Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline C9 frÃ¥n 2002: Konvertera och lägga till Ack.tank  (läst 3090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik1970

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Gammal rörkonstruktör inom industrin & GDS:are
Upptäckte igår att BVP primärkrets(radiatorerna) tar in stadsvatten då säk.ventilen konstant löser på exp kärlet(den har agerat lite mystiskt de senaste veckorna och läckt lite i blåsröret har jag lagt märke till).
Den externa påfyllningsventilen till radiatorkretsen är tät(urtagen och kontrollerad!), när jag stänger det så kallade ventilröret med stadsvatten till VV-beredaren som sitter mantlad(?) i primärkretsens tank lugnar sig PSV'n och stänger och allt är för tillfället "lugnt" - dock är det då stopp för uttag av tappvarmvatten i huset nu eftersom inloppet är stängt) slutsats:
den mantlade varmvattendelen "i" primärtanken läcker igenom, dvs tappvarmvattnet har kontakt med radiatorvattnet, något i den "dubbelmantlade" tanken är trasigt.

Alt. 1
köp ny tank, om det går att få tag på den är 13år exakt i dagarna(då jag fick ett måndagsexemplar har jag redan efter ett par år(vid ~2006) bytt div temp.givare, växelventil mmm), så kanske kan allt leva en 10år till(?).

Alt. 2
Köpa helt ny BVP slänga ut den gamla(som har bra driftsförhållanden & ekonomi, dock något högt "deltaT").

Alt. 3
Köpa en extra tank och köra gamla BVP som ren primärkrets(radiatorerna) reda ut nedan.

Om man isolerar primärkretsen på den befintliga BVP och blindar inkommande KV + utgående VV(stadsvatten) och drar stadsvattnet till en ny enhet(kombinerad ack.tank & VV-beredare).
GÃ¥r det att koppla ihop dessa?
Dvs klarar man att blockera de funktioner för tappvarmvattenproduktion i gamla BVP och på något enkelt sätt få till en slinga med primärvatten från gamla BVP för att värma nya primärdelen med billig värme från gamla BVP?
(skall försöka lägga till en bild strax, ny här på forumet)

« Senast ändrad: 11 oktober 2015, 12:22:41 av Patrik1970 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Alt 3, det finns några på forumet som gjort precis detta.
Det du gör är att koppla om rören som idag går till den inbyggda VVB:n i din värmepump och drar dom till manteln på den externa VVB:n.
Du måste koppla in dig mellan växelventilen och manteln på din VP.
Sen förlänger du kabeln till den inbyggda VVB:n och sätter just denna tempgivare i ett dykrör på den externa VVB:n.
Sen kommer din VP jobba på som vanligt, den använder då den inbyggda växelventilen för att värma varmvattnet i den externa VVB:n.

Alternativet är att skaffa en el-VVB och ställa om din befintliga värmepump till att aldrig värma varmvatten.
Jag tror man ställer in detta genom att koppla ur GT3 i meny 5.13.
« Senast ändrad: 11 oktober 2015, 14:03:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Och med alt 3 kan man passa på att skaffa en slingberedare som laddar VV betydligt snabbare och säkrare än en mantelberedare.

Man kan välja vilket fabrikat man vill. Vet inte hur IVT har, men Nibe har definitivt det.

Och när/om man sedan vill byta VP:n kan man ta en utan beredare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Köp en varmvattenberedare med slinga (Metro therm, Baxi eller varitek) alternativt en varmvattenberedare med solslinga men allt med sol i produktnamnet kostar mer.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Patrik1970

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Gammal rörkonstruktör inom industrin & GDS:are
Upptäckte igår att BVP primärkrets(radiatorerna) tar in stadsvatten då säk.ventilen konstant löser på exp kärlet(den har agerat lite mystiskt de senaste veckorna och läckt lite i blåsröret har jag lagt märke till).
Den externa påfyllningsventilen till radiatorkretsen är tät(urtagen och kontrollerad!), när jag stänger det så kallade ventilröret med stadsvatten till VV-beredaren som sitter mantlad(?) i primärkretsens tank lugnar sig PSV'n och stänger och allt är för tillfället "lugnt" - dock är det då stopp för uttag av tappvarmvatten i huset nu eftersom inloppet är stängt) slutsats:
den mantlade varmvattendelen "i" primärtanken läcker igenom, dvs tappvarmvattnet har kontakt med radiatorvattnet, något i den "dubbelmantlade" tanken är trasigt.

Alt. 1
köp ny tank, om det går att få tag på den är 13år exakt i dagarna(då jag fick ett måndagsexemplar har jag redan efter ett par år(vid ~2006) bytt div temp.givare, växelventil mmm), så kanske kan allt leva en 10år till(?).

Alt. 2
Köpa helt ny BVP slänga ut den gamla(som har bra driftsförhållanden & ekonomi, dock något högt "deltaT").

Alt. 3
Köpa en extra tank och köra gamla BVP som ren primärkrets(radiatorerna) reda ut nedan.

Om man isolerar primärkretsen på den befintliga BVP och blindar inkommande KV + utgående VV(stadsvatten) och drar stadsvattnet till en ny enhet(kombinerad ack.tank & VV-beredare).
GÃ¥r det att koppla ihop dessa?
Dvs klarar man att blockera de funktioner för tappvarmvattenproduktion i gamla BVP och på något enkelt sätt få till en slinga med primärvatten från gamla BVP för att värma nya primärdelen med billig värme från gamla BVP?
(skall försöka lägga till en bild strax, ny här på forumet)

Tackar för svaren/bekräftelserna nedan. Blir till att jaga rätt på en sådan tank som man även kan växla mot solfångare i ett senare skede, vet ej var men det löser sig imorgon måndag(och ja! det är förbaskat kallt att duscha utan kallvatten).

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Borde vara väldigt varmt att duscha utan kallvatten ;)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om man skaffar en separat VVB så kan man ju koppla manteln på den befintliga som volymförstorare. Även det stillastående vattnet mitten blir ju med som värmelager.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Patrik1970

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Gammal rörkonstruktör inom industrin & GDS:are
Om man skaffar en separat VVB så kan man ju koppla manteln på den befintliga som volymförstorare. Även det stillastående vattnet mitten blir ju med som värmelager.
Exakt precis så tänkte jag också(större volym alltså), men på IVT säger de att man helt enkelt gör bäst i att koppla ur den och dra rören till den nya beredaren. Jag tror att det helt enkelt är en minsta motståndetslag, dvs att det blir enkelt att "sno" dessa t-styckens placeringar(har tagit bort sidoplåtarna på "kylskåpet" och tittat på detta idag) och dra därifrån till nya beredaren. Alternativ så kanske man får ngn form av cirkulationskortslutning så att flödet med det varmaste vattnet går runt i den gamla tanken istället till den nya som får en liten längre väg att gå(tryckfall/motstånd i röret)...men det vore ju gôtt me lite extra volym när grejorna ändå står där...? Går ju att lösa med en extra cirk.pump iofs...hmmmm skall beakta detta alltså.
/Patrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!