0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Upptäckte igår att BVP primärkrets(radiatorerna) tar in stadsvatten då säk.ventilen konstant löser på exp kärlet(den har agerat lite mystiskt de senaste veckorna och läckt lite i blåsröret har jag lagt märke till).Den externa påfyllningsventilen till radiatorkretsen är tät(urtagen och kontrollerad!), när jag stänger det så kallade ventilröret med stadsvatten till VV-beredaren som sitter mantlad(?) i primärkretsens tank lugnar sig PSV'n och stänger och allt är för tillfället "lugnt" - dock är det då stopp för uttag av tappvarmvatten i huset nu eftersom inloppet är stängt) slutsats:den mantlade varmvattendelen "i" primärtanken läcker igenom, dvs tappvarmvattnet har kontakt med radiatorvattnet, något i den "dubbelmantlade" tanken är trasigt.Alt. 1köp ny tank, om det går att få tag på den är 13år exakt i dagarna(då jag fick ett måndagsexemplar har jag redan efter ett par år(vid ~2006) bytt div temp.givare, växelventil mmm), så kanske kan allt leva en 10år till(?).Alt. 2Köpa helt ny BVP slänga ut den gamla(som har bra driftsförhållanden & ekonomi, dock något högt "deltaT").Alt. 3Köpa en extra tank och köra gamla BVP som ren primärkrets(radiatorerna) reda ut nedan.Om man isolerar primärkretsen på den befintliga BVP och blindar inkommande KV + utgående VV(stadsvatten) och drar stadsvattnet till en ny enhet(kombinerad ack.tank & VV-beredare).Går det att koppla ihop dessa?Dvs klarar man att blockera de funktioner för tappvarmvattenproduktion i gamla BVP och på något enkelt sätt få till en slinga med primärvatten från gamla BVP för att värma nya primärdelen med billig värme från gamla BVP?(skall försöka lägga till en bild strax, ny här på forumet)
Om man skaffar en separat VVB så kan man ju koppla manteln på den befintliga som volymförstorare. Även det stillastående vattnet mitten blir ju med som värmelager.