systemet utan ritningar, men det låter som att shuntgruppen till golvvärmen på nedervåningen orsakar en kortslutning av radiatorerna.
Om trycket över själva shuntledningen i shuntgruppen är för lågt alternativt om cirkulationspumpen till golvslingorna går för kraftigt så kan det orsaka att differenstrycket som radiatorventilen behöver sjunker så lågt att flödet genom radiatorerna blir alldeles för lågt, i extrema fall skulle till och med flödet i enstaka radiatorer kunna gå baklänges.

System med långa och klena rör på matningen är extra känsliga då mycket av trycket som huvudpumpen ger försvinner som tryckförluster och behövs inte lika mycket baktryck från en andra pump för att ställa till det.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Grundproblemet är trasigt exp-kärl. Byt det först och lufta sen.
Hittade luftpåfyllningsventilen när jag kom hem (den var dold under ett större plastskydd). Tryckte in stiftet lite och ut kom det vatten.
Inget snack alltså, bara att byta.
Skall även ta en diskussion med rörmokaren om dimensionen - nuv kärl är 12 litet och det var innan ca 40 l golvvärmeslingor och radiatorer tillkom. Nu vet jag inte om den 140 m golvslingevolym skall räknas med iom att de dels har lägre temp och dels ligger efter egen shuntpump. Eller tänker jag fel där?
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stora tryckvariationer i radiatorkrets + hur lufta optimalt?
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2015, 08:21:49 »
Allt vatten i kretsen skall räknas med, men ett 12-liters kärl räcker långt om du inte har nån tank i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Nu har jag bytt expansionskärlet, det blev ett 18 L i alla fall. Förtrycket var 0,5 bar från fabrik och vi fyllde det till ca 0,6 bar.

Sedan ett par dagar ligger trycket stadigt på 1,05 bar, och varierar inte mer än nån tiondels bar upp eller ner, precis som det borde alltså.

Enligt rörisen som var här och gjorde bytet sÃ¥ sitter expansionskärlet för alldeles för nära VVB (ca 25-30 cm), dvs det kommer i kontakt med  alldeles för varmt vatten och det sliter pÃ¥ membranet. Hade avstÃ¥ndet varit längre ifrÃ¥n sÃ¥ hade vattnet hunnit kylas av lite och inte cirkulerat pÃ¥ samma sätt i expansionskärlet.



IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 326
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!